Samospráva
Cesta:

RK-21-2024-56: Rozpočtové opatření - rozvoj Informačního systému DTM Kraje Vysočina

RK-21-2024-56.pdf, RK-21-2024-56pr01.docx , RK-21-2024-56pr02.xlsx , RK-21-2024-56pr03.xlsx

Číslo materiálu 56
Číslo jednací RK-21-2024-56
Název Rozpočtové opatření - rozvoj Informačního systému DTM Kraje Vysočina
Zpracoval M. Tejkal, P. Pavlinec, M. Smejkalová
Předkládá P. Pavlinec
Počet příloh 3
Popis problému

V návaznosti na rozhodnutí rady 0733/14/2020/RK pořídil odbor informatiky Informační systém Digitální technické mapy Kraje Vysočina (IS DTM), který byl l finančně podpořen z Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK). Cílem IS DTM je zajistit technické podmínky pro plnění povinností krajského úřadu definovaných zákonem 200/1994 Sb. o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, počínaje 1. 7. 2024.

 

Projekt DTM je realizován unikátním a inovativním způsobem v rozsahu celé ČR. Zásadním způsobem změní dosavadní postupy správy technických map obcí, měst a krajů a správu dopravní a technické infrastruktury předávanou příslušnými správci. Jeho složitost zásadně zvyšuje skutečnost, že v rámci celého ekosystému DTM bude realizována vysoce náročná integrace dílčích informačních systémů, tedy IS DMVS (zastřešující státní systém, ČÚZK), IS DTM krajů a IS DTM SŽ & ŘSD, které spolu musí vzájemně komunikovat a sdílet data.

 

Přípravě všech uvedených projektů byla věnována několikaletá péče ze strany všech zainteresovaných subjektů – krajů, ČÚZK, správců sítí, odborných firem a organizací, bohužel ale na realizaci vlastních projektů (nejen informačních systémů, ale i projektů datových) byl časový rámec významně omezen podmínkami dotačního programu OP PIK (2022/2023). Přes veškeré úsilí věnované přípravě zadání se zcela objektivně, tedy ve spojitosti mj. s vysokou náročností, inovativností a komplexitou projektů, objevila v době realizace celá řada problémů a vnějších okolností, které zcela objektivně vedly ke změnám zadání IS DTM až v průběhu realizace,  resp. po řádné akceptaci díla v druhé polovině roku 2023 a to i nyní a po termínu jeho spuštění.

 

Z výše uvedených důvodů proto nebylo možné ze strany kraje uvedené položky rozvoje (v příloze) předvídat a zahrnout do zadání projektu IS DTM kraje a do standardního rozpočtu kraje v kapitole informatika. Proto se jedná o rozvojové požadavky, které jsou nad rámec zadání IS DTM kraje a nejsou součástí legislativní podpory ze strany dodavatele. Konkrétní důvody, proč uvedené položky patří do rozvoje a nejsou součástí podpory jsou uvedeny u jednotlivých popisů položek v části „Odůvodnění“.

 

Požadavky na úpravy nad stanovený rozsah zadání IS DTM jsou průběžně definovány na základě následujících výstupů nebo podkladů, resp. požadavků třetích stran:

  • Podnětů z řídící skupiny Koordinační rady správců IS DTM a IS DMVS
  • Výstupů z pracovních skupin TPS, MPS, K2/K11/ČÚZK
  • Podkladů vydávaných ze strany ČÚZK
  • Požadavků správců kritické infrastruktury

 

Uvedené požadavky na úpravy IS DTM je nutné zapracovat do 1.7.2024 aby IS DTM mohl být plně funkční a sloužit svému účelu.

Celková cena pořízení rozvojových požadavků, hrazených z krajského rozpočtu, by činila 2 791 000,- Kč bez DPH, tj. 3 377 110 Kč s DPH (Rozvojové požadavky nezbytné realizovat do 1.7.2024 v hodnotě 1 754 800 Kč bez DPH, tj.  2 123 308 Kč s DPH. Rozvojové požadavky na druhé pololetí v hodnotě 1 036 200 Kč bez DPH, tj. 1 253 802 s DPH)

 

Návrh řešení

S ohledem na zajištění odpovídajícího provozu krajského IS Digitální technické mapy, dle legislativních požadavků, navrhujeme realizovat jeho rozvoj z krajského rozpočtu. 

 

Konkrétně se rozvoj týká těchto oblastí:

  • Přechod na výměnný formát 1.4.3 (nad rámec legislativních změn)
  • Integrace s novými verzemi služeb IS DMVS
  • Doplnění RDTI pro import dat DITI
  • Přepracování mapových služeb dle souladu s DMVS a K2
  • Změny integračních, kontrolních a exportních nástrojů
  • Vytváření metodických postupů, návodů a dalších podkladů

 

Podrobný popis výše uvedeného, včetně odůvodnění potřeby realizace, je součástí přílohy tohoto materiálu.

 

Uvedené body představují pro kraj významná rizika, která souvisejí s plněním podmínek dotačního programu OP PIK nebo zajištěním řádného plnění legislativních povinností v rámci výkonu přenesené působnosti.

 

Z toho důvodu navrhujeme radě kraje uvolnit  1 900 tis Kč z rezervy Péče o lidské zdroje a majetek kraje (§ 6409). Zbylé prostředky budou uhrazeny z prostředků schváleného rozpočtu kraje kapitoly informatika.

Stanoviska Odbor informatiky

Jako příkazce operace v rámci předběžné řídicí kontroly před vznikem závazku jsem u připravované operace prověřil(a) soulad s ustanovením § 13 odst. 2 vyhlášky č. 416/2004 Sb.

Odbor informatiky

Jako správce rozpočtu v rámci předběžné řídicí kontroly před vznikem závazku jsem u připravované operace prověřil(a) soulad s ustanovením § 13 odst. 4 až 10 vyhlášky č. 416/2004 Sb.

Odbor ekonomický

Odbor ekonomický nemá připomínky k rozpočtovému opatření. Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Péče o lidské zdroje a majetek činí 32 336 tis. Kč.

 

Návrh usnesení souhlasí

s realizací rozvojových požadavků IS DTM dle předloženého materiálu

schvaluje

rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Informatika § 3636 - Územní rozvoj, o částku 1 900 tis. Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Péče o lidské zdroje a  majetek kraje o částku 1 900 tis. Kč na financování výdajů souvisejících s doplněním funkcí informačního systému Digitálně technické mapy Kraje Vysočina 

Odpovědnost Odbor informatiky
Termín 31. 12. 2024