RK-15-2022-21.pdf, RK-15-2022-21pr01.pdf , RK-15-2022-21pr02.pdf
Číslo materiálu | 21 |
---|---|
Číslo jednací | RK-15-2022-21 |
Název | Smlouvy o poskytování Cash poolingu |
Zpracoval | M. Bergerová, P. Tulis |
Předkládá | P. Tulis |
Počet příloh | 2 |
Popis problému |
Kraj Vysočina má v současné době smluvně zajištěny bankovní služby zejména prostřednictvím Komerční banky, a.s. a Československé obchodní banky, a. s. Jedním z efektivních nástrojů nakládání s peněžními prostředky představuje Cash pooling. Jedná se o součást finančního řízení a umožňuje výhodnější úročení peněžních prostředků a úvěrování kraje. Uplatněním tohoto nástroje dochází k výhodnějšímu kreditnímu úročení na zapojených účtech a zajištění koncentrace peněžních prostředků, kdy dochází k vyrovnání kreditních a debetních zůstatků na jednotlivých zapojených účtech, a to prostřednictvím tzv. hlavního respektive Pool účtu. V praxi jsou definovány dva základní typy, a sice Cash pooling fiktivní a reálný. Při fiktivním Cash poolingu nedochází k faktickým převodům mezi zapojenými účty a Pool účtem a zůstatky na těchto účtech nejsou v důsledku Cash poolingu dotčeny. K převodům tedy dochází pouze fiktivně, avšak pro účely úrokování a podle podmínek dohodnutých s bankami je vytvořen konsolidovaný zůstatek. Úroky jsou pak následně připisovány ve prospěch zapojených účtů. Reálný Cash pooling vychází z předpokladu skutečných převodů mezi Pool účtem a jednotlivými zapojenými účty. Ke koncentraci peněžních prostředků respektive vyrovnání kreditních a debetních zůstatků na jednotlivých zapojených účtech dochází právě prostřednictvím Pool účtu. Zapojené účty pak vykazují nulový zůstatek a konsolidovaný zůstatek zůstává na Pool účtu. |
Návrh řešení |
Odbor ekonomický Krajského úřadu Kraje Vysočina vyhodnotil pro potřeby kraje jako vhodnější formu Cash poolingu formu fiktivního poolingu. A to zejména z důvodu zachování zůstatků na zapojených účtech. V takovém případě je pak možné zapojit zůstatky zvláštních účtů pro evropské projekty. Podle ustanovení § 59 odst. 3 zákona o krajích (krajské řízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o krajích“), rada zabezpečuje rozhodování v ostatních záležitostech patřících do samostatné působnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo. Podle ustanovení § 59 odst. 4 zákona o krajích rada může svěřit hejtmanovi, popřípadě krajskému úřadu rozhodování podle odstavce 2 písm. e). Dále může svěřit hejtmanovi nebo krajskému úřadu zcela nebo zčásti rozhodování podle odstavce 3. Odbor ekonomický Krajského úřadu Kraje Vysočina navrhuje Radě Kraje Vysočina rozhodnout o uzavření „Dohody o poskytování Cash poolingu fiktivního pro samostatný právní subjekt“, s Komerční bankou a.s. dle materiálu RK-15-2022-21, př. 1 a o uzavření „Smlouvy o poskytování Fiktivního Cash poolingu s refundací“ s Československou obchodní bankou, a. s. dle materiálu RK-15-2022-21, př. 2. Vzhledem k tomu, že se v budoucnu předpokládají změny v zařazených účtech (zejména v souvislosti se zvláštními účty vedenými pro potřeby evropských projektů) Odbor ekonomický Krajského úřadu Kraje Vysočina navrhuje dále Radě Kraje Vysočina svěřit hejtmanovi rozhodování o zařazování nového účtu do Cash poolingu nebo vyřazení jakéhokoliv účtu zapojeného do produktu Cash poolingu. |
Stanoviska |
Oddělení právní a krajského živnostenského úřadu OddPKŽÚ nemá k návrhu usnesení připomínky. |
Návrh usnesení |
rozhoduje
hejtmanovi Kraje Vysočina rozhodování o zařazování nového účtu do Cash poolingu nebo vyřazení jakéhokoliv účtu zapojeného do produktu Cash poolingu. |
Odpovědnost | Odbor ekonomický |
Termín | 3. 5. 2022 |