Samospráva
Cesta:

RK-24-2023-49: Vyhodnocení spotřeby elektrické energie a plynu za 1. pololetí 2023

RK-24-2023-49.pdf, RK-24-2023-49pr01.xlsx , RK-24-2023-49pr02.xlsx , RK-24-2023-49pr03.xlsx , RK-24-2023-49pr04.xlsx , RK-24-2023-49pr05.xlsx

Číslo materiálu 49
Číslo jednací RK-24-2023-49
Název Vyhodnocení spotřeby elektrické energie a plynu za 1. pololetí 2023
Zpracoval D. Buřičová, M. Nachtnebel, J. Schebesta, T. Havlík, E. Janoušková
Předkládá E. Janoušková
Počet příloh 5
Popis problému

Vedení kraje při sestavování rozpočtu na rok 2023 uložilo příspěvkovým organizacím, aby  nastavily ve svých finančních plánech hodnoty nákladů na energie (elektrická energie a plyn) podle rozpisu, který připravil krajský úřad. Výpočet těchto hodnot byl stanoven jednotně takto:

  • základem byla spotřeba energií za ukončený rok 2021 (hodnoty odběru zaevidované v SW EMA+), která byla vynásobena v té době známou maximální jednotkovou cenou a k tomu byla dopočtena jednotným způsobem vypočtená hodnota distribuce.

Přehled cen, které byly použity pro stanovení předpokládaného rozpočtu pro rok 2023 s uvedením výpočtu ceny za distribuci, je uveden v materiálu RK-24-2023-49, př. 5. Takto vypočtená částka odpovídající spotřebě roku 2021 byla krácena o předpokládanou úsporou 5 % (sociální oblast a zdravotnictví) a 10 % v ostatních organizacích. 

 

Rada kraje, jako orgán kraje vykonávající funkce zřizovatele, chtěla organizace ujistit, že budou schopny zajistit svůj provoz, a proto v oblasti energií nastavila výše popsaný přístup. Zároveň ale byly ředitelé a ředitelky příspěvkový organizací úkolem ředitele KrÚ č. 2023-00738 upozorněny na následující skutečnosti, cituji:

"rada vnímá tyto finanční prostředky jako přísně účelové. Proto by dle celkového vývoje chtěla ve druhé polovině letošního roku (a možná i ve dvou etapách) rozhodnout o využití případných úspor na těchto položkách. Prosím proto, abyste takto ve svém hospodaření uvažovali a položku energie brali jako účelový finanční zdroj v rámci rozpočtu využitelný výhradně pro pokrytí výdajů na energie. Ve spolupráci se zřizovatelskými, resortně příslušnými odbory pak budete vyrozuměni o případné možnosti jiného využití prostředků z této položky. Jak jsem již uvedl výše, rozhodovat o tom finálně bude rada kraje. Jistě bude možné řešit vše individuálně, ve vazbě na situaci každé konkrétní organizace a na její oprávněné nezbytné potřeby. Obecně lze však jako princip předpokládat snížení příspěvku na provoz z rozpočtu zřizovatele, zůstane-li na položce energie významnější nespotřebovaná částka."

 

Vzhledem k tomu, že v roce 2023 nakupuje kraj a příspěvkové organizace energie na spotovém trhu, jeví se jako velmi vhodné průběžně kontrolovat měsíční fakturace. Měsíční fakturace se pak porovná s naplánovanou spotřebu, která byla v jednotlivých odvětvích následně provázána se závazným ukazatelem "Příspěvek na provoz", a to v plné či částečné výši naplánované spotřeby. Proto po ukončení účetní závěrky za první pololetí roku 2023 zpracoval odbor analýz a podpory řízení (dále jen OAPŘ) a odbor regionálního rozvoje (dále jen ORR) analýzu, která mapuje dosavadní stav spotřeby energií.

 

Pro zajištění adekvátního obrazu hodnoceného období bylo nutné zajistit, aby příspěvkové organizace provedly řádně odečty na měřidlech a správně je zaevidovaly do software EMA+, zaúčtovaly spotřebu do účetnictví a odeslaly data účetních závěrek na tzv. krajský automat, určený ke sběru dat. Zároveň ORR připravil velmi podrobný měsíční rozpis cen za dodávky i distribuci podle jednotlivých typů energií, který byl nutným vstupem pro provedení analýzy (dále také "cenová politika").

