RK-24-2023-43.pdf, RK-24-2023-43pr01.docx , RK-24-2023-43pr02.doc
Číslo materiálu | 43 |
---|---|
Číslo jednací | RK-24-2023-43 |
Název | Rozpočtové opatření na kapitole Školství, mládeže a sportu - zvýšení dostupnosti služeb PPP SPC Vysočina v oblasti prevence |
Zpracoval | O. Králík |
Předkládá | O. Králík |
Počet příloh | 2 |
Popis problému |
Podstatou předloženého materiálu je návrh postupu k zajištění většího rozsahu služeb v oblasti prevence rizikového chování, které dle legislativy poskytují pedagogicko-psychologické poradny (dále také "PPP"). PPP je dle legislativy školským poradenským zařízením a dle vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v rámci standardních činností mj. prostřednictvím metodika prevence zajišťuje prevenci rizikového chování, realizaci preventivních opatřeních a koordinaci školních metodiků prevence. Aktuálně je v Kraji Vysočina pouze jedna právnická osoba která vykonává činnost pedagogicko-psychologické poradny. Tou je krajem zřizovaná Pedagogicko-psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum Vysočina (dále také "PPP SPC Vysočina"). PPP SPC Vysočina svými službami pokrývá celé území Kraje Vysočina (v tuto chvíli však neexistuje jakákoliv spádovost a záleží na klientech, jaký subjekt si zvolí). Výše zmíněné služby v oblasti prevence rizikového chování jsou v rámci PPP SPC Vysočina organizovány tak, že pro každý okres kraje je k dispozici 0,2 úvazku odborného pracovníka, který na daném území (okresu) zajišťuje tyto služby. S daným nastavením je poskytování služeb omezené a s ohledem na poptávku nedostatečné. Školská poradenská zařízení jsou financována obdobně jako školy, tedy částečně prostřednictvím státního rozpočtu, provoz a investiční potřeby pokrývá zřizovatel. V případě školských poradenských zařízení je u státních prostředků zachováno normativní financování a objem prostředků včetně stanoveného limitu počtu zaměstnanců je určen vykázanými výkony (zjednodušeně počtem "obsloužených" klientů) a normativem stanoveným krajským úřadem v přenesené působnosti. Poskytnuté služby v oblasti prevence rizikového chování ale nejsou ve výkazech sledovány a rozsah poskytnutých služeb není při stanovení limitu počtu zaměstnanců zohledněn. Přitom poptávka po službách se v posledních letech nezanedbatelně zvýšila. Předmětem předloženého návrhu je:
Předložený návrh byl projednán s ředitelkou PPP SPC Vysočina, která navrhla organizační změny k zajištění služeb. Ty by spočívaly v tom, že by se jeden pracovník, který v současnosti v rámci úvazku na 0,2 poskytuje tyto služby pro okres Pelhřimov, stal vedoucím pracovníkem úseku prevence a koordinoval práci ostatních metodiků prevence (navýšení o 0,8). Zbylým 4 pracovníkům by stávající výše 0,2 úvazku pro služby prevence byla navýšena z 0,2 na 0,5 úvazku (navýšení o 1,2). Ostatní standardní činnosti PPP, které doposud vykonávali zmínění pracovníci, by nově vykonávali buď jiní stávající zaměstnanci, kteří nemají plný úvazek a měli by o něj zájem, nebo by ředitelka pro tyto činnosti přijala nové pracovníky (2 úvazky). Realizace představeného návrhu vyžaduje k pokrytí osobních nákladů na 2 úvazky od září do prosince včetně souvisejících zákonných odvodů celkem 500 tis. Kč. Pro rok 2024 by celková požadovaná částka činila 1,5 mil. Kč. Pro úplnost je třeba uvést, že v tuto chvíli již jsou v PPP SPC Vysočina z prostředků rozpočtu kraje pokrývány celkem 2 úvazky, správce budov (1), speciální pedagog pro účely koordinace projektu institucionalizace podpůrných profesí ve školách (0,5) a ekonomicko-hospodářský pracovník pro účely zajištění administrativních činností v rámci projektu institucionalizace podpůrných profesí ve školách (0,5). S pozicemi v rámci uvedeného projektu se počítá nejpozději do konce roku 2024. Pokud by byl předložený návrh schválen, bude Kraj Vysočina pokrývat v roce 2024 celkem 4 úvazky, na které bude třeba PPP SPC Vysočina poskytnout z rozpočtu kraje celkem 2,1 mil. Kč. Kompletní popis záměru včetně odůvodnění je obsahem materiálu RK-24-2023-43, př. 1. |
