Samospráva
Cesta:

RK-27-2022-08: Rozpočtové opatření na kapitole Zastupitelstvo kraje – finanční prostředky na spolupráci se Zakarpatskou oblastí Ukrajiny

RK-27-2022-08.pdf, RK-27-2022-08pr01.doc , RK-27-2022-08pr02.doc , RK-27-2022-08pr03.doc , RK-27-2022-08pr04.PDF , RK-27-2022-08pr05.pdf

Číslo materiálu 8
Číslo jednací RK-27-2022-08
Název Rozpočtové opatření na kapitole Zastupitelstvo kraje – finanční prostředky na spolupráci se Zakarpatskou oblastí Ukrajiny
Zpracoval Z. Kadlec, K. Svobodová
Předkládá Z. Kadlec
Počet příloh 5
Popis problému

Zastupitelstvo Kraje Vysočina na svém zasedání č. 8/2021 dne 14. 12. 2021 schválilo Rozpočet Kraje Vysočina na rok 2022. Součástí tohoto schváleného rozpočtu jsou finanční prostředky vyčleněné na spolupráci se Zakarpatskou oblastí Ukrajiny ve výši 6 500 000 Kč (kapitola Zastupitelstvo kraje, § 6223). Tato částka je určena pro společné investiční a měkké projekty našich regionů a s tím související administrativu. Přehled projektů spolupráce realizovaných za rok 2021 byl součástí zprávy o činnosti partnerských regionů, která byla předložena na jednání zastupitelstva kraje č. 1/2022 dne 8. 2. 2022.

 

O doporučení výběru konkrétních projektů na každý rok vždy rozhoduje Stálá konference, kde jsou zastoupeny všechny politické kluby Zastupitelstva Kraje Vysočina. Vzhledem k válečné situaci na Ukrajině a aktuálním problémům našeho partnerského regionu Stálá konference navrhuje na základě jeho žádosti v letošním roce ustoupit od klasického výběru projektů a závazku ukrajinské strany zajistit spolufinancování ve výši 50 %. Prioritou pro Zakarpatskou oblast Ukrajiny je pomoc pro vnitřní přesídlence, a to zejména pro zajištění ubytování, protože dosud jsou mnozí z nich ubytováni ve školách a školských zařízeních, kde z tohoto důvodu nemůže probíhat výuka žáků (více viz příloha RK-27-2022-08, př. 5).

Předpokládané celkové náklady na projekt: cca 8,3 mil. UAH (předpokládaná celková částka se mění v čase mimo jiné podle vývoje měnového kurzu).

Navrhovaný podíl Kraje Vysočina (prostřednictvím Dobročinného fondu ViZa): 5,5 mil. CZK.

Minimální zaručený podíl spolufinancování ze strany Zakarpatské oblasti Ukrajiny: 2 mil. UAH.

Oblastní rada Zakarpatské oblasti Ukrajiny se zavázala poskytnout spolufinancování projektu nejméně ve výši 2 mil. UAH. (V případě, že by bylo k dispozici více finančních prostředků, než bude třeba na realizaci projektu, bude zbývající částka z podílu Zakarpatské oblasti Ukrajiny využita na vybavení objektu. V opačném případě budou výdaje dofinancovány ukrajinskou stranou nebo bude rozsah projektu upraven při zachování jeho provozuschopnosti).

 

Dále Stálou konferenci v letošním roce oslovilo město Žďár nad Sázavou, které má partnerské město Chust, s návrhem společného projektu (více informací k projektu viz přílohy RK-27-2022-08, př. 3 a RK-27-2022-08, př. 4). Na základě toho přijala Stálá konference následující usnesení a pro realizaci v roce 2022 zastupitelstvu kraje doporučuje dva následující investiční projekty:

Stálá konference

schvaluje

finanční podporu ve výši 100 000 Kč společnému investičnímu projektu partnerských měst Žďár nad Sázavou a Chust. Jedná se o projekt řešení zásobování pitnou vodou 

schvaluje

realizaci společného investičního projektu Kraje Vysočina a Zakarpatské oblasti Ukrajiny na rok 2022 a jeho finanční podporu ze strany Kraje Vysočina ve výši 5 500 000 Kč prostřednictvím dobročinného fondu ViZa. Jedná se o sociální projekt ubytování pro uprchlíky. Zakarpatská oblastní rada vyjádřila závazek, že projektem dotčená nemovitost zůstane trvale ve vlastnictví oblasti (oblastní rady) a že bude v případě budoucího uvolňování kapacity ze strany válečných uprchlíků využívána výhradně pro sociální účely.

 

Kraj Vysočina spolu se Zakarpatskou oblastí i ve válečné době realizuje v roce 2022 některé měkké projekty: stáže (odbornou praxi) pro studenty bohemistiky, odborné stáže pro sociální pracovníky, výměnu zkušeností v oblasti lesního hospodaření, vydání knihy pro ukrajinské děti, aby se mohly rychleji naučit česky, a další.

 

Kraj Vysočina v době válečné situace na Ukrajině realizoval již pět cest za účelem odvozů humanitárních darů a pomoci našim ukrajinským partnerům. Tyto dary poskytly města, organizace, firmy i někteří občané z Kraje Vysočina - informace o konkrétních firmách včetně poděkování je vždy součástí programu každého zasedání zastupitelstva.

Návrh řešení

Předkladatel navrhuje radě kraje doporučit zastupitelstvu kraje rozhodnout poskytnout finanční dar z kapitoly Zastupitelstvo kraje, § 6223 - Mezinárodní spolupráce (jinde nezařazená) dobročinnému fondu ViZa dle materiálu RK-27-2022-08, př. 1.

Dále navrhuje radě kraje rozhodnout poskytnout finanční dar z kapitoly Zastupitelstvo kraje, § 6223 - Mezinárodní spolupráce (jinde nezařazená) městu Žďár nad Sázavou dle materiálu RK-27-2022-08, př. 2.

 

Rozhodování o poskytnutí daru v hodnotě do 100 000 Kč v jednotlivém případě je dle § 59 odst. 2 písm. f) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, vyhrazeno radě kraje.

Rozhodování o poskytnutí daru v hodnotě nad 100 000 Kč v jednotlivém případě je dle § 36 odst. 1 písm. b) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, vyhrazeno zastupitelstvu kraje.

Stanoviska Oddělení právní a krajského živnostenského úřadu

nemá připomínky k návrhu usnesení.

Odbor ekonomický

nemá připomínky k navrhovaným rozpočtovým opatřením.

Návrh usnesení doporučuje

zastupitelstvu kraje rozhodnout poskytnout finanční dar z kapitoly Zastupitelstvo kraje, § 6223 - Mezinárodní spolupráce (jinde nezařazená) dobročinnému fondu ViZa dle materiálu RK-27-2022-08, př. 1;

rozhoduje

poskytnout finanční dar z kapitoly Zastupitelstvo kraje, § 6223 - Mezinárodní spolupráce (jinde nezařazená) Městu Žďár nad Sázavou dle materiálu RK-27-2022-08, př. 2.

Odpovědnost Odbor sekretariátu hejtmana
Termín 30. 9. 2022