Samospráva
Cesta:

RK-16-2022-80: Nákup elektrické energie a plynu pro rok 2023

RK-16-2022-80.pdf, RK-16-2022-80pr01.docx , RK-16-2022-80pr02.docx , RK-16-2022-80pr03.pdf

Číslo materiálu 80
Číslo jednací RK-16-2022-80
Název Nákup elektrické energie a plynu pro rok 2023
Zpracoval I. Fryšová, D. Vichr, A. Kleinová, P. Tlustoš
Předkládá I. Fryšová
Počet příloh 3
Popis problému

Kraj Vysočina prováděl nákup energií v letech 2010 – 2022 otevřeným nadlimitním řízením v souladu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů a v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zakázkový zákon“), s hodnocením prostřednictvím elektronické aukce dle § 96 zakázkového zákona (vyjma elektrické energie na rok 2022). S příspěvkovými organizacemi zřizovanými krajem kraj uzavírá smlouvy o společném postupu zadavatelů. Tyto smlouvy jsou aktuálně uzavřeny až do roku 2024.

Před zahájením nákupu pro daný rok je vždy zapotřebí stanovit předmět nákupu (struktura odběrných míst za jednotlivé krajské organizace, druh a typ spotřeby a odhadované velikosti odběru). Tyto podklady má ORR v současné době připraveny.

V současné době pokračují turbulentní změny ve vývoji cen komodit v souvislosti s geopolitickou situací ve světě.

 

Dle zakázkového zákona má kraj pro nákup elektrické energie a plynu dvě základní možnosti uvedené v materiálu RK-16-2022-80, př. 1. A to nákup formou otevřeného řízení nebo nákup jednacím řízením bez uveřejnění prostřednictvím komoditní burzy. Porovnání časové a administrativní náročnosti otevřeného nadlimitního řízení a nákupu energií na komoditní burze je uvedeno v materiálu RK-16-2022-80, př. 2.

V případě nákupu prostřednictvím komoditní burzy probíhá nákup energií pro velkoodběratele v České republice primárně prostřednictvím Českomoravské komoditní burzy Kladno (ČMKBK) nebo prostřednictvím Power Exchange Central Europe, a.s. (PXE). Na ČMKBK probíhá nákup prostřednictvím jednoho ze tří certifikovaných dohodců, kteří pomáhají zákazníkům stanovit parametry obchodu. Na burze PXE nejsou zavedeni dohodci a parametry stanovuje přímo zaměstnanec burzy. Aktuálně na všech burzách probíhají jen omezené kontrakty, většina zákazníků vyčkává na další vývoj a nerealizují nyní obchod na další období.

 

U variant I až II uvedených v materiálu RK-16-2022-80, př. 1 platí, že VZ by administroval Odbor regionálního rozvoje Krajského úřadu Kraje Vysočina jako v minulých letech vlastními silami.

U varianty IIII uvedené v materiálu RK-16-2022-80, př. 1 by obchod probíhal prostřednictvím komoditní burzy. Cena nákupu se odvíjí od počtu odběrných míst příp. velikosti předpokládaného odběru plus případné fixní burzovní poplatky. Nákup prostřednictvím burzy nicméně klade nepoměrně menší administrativní a především časové nároky na zadavatele a lze flexibilně reagovat na tržní situaci. ORR oslovil obě zmíněné burzy (resp. jejich dohodce) a jejich nabídky jsou obsahem materiálu RK-16-2022-80, př. 3. Získané nabídky na všechny 4 části uvažované zakázky jsou vždy do 200 tis. Kč bez DPH.

Návrh řešení

Odbor regionálního rozvoje doporučuje radě kraje níže uvedené usnesení.

Stanoviska Stanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usnesení rozhoduje

provést nákup elektrické energie a zemního plynu pro Kraj Vysočina a příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina pro rok 2023 prostřednictvím komoditní burzy;

ukládá
  • Mgr. Haně Hajnové, náměstkyni hejtmana, provést v souladu s Pravidly Rady Kraje pro zadávání veřejných zakázek č. 05/21 výběr komoditní burzy a příslušného dohodce a uzavřít příslušné smluvní vztahy;
  • Odboru regionálního rozvoje Krajského úřadu Kraje Vysočina připravit vhodný model nákupu elektrické energie a zemního plynu na rok 2023 a předložit ho radě kraje ke schválení.
Odpovědnost Odbor regionálního rozvoje
Termín 31. 12. 2022