Návrh řešení |
OŠMS podporuje realizaci předloženého návrhu. Systém financování školských poradenských zařízení nedokáže jednak zohlednit "intenzitu" některých výkonů a jednak nedokáže některé výkony a služby podchytit vůbec. To je případ právě služeb v oblasti prevence rizikového chování. De facto systém předpokládá, že tyto služby budou jednotlivými PPP poskytovány jako doplněk jiných služeb. V posledních letech ale poptávka po těchto službách velmi vzrostla. Jedná se o poptávku celorepublikovou a nárůst je zvlášť patrný v období po restrikcích doprovázející období covidu-19. Systémem prevence v Kraji Vysočina se zabýval i Výbor pro vzdělávání, výchovu a zaměstnanost Zastupitelstva Kraje Vysočina dne 13. 5. 2023 (viz materiál RK-24-2023-43, př. 2). I tam tam byly diskutovány návrhy na zlepšení situace a zvýšení dostupnosti služeb v Kraji Vysočina. Je třeba zmínit, že PPP nejsou jediným subjektem, který by se danému tématu věnoval. Mimo PPP jsou to samotné školy a jejich školní metodici prevence. Vysočina Education zajišťuje vzdělávání školních metodiků prevence a také v součinnosti s krajským školským koordinátorem (krajský úřad) realizuje projekt "Bezpečná škola 2023". Tématem se zabývá i krajské pracoviště Národního pedagogického institutu, která zaštiťuje koordinační skupinu pro primární prevenci. V dané oblasti působí také neziskové organizace, které využívají prostředky programu Fondu Vysočiny. V systému prevence působí i střediska výchovné péče a systém zajišťování prevence v Kraji Vysočina je co do počtu aktérů velmi široký. Posílením pozic přímo na PPP SPC Vysočina lze očekávat větší uspokojení poptávky po službách v dané oblasti a dostupnost. Současně lze očekávat lepší koordinaci v území a rozšíření spektra služeb v oblasti prevence. OŠMS projednal s ředitelkou PPP SPC Vysočina parametry návrhu předloženého radě kraje a bylo ujednáno, že v případě, kdy dojde k "úsporám" (v důsledku časově omezeného neobsazení pedagogických pozic) v limitu počtu zaměstnanců, bude ředitelka nově vytvořené 2 úvazky primárně krýt z prostředků státního rozpočtu, čímž by nárok na rozpočet Kraje Vysočina klesl. To se týká jednak roku 2023 a jednak roku 2024. Jelikož lze předpokládat, že k určité fluktuaci zaměstnanců v PPP SPC Vysočina bude docházet, lze současně předpokládat že v roce 2023 i 2024 bude nakonec nárok na rozpočet kraje nižší. Tedy méně než 500 tis. Kč v roce 2023 a méně než 1,5 mil. Kč v roce 2024. OŠMS radě kraje doporučuje schválit navržené usnesení za účelem ověření si přínosnosti zřízení koordinační pozice a posílení úvazků k zabezpečení služeb v oblasti prevence rizikového chování. Prostředky ve výši 500 tis. Kč jsou alokovány na kapitole Školství, mládeže a sportu mj. za účelem využití "pro další speciální pracovníky v oblasti pedagogicko-psychologických služeb" (ÚZ 00331). |
Stanoviska |
Odbor ekonomický V rozpočtu kraje na rok 2023, v kapitole Školství, mládeže a sportu (v části "systémová podpora činností ZUŠ, SVČ a personálního zajištění podpůrných profesí"), je počítáno s finančními prostředky pro psychology a další speciální pracovníky v oblasti pedagogicko-psychologických služeb. Finanční prostředky na rok 2024 je potřeba zahrnout do návrhu rozpočtu na rok 2024. |
Návrh usnesení |
schvaluje zvýšení závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" u Pedagogicko-psychologické poradny a Speciálně pedagogického centra Vysočina, IČO 70832510 o částku 500 000 Kč určenou na pokrytí osobních nákladů spojených s navýšením 2 úvazků na zajištění služeb v oblasti prevence. ukládáodboru školství, mládeže a sportu zapracovat do návrhu rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2024 částku 1 500 000 Kč na pokrytí osobních nákladů spojených s navýšením 2 úvazků na zajištění služeb v oblasti prevence u Pedagogicko-psychologické poradny a Speciálně pedagogického centra Vysočina. |
Odpovědnost | Odbor školství, mládeže a sportu |
Termín | 30. 9. 2023 |