Samospráva
Cesta:

RK-27-2022-69: Rozpočtové opatření na kapitole Sociální věci – přijetí účelové dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí, zvýšení závazného ukazatele příspěvek na provoz a schválení dotací pro poskytovatele sociálních služeb

RK-27-2022-69.pdf, RK-27-2022-69pr01.pdf , RK-27-2022-69pr02.xls , RK-27-2022-69pr03.xls , RK-27-2022-69pr04.xls , RK-27-2022-69pr05.pdf

Číslo materiálu 69
Číslo jednací RK-27-2022-69
Název Rozpočtové opatření na kapitole Sociální věci – přijetí účelové dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí, zvýšení závazného ukazatele příspěvek na provoz a schválení dotací pro poskytovatele sociálních služeb
Zpracoval J. Bína, K. Píbilová, P. Švanda, O. Tvarůžková
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh 5
Popis problému

Materiál se zabývá přijetím prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu na poskytování sociálních služeb a dále poskytnutím příspěvku kraje na vyrovnávací platbu pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje a zvýšení příspěvku na provoz příspěvkovým organizacím kraje (z prostředků MPSV).

Po schválení státního rozpočtu obdržel kraj podle rozhodnutí MPSV o poskytnutí dotace částku ve výši 1 023 309 873 Kč, která byla usn. č. 0012/01/2022/ZK, 0129/02/2022/ZK a 0185/03/2022/ZK rozdělena mezi poskytovatele sociálních služeb.

 

Na základě rozhodnutí vlády ČR došlo k navýšení částky určené na dofinancování sociálních služeb pro rok 2022 ve výši 3 200 mil. Kč (z částky si MPSV oddělilo 360 mil. Kč pro přímé dotace poskytované v podprogramu B), podíl kraje dle směrného čísla 5,30% činí 150 520 000 Kč. Rozhodnutí o této dotaci zatím nebylo vydáno, a proto je pro účel přijetí dotace použit návrh zaslaný z MPSV. Tuto částku navrhujeme rozdělit pro příspěvkové organizace kraje dle materiálu RK-27-2022-69, př. 2 a pro ostatní organizace, které kraj nezřizuje dle materiálu RK-27-2022-69, př. 3 a RK-27-2022-69, př. 4.

 

Materiál dále řeší pravidelné financování terapeutické komunity Sejřek, sociální rehabilitace Tyfloservisu, o.p.s., odborného sociálního poradenství Bílého kruhu bezpečí, z.s. a Integračního centra Sasov poskytujícího poradenství a sociální rehabilitaci a pečovatelské služby a osobní asistence organizace Včelka, které MPSV spolufinancuje ze svého rozpočtu přímo v podprogramu B a jejich provozovatelé podávají individuální žádost o dotaci kraje až po převzetí rozhodnutí o dotaci z MPSV. Všechny tyto služby jsou zahrnuté v krajské síti a kraj v nich spolufinancuje podíl nestátních prostředků podle nastavení uvedeného podprogramu. Mimo uvedený podprogram je zařazena také noclehárna pro osoby bez přístřeší Střediska křesťanské pomoci v Jihlavě, která je provozována pouze v chladném období a kraj by v letošním roce spolufinancoval pouze náklady na provoz v prosinci.

K poskytnutí dotace navrhujeme schválit rozpočtové opatření uvedené v návrhu usnesení.

Návrh řešení

Navrhujeme přijmout účelovou dotaci z MPSV ve výši 150 520 000 Kč dle materiálu RK-27-2022-69, př. 1 do rozpočtu kraje, kapitoly Sociální věci, § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti.

 

Vzhledem k potřebě zajištění provozních prostředků pro poskytovatele sociálních služeb, navrhujeme schválit poskytnutí dotace pro příspěvkové organizace kraje zvýšením příspěvku na provoz ve výši 67 072 000 Kč dle materiálu RK-27-2022-69, př. 2 a pro ostatní poskytovatele, které kraj nezřizuje dotaci ve výši 83 448 000 Kč z prostředků MPSV dle materiálů RK-27-2022-69, př. 3 (pobytové služby pro seniory a pečovatelská služba) a RK-27-2022-69, př. 4 (ostatní sociální služby) a 2 994 000 Kč z prostředků kraje dle materiálu RK-27-2022-69, př. 4. Smlouvy a dodatky ke Smlouvám o poskytnutí dotace jsou připojeny v materiálu RK-27-2022-69, př. 5.

