RK-32-2023-60.pdf, RK-32-2023-60pr01.pdf
Číslo materiálu | 60 |
---|---|
Číslo jednací | RK-32-2023-60 |
Název | Projektový záměr Zlepšení funkčního stavu parků a zahrad Kraje Vysočina |
Zpracoval | J. Joneš |
Předkládá | E. Horná, I. Fryšová |
Počet příloh | 0 |
Popis problému |
Kraj Vysočina je vlastníkem řady parků a zahrad, ve kterých rostou nádherné a cenné stromy. Jedná se převážně o letité stromy v zámeckých parcích s památkovou ochranou, užívaných krajskými příspěvkovými organizacemi (viz Shrnutí výše). Zde řešené areály parků a zahrad byly revitalizovány z Operačního programu Životní prostředí (OPŽP 2007-2014), blíží se u nich konec udržitelnosti projektů a stromy vyžadují opětovné ošetření či jiná opatření pro zajištění (prodloužení) funkční životnosti – zajištění stability a perspektivy stromů a tím zajištění provozní bezpečnosti areálů Kraje Vysočina. Potřebná opatření vyplývají z toho, že mnoho ze stromů v dotčených areálech je ošetřeno stabilizačními systémy (vesměs bezpečnostní vazby), je zde instalováno cca 370 bezpečnostních lan, kterým aktuálně končí životnost a je třeba je vyměnit (reinstalovat). Další množství stromů v dotčených areálech vyžaduje ošetření udržovacími a stabilizačními řezy, jedná se o řešení defektů a problematického větvení v korunách stromů, způsobených, jak vlastním růstem dřevin (vč. odumírání starých větví), tak i vnějšími vlivy – např. počasím (poškozování bouřkami, námrazou, sněhem apod.), napadením škůdci a chorobami. Jelikož se jedná o velmi velké a letité stromy, velmi cenné stromy, je nezbytné jejich opakované ošetření. Řezy je třeba ošetřit přibližně 1535 ks stromů. Část stromů je v natolik špatném stavu, že není efektivní jejich ošetření a nezbývá, než je pokácet a nahradit novými výsadbami. Tím se zajistí i postupná obnova dřevin, odhadujeme počet stromů na kácení v počtu kolem 320 ks v dotčených areálech (cca 5 až 10 % ze všech jednotlivě inventarizovaných stromů, a cca 2,8 ha porostů k odstraňování náletových dřevin či dřevin v porostech samostatně neinventarizovaných. V předchozím odstavci uvedená opatření, vedoucí ke zlepšení funkčního stavu parků a zahrad ve vlastnictví Kraje Vysočina, jsou opatřeními ke zlepšení stavu veřejné sídelní zeleně a tím přispějí k řešení dopadů klimatické změny (parky a zahrady jsou „plícemi“ obcí a měst, kde zlepšují mikroklima, působí pozitivně na kvalitu ovzduší i lidskou psychiku, v neposlední řadě jsou útočištěm mnoha živočišných druhů).
Operační program Životní prostředí 2021-2027 (dále jen „OPŽP 2021+“) obsahuje mj. specifický cíl 1.3 Podpora přizpůsobení se změně klimatu, prevence rizika katastrof a odolnosti vůči nim s přihlédnutím k ekosystémovým přístupům, a tam pak opatření: 1.3.1. Podpora přírodě blízkých opatření v krajině a sídlech a aktivitu 1.3.1.4 Zakládání a obnova veřejné sídelní zeleně. Mezi podporovatelné projekty náleží „zakládání a obnova ploch a prvků veřejné zeleně (parků, zahrad, sadů, uličních stromořadí, alejí, lesoparků, remízů, průlehů) a zlepšení jejich funkčního stavu včetně dokončovací a rozvojové péče“ a specifickými způsobilými výdaji např. na výsadbu dřevin a na dokončovací a rozvojovou péči nejdéle po dobu 3 let od ukončení realizace výsadeb a zejména pak výdaje na ochranu a ošetření stávajících dřevin (řez stromů k posílení zdravotního stavu a vitality apod., výdaje na kácení dřevin se zhoršeným stavem a zároveň z důvodu nové výsadby či k uvolnění okolních dřevin, vč. likvidace pařezů), výdaje na stabilizování a zajištění bezpečnosti doupných stromů či torz, na likvidaci invazních rostlin apod. |
Návrh řešení |
Navrhujeme, aby kraj přistoupil ke zlepšení funkčního stavu výše (ve Shrnutí) uvedených parků a zahrad ve vlastnictví Kraje Vysočina, které by řešilo zejména opatření, která je možné podpořit z OPŽP 2021+. Zároveň je třeba počítat s tím, že budou některé výdaje k řešení problémů, které nejsou způsobilými výdaji OPŽP 2021+, zejména kácení stromů z provozních důvodů nebo z důvodu provozní bezpečnosti v místech, kde nepůjde založit za pokácené stromy novou výsadbu apod. Nositelem projektu bude kraj, jehož organizační možnosti jsou pro řízení projektu vhodnější než u malých příspěvkových organizací. Nejprve bude zapotřebí zpracovat prováděcí dokumentaci, která vymezí konkrétní části areálů tak, aby řešení nebylo do budoucna v kolizi s navrhovanou výstavbou (viz zejména dle požadavku odborů majetkového, zdravotnictví popř. dalších) a navrhne konkretizaci opatření na jednotlivých stromech či porostech (na základě inventarizace a dendrologického průzkumu dřevin, dle standardu „SPPK A01 001 Hodnocení stavu stromů“); dosadbu nových dřevin (výsadby nových dřevin pokud možno jen v rozsahu náhradní výsadby za pokácené dřeviny), popřípadě též regeneraci trávníků na