Samospráva
Cesta:

RK-02-2025-39: Kotlíkové dotace v Kraji Vysočina pro nízkopříjmové domácnosti - vrácení části proplacených prostředků

RK-02-2025-39.pdf, RK-02-2025-39pr01.pdf , RK-02-2025-39pr02.pdf

Číslo materiálu 39
Číslo jednací RK-02-2025-39
Název Kotlíkové dotace v Kraji Vysočina pro nízkopříjmové domácnosti - vrácení části proplacených prostředků
Zpracoval B. Šprynarová
Předkládá I. Fryšová
Počet příloh 2
Popis problému

Projekt je realizován Krajem Vysočina v rámci 1. výzvy Operačního programu Životní prostředí 2021-2027, Priorita 1 Životní prostředí, Specifický cíl 2.1 - výměna nevyhovujících spalovacích zdrojů v domácnostech na pevná paliva a optimalizace jejich provozu (dále jen OPŽP).

Rozhodnutí o poskytnutí dotace na projekt „Kotlíkové dotace v Kraji Vysočina pro nízkopříjmové domácnosti“ registrační číslo CZ.05.01.02/03/22_001/0000005 bylo schváleno usnesením č. 0867/17/2022/RK (Rada kraje rozhoduje o nabytí peněz na kraj za podmínek uvedených v materiálu RK-17-2022-46, př. 1; schvaluje znění plné moci dle materiálu RK-17-2022-46, př. 2).

 

Na realizaci projektu „Kotlíkové dotace v Kraji Vysočina pro nízkopříjmové domácnosti“ získal Kraj Vysočina ze strany Ministerstva životního prostředí 124 947 089,13 Kč. Za tyto finanční prostředky musel kraj dle Rozhodnutí poskytnutí dotace zajistit výměnu 788 kotlů (monitorovací indikátor).

V případě, že by tato výše indikátoru byla naplněna na méně než 95 % (749 kotlů), znamenalo by to porušení rozhodnutí a kraji by hrozily sankce.

Realizace výměn kotlů ze strany příjemců dotace byla ukončena ke dni 31. 8. 2024. Následně bylo zjištěno, že ze 788 žádostí o dotaci, které byly schváleny Radou Kraje Vysočina, se rozhodlo 10 žadatelů nepodepsat smlouvu o poskytnutí dotace. Uzavřeno bylo tedy pouze 778 dotačních smluv. Z toho v 16 případech se příjemce dotace rozhodl smlouvu ukončit a dalších 43 projektů nebylo ze strany příjemců dotace zrealizováno a nebylo předloženo vyúčtování dotace.

V případě smluv, které nebyly ze strany příjemců podepsány (10 ks), byly ukončeny (16 ks), nebo se příjemce rozhodl nepředložit vyúčtování dotace (43 ks) bylo tedy zřejmé, že tuto část indikátoru není možné zajistit a indikátor by tak byl naplněn pouze na 91 %.

Z toho důvodu byla na Ministerstvo životního prostředí podána žádost o snížení monitorovacího indikátoru na hodnotu 719 ks (788 - 69). 

S tím souvisí i snížení odpovídající alokace finančních prostředků o 11 063 147,18 Kč.

V případě zaslané vratky zálohy se tedy jedná o finanční prostředky, které Kraj Vysočina již nemohl vyčerpat, protože o ně koneční příjemci nepožádali.

 

Státní fond životního prostředí požádal Kraj Vysočina o vrácení části proplacených prostředků, které byly zálohově poskytnuty na realizaci projektu dle materiálu RK-02-2025-39, př. 1.

 

Rozdíl mezi zálohově poskytnutou částkou a novou výší dotace činí 11 063 147,18 Kč. Rozdíl v investiční části činí 10 291 299,70 Kč a rozdíl v neinvestiční části činí 771 847,48 Kč.

 

Finanční prostředky budou vráceny na účet uvedený v žádosti po schválení rozpočtového opatření související s touto skutečností.

Návrh řešení

Odbor regionálního rozvoje navrhuje Radě Kraje Vysočina vzít na vědomí informace uvedené v materiálu RK-02-2025-39, př. 1.

Stanoviska Odbor regionálního rozvoje

Jako příkazce operace v rámci předběžné řídicí kontroly před vznikem závazku jsem u připravované operace prověřil(a) soulad s ustanovením § 13 odst. 2 vyhlášky č. 416/2004 Sb.

Odbor ekonomický

Jako správce rozpočtu v rámci předběžné řídicí kontroly před vznikem závazku jsem u připravované operace prověřil(a) soulad s ustanovením § 13 odst. 4 až 10 vyhlášky č. 416/2004 Sb.

Návrh usnesení bere na vědomí

informace uvedené v materiálu RK-02-2025-39, př. 1.

Odpovědnost Odbor ekonomický, Odbor regionálního rozvoje
Termín 20. 1. 2025