 

Prostřednictvím datového skladu došlo k propojení informací ze schválených finančních plánů, měsíčních dat o hospodaření organizací, cenové politiky a spotřeby exportované ze sw EMA+ do jednoho celku. Výsledky analýzy jsou uvedeny v materiálech RK-24-2023-49, př. 1 a RK-24-2023-49, př. 2. Připojeny jsou i údaje o spotřebě krajského úřadu - s ohledem na specifika bez vazby na hodnoty účetnictví a plánování. U krajského úřadu byla do analýzy zapojena pouze vybraná odběrová místa.

 

Protože nelze datově řešit speciální situace, např. vzájemné sdílení společných objektů příspěvkovými organizacemi (vždy ho má v hospodaření pouze jedna organizace, která druhé organizaci část pronajímá), je nutné vyřešit dopady do způsobu tvorby plánu, výsledků hospodaření a spotřebu energií individuálně s každou takto dotčenou organizací.

 

Kromě řešení situace roku 2023 připravil OAPŘ a ORR podkladový materiál, který na základě výsledků spotřeby energií za rok 2022, vysoutěžených cen pro rok 2024 a známého způsobu výpočtu distribuční složky, řeší návrh na nastavení spotřeby energií na rok 2024. Tento návrh je nutné využít jako podklad pro sestavení rozpočtu (a závazných ukazatelů u PO) pro rok 2024.

Výstup této analýzy je uveden v materiálech RK-24-2023-49, př. 3 a RK-24-2023-49, př. 4.

 

Protože Energetický regulační úřad vydává cenové rozhodnutí pro další rok až koncem listopadu a toto cenové rozhodnutí je určující pro způsob výpočtu regulované části ceny (distribuce), ORR předpokládá, že může nastat situace, kdy bude nutné hodnotu této složky změnit. Jestliže všechny organizace budou postupovat jednotně při tvorbě rozpočtu podle uvedeného rozpisu, bude v případě jiného způsobu výpočtu jednodušší vše opět jednotně změnit.

Návrh řešení

S ohledem na výsledky analýzy předkladatel doporučuje radě kraje uložit krajskému úřadu a příspěvkovým organizacím postupovat jednotně, nicméně s důrazem na řešení individuální situace každé konkrétní organizace.

Je také velmi důležité, aby zřizovatelské odbory průběžně měsíčně sledovaly situaci prostřednictvím odpovídajících reportů a datových kostek v datovém skladu a zároveň důsledně prověřovaly validitu dat. Je nutné zajistit, aby příspěvkové organizace každý měsíc:

  • zaúčtovaly spotřebu do nákladových účtů 502 podle příslušné analytiky;
  • organizace odvětí školství, kultury a cestovního ruchu a sociálních věcí vždy v termínu k poslednímu dnu v měsíci zaslaly data účetní závěrky za předchozí měsíc na tzv. automat UCR (z technických důvodů prozatím nezasílá KSÚS; zdravotnické organizace zasílají data denně a jiným způsobem);
  • zaevidovaly do software "EMA+" spotřebu energií (v souladu s metodickým pokynem ORR).

Kromě toho je nutné, aby zřizovatelské odbory prověřily individuální situaci každé konkrétní organizace, která může mít vliv na budoucí výpočet adekvátní hodnoty příspěvku na provoz na krytí spotřeby elektrické energie a plynu, a tím pádem i na konečné hodnoty závazného ukazatele "Příspěvek na provoz". Výsledky dopadu takto doplněné datové analýzy budou předloženy radě kraje k rozhodnutí o promítnutí situace do letošního výsledků hospodaření. Je důležité nahlížet na odvětví jako celek s tím, že zřizovatelské odbory předloží případné návrhy na přesuny finančních prostředků mezi organizacemi. Dále zřizovatelské odbory připraví v souladu s metodikou ředitele pro službu veřejnosti návrhy na případné využití "zbylých" finančních prostředků na technická opatření, vedoucí k energetickým úsporám.

Zároveň se doporučuje promítnout výsledky analýzy dle materiálů RK-24-2023-49, př. 3 a RK-24-2023-49, př. 4 do návrhu rozpočtu pro rok 2024.

Stanoviska Odbor školství, mládeže a sportu

OŠMS nemá připomínky k návrhu usnesení.

Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu

OKPPCR souhlasí s navrženým usnesením.

Odbor dopravy a silničního hospodářství

nemá připomínek k obsahu návrhu usnesení

Odbor sociálních věcí

Odbor sociálních věcí souhlasí s navrženým usnesením.