plochách poškozených kácením a odstraňováním pařezů apod. Důležitou částí projektové přípravy bude nastavení časového harmonogramu a prostorového řešení (zejména v areálech s návazností na připravované stavební i nestavební opatření, která nejdou z projektu zeleně řešit – mobiliář, cestičky, osvětlení či jiné inženýrské sítě apod.). Součástí zpracování dokumentace bude její projednání s úřady, zejména památkové péče a ochrany přírody. V projektovém záměru je více areálů parků, lze očekávat, že po zpracování projektových dokumentací se pro následnou realizaci záměr rozdělí na samostatné projekty (pro jeden či více areálů). Z výše uvedených důvodů doporučujeme radě kraje rozhodnout o zařazení projektového záměru dle materiálu RK-32-2023-60, př. 1 do stavu „Zařazená akce“ a doporučit zastupitelstvu kraje schválit převod finančních prostředků z Fondu strategických rezerv nebo z cizích zdrojů na zvláštní účet kraje určený na financování projektů s tím, že tyto finanční prostředky budou čerpány pro přípravu, předfinancování a spolufinancování realizace dle aktuálních potřeb projektů. |
Stanoviska |
Komise pro životní prostředí Rady Kraje Vysočina Komise pro životní prostředí Rady Kraje Vysočina na zasedání č. 2/2023, konaném dne 18. 4. 2023, přijala usnesení 004/02/2023/Kžp, ve kterém doporučuje
(Pozn. zde řešený projektový záměr byl v materiálu Kžp-02-2023-03, př. 07.) Grémium řediteleGrémium ředitele souhlasí s projektovým záměrem. Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchuOdbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu souhlasí se záměrem zlepšení funkčního stavu parku Hradu Kámen, který je pobočkou Muzea Vysočiny Pelhřimov, příspěvkové organizace. Tento park je veřejně přístupný, a proto je žádoucí zajistit jeho provozní bezpečnost a estetickou a relaxační funkci, neboť utváří celkový ráz daného místa. Odbor majetkovýOdbor majetkový upozorňuje, že v některých případech může část ošetřované zeleně být v kolizi s budoucí navrhovanou výstavbou. Před zahájením vlastní realizace požadujeme specifikaci konkrétní části zeleně v rámci řešeného areálu. Odbor sociálních věcíOdbor sociálních věcí souhlasí se záměrem pokračování údržby parků v areálech pobytových sociálních služeb. Vzhledem k tomu, že tyto areály budou i v následujících letech využívány pro klienty zařízení a veřejnost, je nezbytné zajistit jejich bezpečnost a funkčnost. Odbor zdravotnictvíZ pohledu udržitelnosti je třeba uvážit případnou budoucí výstavbu (přístavba hlavní budovy a parkovací dům). Odbor školství, mládeže a sportuOŠMS nemá připomínky k realizaci záměru u dotčených školských zařízení. Aktuálně jsou areály nedílnou součástí prostor, ve kterých je ústavní výchova zajišťována, a je nutné, aby tyto prostory byly bezpečné, což by realizace záměru měla zajistit. V tuto chvíli je s užíváním dotčených areálů počítáno a neexistuje žádný konkrétní záměr opuštění areálů, ale není vyloučeno, že by v následujících letech mohlo dojít ke změně (byť neexistuje žádný schválený záměr na ministerské a vládní úrovni, diskutuje se o transformaci dětských domovů). Jelikož jsou dětské domovy povinny o areál pečovat a udržovat, upozorňujeme na nutnost dostatečně je seznámit s povinnostmi spojenými s péčí v době udržitelnosti projektu a zajistit proto kvalifikovaný personál. To je zmíněno především proto, aby bylo počítáno s možnými zvýšenými finančními nároky v době udržitelnosti projektu (včetně průběžné obnovy dřevin). Odbor analýz a podpory řízeníOAPŘ prověřil validní zaevidování projektu do SW Zásobník akcí a projekty, finanční potřeba na realizaci akce je součástí cash flow projektových záměrů kraje. Odbor ekonomickýPředložený projekt není uveden ve střednědobém výhledu rozpočtu Kraje Vysočina na roky 2024 až 2026. Celkové výdaje se očekávají ve výši 21,7 mil. Kč, dotace z OPŽP 2021 - 2027 ve výši 85 % způsobilých výdajů. |
Návrh usnesení |
rozhoduje o zařazení projektového záměru dle materiálu RK-32-2023-60, př. 1 do stavu „Zařazená akce“; doporučujezastupitelstvu kraje schválit převod finančních prostředků z Fondu strategických rezerv nebo z cizích zdrojů ve výši max. 21.700.000,- Kč na zvláštní účet kraje určený na financování projektu Zlepšení funkčního stavu parků a zahrad Kraje Vysočina schváleného radou kraje s tím, že finanční prostředky budou čerpány průběžně dle aktuálních potřeb projektu; ukládáOŽPZ a ORR zahájit přípravu prováděcích dokumentací a projektových žádostí do OŽPZ 2021+ pro projektový záměr Zlepšení funkčního stavu parků a zahrad Kraje Vysočina a předložit je ke schválení Radě Kraje Vysočina v případě, že zastupitelstvo schválí převod finančních prostředků na financování projektu. |
Odpovědnost | Odbor regionálního rozvoje, Odbor životního prostředí a zemědělství |
Termín | 30. 6. 2028 |