Číslo materiálu |
17 |
Číslo jednací |
RK-36-2023-17 |
Název |
Návrh rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2024 |
Zpracoval |
P. Benešová,
P. Tulis,
H. Sošková,
R. Paulíková,
M. Rosická
|
Předkládá |
P. Tulis
|
Počet příloh |
3 |
Popis problému |
Kraj dle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, hospodaří za podmínek daných zákonem podle vlastního rozpočtu. Sestavování rozpočtu a hospodaření s finančními prostředky tohoto rozpočtu se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Rozpočet kraje je finančním plánem, jímž se řídí financování činnosti kraje. Rozpočtový rok je shodný s rokem kalendářním.
Ekonomický odbor předkládá k projednání konečnou verzi návrhu Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2024, která vznikla po řadě jednání, jež se uskutečnila v souladu s platnými závaznými zásadami a harmonogramem projednávání rozpočtu kraje na rok 2024 (usnesení rady kraje č. 1228/21/2023/RK).
Návrh rozpočtu je předkládán ve formě:
|
Návrh řešení |
Předkládaný návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2024 respektuje následující zásady:
- Výpočet sdílených daňových příjmů vychází ze zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, který stanoví od 1. 1. 2024 podíl krajů na sdílených daních ve výši 9,76 %. Kraj Vysočina se pak podílí na celostátním hrubém výnosu daní určených krajům podílem ve výši 7,338590 %. Sdílené daňové příjmy jsou navrženy ve výši 7 849 177 tis. Kč a odpovídají výši 111 % schváleného rozpočtu roku předchozího.
- Navrhovaná výše celkových příjmů rozpočtu kraje očekávaných v roce 2024 činí 19 152 970 tis. Kč. Výdajová část rozpočtu kraje činí 20 223 790 tis. Kč. Saldo příjmů a výdajů ve výši 1 070 820 tis. Kč je kryto financováním. Součástí financování jsou prostředky na financování evropských projektů a na splátku jistiny přijatého úvěru od Evropské investiční banky (projekt Regionální infrastruktura A a projekt Regionální infrastruktura B).
- Návrh rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2024 obsahuje příspěvek na výkon státní správy ve výši 127 533 tis. Kč a vychází z návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2024. Výše příspěvku na rok 2024 je oproti roku 2023 valorizována o 2,2 %.
- Účelová dotace na úhradu přímých výdajů krajských a obecních škol je v příjmové i výdajové části návrhu rozpočtu kraje zahrnuta odhadovanou celkovou částkou ve výši 8 855 099 tis. Kč, která odpovídá normativně přidělené částce v roce 2023. Částka bude během roku 2024 zpřesněna. Její konkrétní výše se bude odvíjet od rozpisu rozpočtu z MŠMT v rámci schváleného státního rozpočtu na rok 2024.
- V souladu s nově vydanou metodikou Ministerstva financí České republiky byly do příjmové (pol. 4116) i výdajové části rozpočtu nově zapracovány další neinvestiční transfery přijaté ze státního rozpočtu, které jsou stanoveny zákonem nebo jsou poskytovány na základě smlouvy uzavřené s Českou republikou a jsou svojí povahou mandatorní nebo pravidelně se opakující. Jedná se o:
-
- Dotace soukromému školství (ÚZ 33155) ve výši 406 532 tis. Kč;
- Státní příspěvek MPSV pro zřizovatele zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (ÚZ 13307) ve výši 11 305 tis. Kč;
- Souhrnnou dotaci MPSV na financování sociálních služeb (ÚZ 13305) ve výši 1 319 700 tis. Kč;
- Příspěvek na ztrátu dopravce z provozu veřejné osobní drážní dopravy (ÚZ 27355) ve výši 175 064 tis. Kč.
Jejich výše je stanovena kvalifikovaným odhadem a v případě potřeby bude v průběhu roku upřesněna rozpočtovým opatřením.
- Pro rok 2024 jsou rozpočtovány v příjmech rozpočtu kraje příjmy z pronájmů nemovitého majetku nemocnicím v celkové výši 79 606 tis. Kč.
- Návrh rozpočtu obsahuje na kapitole Rezerva a rozvoj kraje položky Nespecifikovaná rezerva a Péče o lidské zdroje a majetek kraje v celkové výši 250 000 tis. Kč. Finanční rezerva je určena na případné krytí neplnění daňových příjmů kraje, v odůvodněných případech je možno finanční prostředky čerpat i na nepředpokládané výdaje kraje v průběhu roku.
- Rozpočet kraje 2024 obsahuje rovněž Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2024 (příloha 1 tohoto materiálu - část E Rozpočtu kraje 2024), kterými jsou zejména příspěvky na provoz, případně investiční příspěvky a odvod z fondu investic do rozpočtu zřizovatele.
- Financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie probíhá na zvláštních účtech kraje. Příjmy z přijatých dotací budou do rozpočtu kraje zapojovány formou rozpočtových opatření v průběhu roku 2024. Ve výdajové části rozpočtu kraje na rok 2024, na kapitole Evropské projekty je uvedena částka, která představuje potřebu finančních prostředků nutných k financování a kofinancování jednotlivých projektů (nejedná se o celkové výdaje projektů). Tato částka bude řešena z pohledu finančního krytí zapojením zůstatků na účtech projektů k 31. 12. 2023 do rozpočtu roku 2024, převodem z Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina, případně použitím cizích zdrojů (kontokorentní úvěr). Finanční potřeba vychází z přílohy EU1 (sloupec podíl kraje na financování projektů), příloha EU1 podává celkový obraz o předpokládaném financování jednotlivých projektů v roce 2024.
- Stejně jako v minulých letech budou i v roce 2024 končit některé projekty spolufinancované z prostředků EU, popřípadě jejich etapy. Z tohoto důvodu návrh usnesení obsahuje bod, ve kterém zastupitelstvo svěřuje radě provádění rozpočtových opatření týkajících se převodu konečných zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina nebo na splátku kontokorentního úvěru.
- Návrh rozpočtu kraje obsahuje přehled dotační politiky na rok 2024. Dotační politika je od roku 2019 sjednocena pod Fond Vysočiny. Fond Vysočiny soustřeďuje část prostředků Kraje Vysočina, které jsou poskytovány jednotlivým subjektům prostřednictvím programů pro poskytování dotací. Jednotlivé programy a objem prostředků na ně schvaluje zastupitelstvo kraje (příloha 1 tohoto materiálu - část F Rozpočtu kraje 2024). V roce 2024 jsou ve Fondu Vysočiny nově alokovány prostředky do programu Sportovní infrastruktura 2024 v objemu 250 000 tis. Kč. Jedná se o specifický program o celkovém finančním objemu 500 000 tis. Kč. S ohledem na skutečnost, že uznatelnost nákladů se bude vztahovat k období 1. 1. 2024 – 31. 12. 2026, je pro rok 2024 na základě kvalifikovaného odhadu navržen objem prostředků ve výši 250 000 tis. Kč. V případě potřeby navýšení alokace v průběhu roku 2024 bude finanční krytí řešeno prostředky z Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina, případně volnými prostředky Fondu Vysočiny.
|
Stanoviska |
Stanoviska nebyla vyžádána.
|
Návrh usnesení |
stanoví
- objem prostředků na platy zaměstnanců zařazených do krajského úřadu na rok 2024 (§ 6172) ve výši 299 866 tis. Kč;
- objem prostředků na platy zaměstnanců zařazených do krajského úřadu na rok 2024 pro zaměstnance realizující projekty spolufinancované z Evropské unie ve výši 24 984 tis. Kč;
ukládá
vedoucím odvětvových odborů s výkonem zřizovatelské funkce předložit radě kraje návrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných krajem na rok 2024 v termínu do 31. 3. 2024;
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
- schválit:
- Rozpočet Kraje Vysočina na rok 2024 v celkové výši a členění dle materiálu RK-36-2023-17, př. 1 – Rozpočet kraje 2024;
- závazné ukazatele pro příspěvkové organizace kraje, které jsou obsaženy v části Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2024 materiálu RK-36-2023-17, př. 1 (Rozpočet kraje 2024, část E);
- zapojení zůstatků zvláštních účtů evropských projektů ve výši dle bankovních výpisů k 31. 12. 2023 do rozpočtu kraje na rok 2024, kapitoly Evropské projekty;
- zapojení zůstatku Fondu Vysočiny ve výši dle bankovního výpisu ke dni 31. 12. 2023 do rozpočtu Fondu Vysočiny na rok 2024;
- zapojení zůstatků dosud nečerpaných zápůjček, které byly schváleny příspěvkovým organizacím zřizovaným krajem v zastupitelstvu kraje, do rozpočtu kraje na rok 2024;
- svěřit radě kraje provádění:
- všech rozpočtových opatření týkajících se účelových dotací ze státního rozpočtu, státních fondů, popř. z prostředků Evropské unie a od mezinárodních a jiných institucí a jejich použití ke stanovenému účelu;
- všech rozpočtových opatření týkajících se převodu zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina nebo na splátku kontokorentního úvěru;
- všech rozpočtových opatření souvisejících s rozpočty příspěvkových organizací zřizovaných krajem včetně úprav závazných ukazatelů těchto organizací;
- rozpočtového opatření týkajícího se daně z příjmů právnických osob placené Krajem Vysočina;
- všech ostatních rozpočtových opatření do výše 2 000 tis. Kč v jednotlivých případech.
- Předmětem svěření nejsou rozpočtová opatření prováděná na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje, kromě všech rozpočtových opatření týkajících se financování výdajů na řešení havárií, živelných pohrom, pandemií, apod., které může schvalovat rada kraje s povinností podání informace na nejbližším zasedání zastupitelstva kraje.
|
Odpovědnost |
Odbor ekonomický
|
Termín |
31. 12. 2023 |