Odbor ekonomický

Odbor ekonomický nemá k návrhu usnesení připomínky. 

Odbor zdravotnictví

nemá připomínek k navrženému usnesení.

Návrh usnesení bere na vědomí
  • sledky analýzy spotřeby plynu a elektrické energie za 1. pololetí 2023 dle materiálů RK-24-2023-49, př. 1 a RK-24-2023-49, př. 2;
  • výsledky analýzy, která prezentuje budoucí spotřebu elektrické energie a plynu  pro rok 2024 jako podklad pro tvorbu rozpočtu 2024 (a závazných ukazatelů);
ukládá

zřizovatelským odborům:

  • seznámit ředitelky a ředitele příspěvkových organizací s výsledky analýzy za první pololetí 2023 a se způsobem jejího provedení; 
  • průběžně měsíčně kontrolovat vždy k poslednímu dni měsíce, zda příspěvkové organizace v jejich zřizovatelské oblasti
    • odeslaly účetní data za předchozí kalendářní měsíc do datového skladu Kraje Vysočina;
    • zaevidovaly data o spotřebě sledovaného měsíce do software EMA+;
  • doplnit analýzu o výsledek šetření individuální situace každé konkrétní organizace;
  • zpracovat návrh řešení dopadu předložené analýzy do letošních výsledků hospodaření (za celé odvětví) a to tak, aby mohlo být komplexní řešení předloženo do rady kraje nejpozději do konce září 2023. Přitom využít pokyny a metodiku, kterou jim zašle ředitel sekce pro službu veřejnosti Ing. Miroslav Březina;
  • zapracovat výsledky analýzy spotřeby elektrické energie a plynu pro rok 2024 do návrhu pro stanovení příspěvku na provoz pro rok 2024;
ukládá

ředitelkám a ředitelům příspěvkových organizací zajistit vždy k poslednímu dnu měsíce:

  • zaúčtovat spotřeby do účetnictví a odeslat účetní data za předchozí kalendářní měsíc do datového skladu Kraje Vysočina;
  • zaevidovat data o spotřebě každého měsíce do software EMA+;
  • spolupracovat se zřizovatelskými odbory při doplnění informací o individuální situaci organizace a při návrhu na technická opatření, vedoucí k energetickým úsporám;
ukládá

řediteli sekce pro službu veřejnosti Krajského úřadu Kraje Vysočina Ing. Miroslavu Březinovi: 

