RK-21-2024-13.pdf, RK-21-2024-13pr01.doc , RK-21-2024-13pr02.xls , RK-21-2024-13pr03.xlsx , RK-21-2024-13pr04.xls , RK-21-2024-13pr05.pdf
Číslo materiálu | 13 |
---|---|
Číslo jednací | RK-21-2024-13 |
Název | Rozpočtové opatření na kapitole Sociální věci – návrh na dofinancování provozních nákladů pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje a zvýšení příspěvku na provoz příspěvkovým organizacím kraje |
Zpracoval | J. Bína, P. Švanda, O. Tvarůžková, K. Píbilová |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | 5 |
Popis problému |
Dotace MPSV je klíčovým zdrojem pro financování provozních nákladů sociálních služeb. Tyto prostředky jsou spolu s rozpočtovanými prostředky kraje používány k poskytnutí příspěvku kraje na vyrovnávací platbu pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje a ke zvýšení příspěvku na provoz příspěvkovým organizacím kraje (z prostředků MPSV).
Kraji byla z MPSV přiznána dotace ve výši 1 319 700 000 Kč. Kraj zatím obdržel první splátku této částky ve výši 60 % a druhá splátka by měla být vyplacena do konce pololetí. Pro příspěvkové organizace kraje je v rozpočtu na letošní rok schváleno 99 532 000 Kč a pro nezřizované organizace 77 140 000 Kč.
Financování sociálních služeb je v roce 2024 ovlivněno několika okolnostmi:
Tyto příjmy se projeví zejména v pobytových službách, ale v terénních a ambulantních službách nelze velký nárůst vlastních příjmů očekávat. Po zohlednění aktuálního vývoje nákladů a výnosů a v souvislosti s uvedenými dopady řeší předkládaný materiál změnu hodnot „obvyklých nákladů a příjmů z úhrad uživatelů a veřejného zdravotního pojištění“ u vybraných služeb pro účely stanovení maximální výše vyrovnávací platby z veřejných prostředků. Ve dvou případech bylo nutno upravit výši spoluúčasti z jiných zdrojů dle materiálu RK-21-2024-13, př. 1. Materiál v první řadě zahrnuje dofinancování sociálních služeb, kterým na prvním zasedání zastupitelstva v roce 2024 bylo rozděleno cca 75 % souhrnné dotace MPSV v celkové výši 986 597 000 Kč a část prostředků kraje v celkové výši 29 847 000 Kč. K dnešnímu dni tedy zbývalo k rozdělení z MPSV 333 103 000 Kč a z kraje 47 293 000 Kč. Tehdejší návrh počítal s tím, že v červnu bude nutné předložit návrh na dofinancování těchto služeb.
Materiál dále řeší pravidelné financování terapeutické komunity Sejřek, sociální rehabilitace Tyfloservisu, o.p.s., odborného sociálního poradenství Bílého kruhu bezpečí, z.s. a Integračního centra Sasov poskytujícího poradenství a sociální rehabilitaci a pečovatelské služby a osobní asistence organizace Vaše sociální služby s.r.o., které MPSV spolufinancuje ze svého rozpočtu přímo v podprogramu B a jejich provozovatelé podávají individuální žádost o dotaci kraje až po převzetí rozhodnutí o dotaci z MPSV. Součástí je také návrh dotace pro Denní a týdenní stacionář Jihlava, příspěvkovou organizaci, a to pro jejich nově od počátku roku otevřenou pobytovou odlehčovací službu, na kterou pro letošní rok ještě organizace nemohla podat žádost na MPSV. Všechny tyto služby jsou zahrnuté v krajské síti a kraj v nich spolufinancuje podíl nestátních prostředků podle nastavení uvedeného podprogramu.
Třetí řešenou oblastí je dofinancování sociálních služeb z Individuálního projektu IP VII, ve kterém jsou ze strany MPSV z minulosti nastaveny jednotkové ceny, které nestačí k pokrytí skutečných nákladů ovlivněných inflací. Azylové domy a osobní asistence, sociální rehabilitace, dům na půl cesty, sociálně terapeutické dílny i podpora samostatného bydlení budou tímto materiálem dofinancovány z prostředků MPSV. Tito poskytovatelé žádali o dofinancování v rámci řádného kola podávání žádostí o dotace MPSV v termínu do 15. 11. 2023.
