RK-14-2022-19.pdf, RK-14-2022-19pr01.pdf , RK-14-2022-19pr02.doc , RK-14-2022-19pr03.xls , RK-14-2022-19pr04.xls , RK-14-2022-19pr05.xls , RK-14-2022-19pr06.pdf
Číslo materiálu | 19 |
---|---|
Číslo jednací | RK-14-2022-19 |
Název | Rozpočtové opatření na kapitole Sociální věci – přijetí účelové dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí, zvýšení závazného ukazatele příspěvek na provoz a schválení dotací pro poskytovatele sociálních služeb |
Zpracoval | J. Bína, K. Píbilová, P. Švanda, O. Tvarůžková |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | 6 |
Popis problému |
Materiál se zabývá přijetím prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu na poskytování sociálních služeb a dále poskytnutím příspěvku kraje na vyrovnávací platbu pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje a zvýšení příspěvku na provoz příspěvkovým organizacím kraje (z prostředků MPSV). Dotace MPSV je klíčovým zdrojem pro financování provozních nákladů sociálních služeb. Z hlediska finančních zdrojů schválených pro rok 2022 byla kraji v rámci rozpočtového provizoria poskytnuta částka ve výši 300 287 951 Kč. Tato částka byla usn.č. 0012/01/2022/ZK a 0129/02/2022/ZK rozdělena mezi poskytovatele sociálních služeb. Po schválení státního rozpočtu má kraj nyní podle rozhodnutí MPSV o poskytnutí dotace k dispozici částku ve výši 723 021 922 Kč. (příloha č. 1)
Tuto částku navrhujeme rozdělit pro příspěvkové organizace kraje dle materiálu RK-14-2022-19, př. 3 a pro ostatní organizace, které kraj nezřizuje dle materiálu RK-14-2022-19, př. 4 a RK-14-2022-19, př. 5. Celková dotace MPSV v roce 2021 byla 1 107 mil. Kč + mimořádná dotace 102 mil. Kč na výpadek financí z individuálního projektu. Pro rok 2022 dosáhla výše dotace MPSV částky 1 023 309 873 Kč. Vláda v návrhu rozpočtu zohlednila navýšení příspěvku na péči u klientů v pobytových sociálních službách i zvýšení regulovaných úhrad za poskytování sociálních služeb. Oproti tomuto nárůstu příjmů byly zvýšeny platy pracovníků v sociálních službách a sociálních pracovníků o 700 Kč a rostou také ceny energií i další komodit. Také minimálně do 30. 6. 2022 pokračuje výpadek prostředků EU z individuálního projektu. Navržené dotace pokrývají výši dotací roku 2021 pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb zpravidla z 80 a více %. |
Návrh řešení |
Navrhujeme přijmout účelovou dotaci z MPSV ve výši 723 021 922 Kč dle materiálu RK-14-2022-19, př. 1 do rozpočtu kraje, kapitoly Sociální věci, § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti. Navrhujeme radě kraje schválit změnu hodnot „Obvyklých nákladů a příjmů z úhrad uživatelů a veřejného zdravotního pojištění“ schválených usnesením rady kraje č. 1613/27/2021/RK (nová hodnota zohledňuje navýšení platů a mezd, které bylo vládou schváleno až poté, co rada kraje schválila původní hodnoty a další vlivy týkající se např. zvýšení nákladů na energie či navýšení příjmů z úhrad od klientů) a redukční koeficient pro rok 2022 dle materiálu RK-14-2022-19, př. 2, aby odpovídaly reálnému stavu a objemu rozdělovaných prostředků. Vzhledem k potřebě zajištění provozních prostředků pro poskytovatele sociálních služeb, navrhujeme schválit poskytnutí dotace pro příspěvkové organizace kraje zvýšením příspěvku na provoz ve výši 350 262 922 Kč dle materiálu RK-14-2022-19, př. 3 a pro poskytovatele, které kraj nezřizuje dotaci ve výši 372 759 000 Kč z prostředků MPSV dle materiálů RK-14-2022-19, př. 4 (pobytové služby pro seniory a pečovatelská služba) a RK-14-2022-19, př. 5 (ostatní sociální služby). Smlouvy o poskytnutí dotace jsou připojeny v materiálu RK-14-2022-19, př. 6.
Pro jednotlivé sociální služby byl vypočten maximální příspěvek kraje na vyrovnávací platbu (s využitím hodnot viz RK-14-2022-19, př. 2) a krácen redukčním koeficientem na uvedenou částku, kterou máme celkem z prostředků MPSV na rok 2022 k dispozici (prostředky MPSV tak pokrývají 63,8 % maximálního příspěvku). Redukční koeficient má obecnou část a specifickou část, která může být pro jednotlivé služby odlišná. Pro všechny služby bylo použito krácení společným redukčním koeficientem 0,2769 a od celkové vypočtené částky příspěvku připadajícího na financování služeb letošního roku byly odečteny již přidělené části příspěvku (schváleno usn.č. 0012/01/2022/ZK a 0129/02/2022/ZK), došlo tak k rozdělení výše zmíněné zbývající částky ve výši 723 021 922 Kč. |
Stanoviska |
Odbor ekonomický Ekonomický odbor nemá připomínky k rozpočtovému opatření. Usnesením 1546/32/2007/RK svěřila rada kraje Krajskému úřadu Kraje Vysočina – ekonomickému odboru rozhodování ve věci nabytí peněz v souladu s § 59 odst. 2 písm. e) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Ekonomický odbor rozhoduje o nabytí peněz ve formě účelové dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí ve výši 723 021 922 Kč určené na financování sociálních služeb. Odbor regionálního rozvoje Podpora byla zaevidována v systému eDotace – ID ZZ02772. |
Návrh usnesení |
schvaluje
zastupitelstvu kraje:
|
Odpovědnost | Odbor sociálních věcí |
Termín | 30. 6. 2022 |