 

Při rozdělování prostředků ze státního rozpočtu byl použit níže popsaný postup:

 

  • Příspěvkové organizace kraje zpracovaly aktualizované výhledy hospodaření na rok 2022 a vyčíslily objem chybějících prostředků u jednotlivých sociálních služeb – tyto výhledy s nimi byly individuálně projednány;
  • Nezřizované organizace byly vyzvány k aktualizaci výhledů hospodaření a k vyčíslení nezbytných potřeb – i jejich údaje byly zkontrolovány, porovnány s předchozím rokem a s průběhem hospodaření ve výkaznictví sociálních služeb, a na základě této kontroly byly některé požadavky pro výpočet dotace upraveny (z finančních důvodů byl meziroční nárůst přidělených prostředků omezen o 5 % u pobytových služeb a max. 10 % či 15% u terénních či ambulantních služeb, pokud nedošlo ke změně v kapacitě služeb v krajské síti);
  • Vyčíslené požadavky byly sumarizovány, případně byla jejich výše pokrácena do výše požadavku na dotaci MPSV podané prostřednictvím OKsystému na letošní rok (po odečtení již přidělené dotace);
  • Následně byl stanoven jednotný redukční koeficient, kterým došlo k rovnoměrnému krácení vyčíslených požadavků tak, aby došlo k rozdělení přidělených prostředků určených na dofinancování sociálních služeb pro letošní rok ve výši, kterou máme k dispozici (prostředky MPSV vystačily k pokrytí vyčíslené potřeby na dofinancování ve výši 86,43 %, mimo případů krácení uvedených výše).  Redukční koeficient má obecnou část a specifickou část, která může být pro jednotlivé služby odlišná (použita byla jednotná). Pro všechny služby bylo použito krácení společným redukčním koeficientem v obecné části 0,7286.

 

Individuální žádosti byly podpořeny ve výši odpovídající stabilnímu spolufinancování z minulých let. Po navýšení státních dotací z podprogramu B považujeme toto spolufinancování za dostatečné.

Stanoviska Odbor ekonomický

Ekonomický odbor nemá připomínky k rozpočtovému opatření.

Usnesením 1546/32/2007/RK svěřila rada kraje Krajskému úřadu Kraje Vysočina – ekonomickému odboru rozhodování ve věci nabytí peněz v souladu s § 59 odst. 2 písm. e) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Ekonomický odbor rozhoduje o nabytí peněz ve formě účelové dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí ve výši 150 520 000 Kč určené na financování sociálních služeb (ÚZ 13305).

Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Nespecifikovaná rezerva činí 73 230 tis. Kč.

Odbor regionálního rozvoje

Podpora je evidovaná eDotace - ID:ZZ02772.

Návrh usnesení schvaluje
  • rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení příjmů (položka 4116 - Ostatní neinvestiční přijaté transfery ze státního rozpočtu) a výdajů (kapitola Sociální věci, § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti, ÚZ 13305) rozpočtu kraje o účelovou neinvestiční dotaci z Ministerstva práce a sociálních věcí ve výši 150 520 000 Kč určenou pro poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-27-2022-69, př. 1;
  • hodnotu redukčního koeficientu na dofinancování sociálních služeb pro rok 2022 ve výši 0,7286;
doporučuje

zastupitelstvu kraje:

  • vyhradit si rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u  kterých je výše do částky 200 000 Kč a schválit zvýšení závazného ukazatele „Příspěvek na provoz“ u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče a zdravotnictví;
  • schválit rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Sociální věci, § 4399 Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti o částku 2 994 000 Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 – Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Nespecifikovaná rezerva o částku 2 994 000 Kč;
  • schválit rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci dle materiálů RK-27-2022-69, př. 2, RK-27-2022-69, př. 3 a RK-27-2022-69, př. 4;
  • schválit zvýšení závazného ukazatele „Příspěvek na provoz“ u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče v celkové výši 67 072 000 Kč dle materiálu RK-27-2022-69, př. 2;
  • rozhodnout poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 86 442 000 Kč z kapitoly Sociální věci dle materiálů RK-27-2022-69, př. 3 a RK-27-2022-69, př. 4;
  • rozhodnout uzavřít veřejnoprávní smlouvy a dodatky ke smlouvám o poskytnutí dotace pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-27-2022-69, př. 5.
Odpovědnost Odbor sociálních věcí
Termín 31. 8. 2022