Navrhujeme rozdělit částku 282 724 000 Kč z prostředků MPSV pro organizace, které kraj nezřizuje a pro příspěvkové organizace kraje za odvětví sociální péče a zdravotnictví a částku 3 885 000 Kč z rozpočtu kraje pro organizace nezřizované krajem dle materiálů:
RK-21-2024-13, př. 2 - příspěvkové organizace kraje: 114 023 000 Kč z MPSV RK-21-2024-13, př. 3 - domovy a pečovatelské služby nezřizované krajem: 66 553 000 Kč z MPSV
RK-21-2024-13, př. 4 - ostatní služby nezřizované krajem 102 148 000 Kč z MPSV 3 885 000 Kč z kraje (Celkem pro nezřizované organizace 172 586 000 Kč)
Z dotace MPSV tak zůstane nevyčerpaných 50 379 000 Kč a z rozpočtovaných prostředků kraje na nezřizované sociální služby nevyčerpaných 43 408 000 Kč. Zpracování tohoto návrhu bylo spojeno s vyhodnocováním vývoje výše uvedených změn ve financování sociálních služeb – zejména nárůstu příjmů z úhrad klientů a potřeby dofinancování služeb zařazených v individuálním projektu, ve kterém jednotkové ceny, které stanovilo MPSV, nepokrývají skutečné nezbytné náklady. Každý z poskytovatelů na výzvu odboru sociálních věcí uvedl pro jednotlivé služby, zda a v jaké částce je potřebuje dofinancovat. Každý požadavek byl posouzen podle nově navržených výpočtových hodnot a podle výše uvedené jako požadavek na dotaci MPSV v žádosti. Nevyčerpané prostředky bude možné použít po individuálním posouzení potřeb dofinancování ve druhém pololetí roku 2024. S každým, kdo bude považovat stávající finanční zdroje za nedostatečné, proběhne individuální projednání. Nerozdělené prostředky bude možné případně použít i v případě navýšení platů zaměstnanců. Zjištěné okolnosti mohou vést i dalšímu navýšení hodnot rozhodných pro vyrovnávací platbu. Pro takové dofinancování budou použity nerozdělené prostředky MPSV i kraje podle skutečně ověřených potřeb. |
Návrh řešení |
Navrhujeme schválit změny hodnot pro výpočet vyrovnávací platby u vybraných služeb dle materiálu RK-21-2024-13, př. 1. Vzhledem k potřebě zajištění provozních prostředků pro poskytovatele sociálních služeb, navrhujeme schválit poskytnutí dotace pro příspěvkové organizace kraje zvýšením příspěvku na provoz dle materiálu RK-21-2024-13, př. 2 a pro poskytovatele, které kraj nezřizuje dle materiálů RK-21-2024-13, př. 3 (pobytové služby pro seniory a pečovatelská služba) a RK-21-2024-13, př. 4 (ostatní sociální služby). Smlouvy o poskytnutí dotace a dodatky ke smlouvám jsou připojeny v materiálu RK-21-2024-13, př. 5. |
Stanoviska |
Odbor sociálních věcí Jako příkazce operace v rámci předběžné řídicí kontroly před vznikem závazku jsem u připravované operace prověřil(a) soulad s ustanovením § 13 odst. 2 vyhlášky č. 416/2004 Sb. Odbor ekonomickýJako správce rozpočtu v rámci předběžné řídicí kontroly před vznikem závazku jsem u připravované operace prověřil(a) soulad s ustanovením § 13 odst. 4 až 10 vyhlášky č. 416/2004 Sb. Odbor ekonomickýOdbor ekonomický nemá připomínky k rozpočtovému opatření v rámci kapitoly Sociální věci. Odbor regionálního rozvojePodpora byla zaevidována v systému IDZZ02784. |
Návrh usnesení |
schvaluje změnu hodnot „Obvyklých nákladů a příjmů z úhrad uživatelů a veřejného zdravotního pojištění a podílu spolufinancování“ schválených usnesením rady kraje č. 1706/28/2023/RK ze dne 26. 9. 2023 pro financování z peněz MPSV a kraje dle materiálu RK-21-2024-13, př. 1; doporučujezastupitelstvu kraje:
|
Odpovědnost | Odbor sociálních věcí |
Termín | 31. 7. 2024 |