  • zajistit zapracování výsledků analýzy spotřeby elektrické energie a plynu pro rok 2024 (za zřizovatelské odbory) do návrhu rozpočtu pro rok 2024;
  • zpracovat metodiku pro zřizovatelské odbory k návrhu řešení dopadu předložené analýzy do letošních výsledků hospodaření (za celé odvětví) a posoudit předložené návrhy tak, aby mohlo být komplexní řešení předloženo radě kraje nejpozději do konce září 2023.
Odpovědnost Odbor analýz a podpory řízení (30. 10. 2023), Odbor dopravy a silničního hospodářství (31. 10. 2023), Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu (31. 10. 2023), Odbor regionálního rozvoje (31. 10. 2023), Odbor sociálních věcí (31. 10. 2023), Odbor školství, mládeže a sportu (31. 10. 2023), Odbor zdravotnictví (31. 10. 2023), Akademie - Vyšší odborná škola, Gymnázium a Střední odborná škola uměleckoprůmyslová Světlá nad Sázavou, Česká zemědělská akademie v Humpolci, střední škola, Dětské centrum Jihlava, příspěvková organizace, Dětský domov Klubíčko, Dětský domov, Humpolec, Libická 928, Dětský domov, Jemnice, Třešňová 748, Dětský domov, Nová Ves u Chotěboře 1, Dětský domov, Rovečné 40, Dětský domov, Senožaty 199, Dětský domov, Telč, Štěpnická 111, Domov bez zámku Náměšť nad Oslavou, příspěvková organizace, Domov Černovice - Lidmaň, příspěvková organizace, Domov důchodců Proseč u Pošné, příspěvková organizace, Domov důchodců Proseč-Obořiště, příspěvková organizace, Domov Háj, příspěvková organizace, Domov Jeřabina Pelhřimov, příspěvková organizace, Domov Kamélie Křižanov, příspěvková organizace, Domov Nové Syrovice, příspěvková organizace, Domov pro seniory Havlíčkův Brod, příspěvková organizace, Domov pro seniory Mitrov, příspěvková organizace, Domov pro seniory Náměšť nad Oslavou, příspěvková organizace, Domov pro seniory Třebíč - Manž. Curieových, příspěvková organizace, Domov pro seniory Třebíč, Koutkova - Kubešova, příspěvková organizace, Domov pro seniory Velké Meziříčí, příspěvková organizace, Domov ve Věži, příspěvková organizace, Domov ve Zboží, příspěvková organizace, Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě, Gymnázium a Obchodní akademie Pelhřimov, Gymnázium a Střední odborná škola, Moravské Budějovice, Tyršova 365, Gymnázium Bystřice nad Pernštejnem, Gymnázium dr. A. Hrdličky, Humpolec, Komenského 147, Gymnázium Havlíčkův Brod, Gymnázium Chotěboř, Gymnázium Jihlava, Gymnázium Otokara Březiny a Střední odborná škola Telč, Gymnázium Třebíč, Gymnázium Velké Meziříčí, Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě, Gymnázium Žďár nad Sázavou, Gymnázium, Střední odborná škola a Vyšší odborná škola Ledeč nad Sázavou, Horácká galerie v Novém Městě na Moravě, Horácké divadlo Jihlava, příspěvková organizace, Hotelová škola Světlá a Střední odborná škola řemesel Velké Meziříčí, Krajská knihovna Vysočiny, Krajská správa a údržba silnic Vysočiny, příspěvková organizace, Muzeum Vysočiny Havlíčkův Brod, příspěvková organizace, Muzeum Vysočiny Jihlava, příspěvková organizace, Muzeum Vysočiny Pelhřimov, příspěvková organizace, Muzeum Vysočiny Třebíč, příspěvková organizace, Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvková organizace, Nemocnice Jihlava, příspěvková organizace, Nemocnice Nové Město na Moravě, příspěvková organizace, Nemocnice Pelhřimov, příspěvková organizace, Nemocnice Třebíč, příspěvková organizace, Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod, Obchodní akademie Dr. Albína Bráfa, Hotelová škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Třebíč, Obchodní akademie, Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Střední odborná škola služeb a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Pedagogicko-psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum Vysočina, Psychocentrum - manželská a rodinná poradna Kraje Vysočina, příspěvková organizace, Sociální centrum Kraje Vysočina, příspěvková organizace, Střední odborná škola Nové Město na Moravě, Střední odborná škola, Střední odborné učiliště a Základní škola Třešť, Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Pelhřimov, Střední průmyslová škola stavební akademika Stanislava Bechyně, Havlíčkův Brod, Jihlavská 628, Střední průmyslová škola Třebíč, Střední škola průmyslová, technická a automobilní Jihlava, Střední škola řemesel a služeb Moravské Budějovice, Střední škola stavební Jihlava, Střední škola stavební Třebíč, Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava - Helenín, Hálkova 42, Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Havlíčkův Brod, Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Žďár nad Sázavou, Školní statek, Humpolec, Dusilov 384, Trojlístek – centrum pro děti a rodinu Kamenice nad Lipou, příspěvková organizace, Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám, příspěvková organizace, Vysočina Tourism, příspěvková organizace, Vyšší odborná škola a Střední odborná škola zemědělsko-technická Bystřice nad Pernštejnem, Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola Žďár nad Sázavou, Vyšší odborná škola a Střední škola veterinární, zemědělská a zdravotnická Třebíč, Vyšší odborná škola, Obchodní akademie a Střední odborné učiliště technické Chotěboř, Základní škola a Mateřská škola při zdravotnických zařízeních Kraje Vysočina, Základní škola a Praktická škola Chotěboř, Základní škola a Praktická škola Moravské Budějovice, Dobrovského 11, Základní škola a Praktická škola Nové Město na Moravě, Malá 154, Základní škola a Praktická škola Velké Meziříčí, Základní škola a Praktická škola, U Trojice 2104, Havlíčkův Brod, Základní škola Bystřice nad Pernštejnem, Tyršova 106, Základní škola Pelhřimov, Komenského 1326, Základní škola při dětské psychiatrické nemocnici Velká Bíteš, Základní škola Třebíč, Cyrilometodějská 22, Zdravotnická záchranná služba Kraje Vysočina, příspěvková organizace (31. 10. 2023)
Termín 31. 10. 2023