Samospráva
Cesta:

RK-35-2021-15: Stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti Kraje Vysočina pro rok 2022

RK-35-2021-15.pdf

Číslo materiálu 15
Číslo jednací RK-35-2021-15
Název Stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti Kraje Vysočina pro rok 2022
Zpracoval P. Bartoš
Předkládá H. Strnadová
Počet příloh 0
Popis problému

Rozsah základní dopravní obslužnosti (dále jen ZDO) pro území Kraje Vysočina, stanoví v souladu s ustanovením § 35 odst. 2 písm. g) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, zastupitelstvo kraje.

Základními právními normami, které upravují veřejnou linkovou osobní dopravu, je zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o silniční dopravě), včetně prováděcích vyhlášek a pro oblast veřejné drážní osobní dopravy je to zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, včetně prováděcích vyhlášek (dále jen drážní zákon), dále Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 ze dne 23. října 2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici (dále jen Nařízení) a zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, v platném znění (dále jen zákon o veřejných službách).

Nástrojem řešení dopravní obslužnosti je smlouva, jako závazek, který dopravce přijal ve veřejném zájmu a který by jinak pro jeho ekonomickou nevýhodnost nerealizoval nebo by jej realizoval pouze zčásti. V roce 2021, do změny jízdních řádů v prosinci 2021, byla dopravní obsluha území Kraje Vysočina zajištěna ve veřejné linkové osobní dopravě 17 dopravci, a to na základě aktuálních smluv. Od 12. 12. 2021 dopravní obslužnost Kraje Vysočina ve veřejné linkové dopravě je zajištěna devíti dopravci celkově v osmi oblastech. Ve veřejné drážní osobní dopravě veřejnou službu v roce 2022 budou zajišťovat 3 dopravci. Současně dopravní obsluha území Kraje Vysočina bude zajišťována jak prostřednictvím mezikrajských smluv, tak i smluv se statutárním městem Jihlava.

Pro výpočet finančních prostředků nutných k financování dopravní obslužnosti je nutné indexovat nákladové ceny jednotlivých dopravců a v případě linkové dopravy navíc kvalifikovaný odhad vývoje tržeb z jízdného. Současně pro rok 2022 do kalkulace vstupuje nově nastavená cena dopravního výkonu linkových dopravců v rámci nových smluv od 12. 12. 2021.

Každoročně do výpočtu nákladové ceny daného dopravce ve veřejné linkové osobní dopravě vstupuje přírůstek průměrného ročního indexu spotřebitelských cen, změna průměrné ceny motorové nafty, průměrná hrubá měsíční mzda v odvětví doprava a skladování, případně výpočet  závislosti na zaručené minimální měsíční mzdě řidičů. Dané výpočty jsou k termínu předkládání tohoto materiálu ne ve všech hodnotách dokončeny, z daného důvodu bude na základě vývoje výnosů v roce 2022 přistoupeno k následnému dorovnání rozpočtu a ke změně rozsahu dopravní obslužnosti na rok 2022. Do nákladů následně samostatně vstupuje skutečná výše finančních prostředků na mýto a navýšení závazku kraje z důvodu objízdných tras při uzavírkách pozemních komunikací (cca 15 000 tis. Kč).

Oblast tržeb z jízdného se velmi těžko odhaduje s odkazem na stav v roce 2020 a rok 2021 (virová epidemie). Každopádně, při jejich nastavení, jsme odhadli pokles tržeb oproti roku 2019 o 10 %. Velmi zásadní pro vývoj tržeb bude v roce 2022 režim provozu školských zařízení na území České republiky. Do výpočtu samozřejmě vstupuje i otázka slevového systému ČR pro žáky, studenty a seniory nad 65 let, které jsou aktuálně na úrovni Poslanecké sněmovny ČR diskutovány. Předpokládané náklady linkových dopravců pro rok 2022 v nákladových cenách roku 2021 činí 800 626 688 Kč.

V drážní dopravě dochází dle jednotlivých smluv k indexaci nákladových položek typu inflace, PHM, energie, poplatku za dopravní cestu. Položka představující rozdíl nákladů na krytí poplatku za dopravní cestu dle prohlášení o dráze, kterou každoročně vydává Správa železnic, státní organizace, bude následně na základě žádosti kraje, vykompenzována prostřednictvím Smlouvy o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy, uzavřené mezi jednotlivými kraji na straně jedné a Českou republikou na straně druhé.

Dané výpočty jsou k termínu předkládání tohoto materiálu a tím znalosti dílčího vývoje informací v části je nutné považovat jako kvalifikovaný odhad.

Finanční prostředky od státu prostřednictvím ministerstva dopravy na základě uzavřené Smlouvy o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy, pro rok 2022 činí 146 529 768 Kč. V částce 146 529 768 Kč není zahrnuta částka kompenzace ceny za použití přístupových komunikací, která pro rok 2021 činila 4 739 782 Kč.

V rámci stanovení rozsahu dopravní obslužnosti Kraje Vysočina je uváděn, tzv. územní princip, tj. náklady a výkony na zajištění dopravní obsluhy území Kraje Vysočina včetně výkonů, které zajišťují dopravci pod smlouvami sousedních krajů na území Kraje Vysočina, a to na základě mezikrajských smluv s danými kraji. Výkony, které objednává Kraj Vysočina na území sousedních krajů na základě mezikrajských smluv s danými kraji, do rozsahu základní dopravní obslužnosti Kraje Vysočina pro rok 2022 neuvádíme.

Návrh řešení

viz návrh usnesení uvedený níže

Stanoviska Stanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usnesení doporučuje

zastupitelstvu kraje stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti Kraje Vysočina pro rok 2022:

  • ve veřejné linkové osobní dopravě maximálně do 625 000 000 Kč nákladů na zajištění spojů základní dopravní obslužnosti a maximálně do 21,7 mil. počtu ujetých km;
  • ve veřejné drážní osobní dopravě maximálně do 487 204 000 Kč nákladů na zajištění spojů základní dopravní obslužnosti hrazených z rozpočtu Kraje Vysočina a maximálně do 4,62 mil. počtu ujetých vlakokilometrů.
Odpovědnost Odbor dopravy a silničního hospodářství
Termín 31. 12. 2021