Číslo materiálu | 79 |
---|---|
Číslo jednací | RK-37-2024-79 |
Název | Stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti Kraje Vysočina pro rok 2025 |
Zpracoval | V. Zikán |
Předkládá | P. Bartoš |
Počet příloh | 0 |
Popis problému |
Rozsah základní dopravní obslužnosti (dále jen ZDO) pro území Kraje Vysočina stanoví v souladu s ustanovením § 35 odst. 2 písm. f) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů zastupitelstvo kraje. Základními právními normami, které upravují veřejnou linkovou osobní dopravu, je zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o silniční dopravě) včetně prováděcích vyhlášek a pro oblast veřejné drážní osobní dopravy je to zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů včetně prováděcích vyhlášek (dále jen drážní zákon), dále Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 ze dne 23. října 2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici (dále jen Nařízení) a zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, v platném znění (dále jen zákon o veřejných službách). Nástrojem řešení dopravní obslužnosti je smlouva jako závazek, který dopravce přijal ve veřejném zájmu a který by jinak pro jeho ekonomickou nevýhodnost nerealizoval nebo by jej realizoval pouze zčásti. V roce 2025 dopravní obslužnost Kraje Vysočina ve veřejné linkové dopravě bude zajišťována 7 dopravci celkově v osmi oblastech. Ve veřejné drážní osobní dopravě veřejnou službu v roce 2025 budou zajišťovat 2 dopravci. Současně dopravní obslužnost území Kraje Vysočina bude zajišťována jak prostřednictvím mezikrajských smluv, tak i smluv s mikroregiony, obcemi. Pro výpočet finančních prostředků potřebných k financování dopravní obslužnosti je nutné indexovat nákladové ceny jednotlivých dopravců, a v případě linkové dopravy je navíc potřebný kvalifikovaný odhad vývoje tržeb z jízdného. Současně pro rok 2025 do kalkulace vstupuje nastavená cena dopravního výkonu linkových dopravců v rámci smluv účinných od 12. 12. 2021 a částečně i cena dopravního výkonu podle nových smluv uzavřených s dopravci na základě veřejných zakázek na zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou na území Kraje Vysočina od roku 2024 v oblastech 1 - 6. Cena dopravního výkonu podle nově uzavřených smluv je nižší z důvodu optimalizace jízdních řádů a oběhů vozidel a je výsledkem soutěže mezi dopravci. Výsledkem těchto opatření je vyšší kilometrický rozsah dopravní obslužnosti i její kvalita bez zvýšených nároků na rozpočet kraje. Každoročně do výpočtu nákladové ceny daného dopravce ve veřejné linkové osobní dopravě vstupuje přírůstek průměrného ročního indexu spotřebitelských cen, změna průměrné ceny motorové nafty, průměrná hrubá měsíční mzda v odvětví doprava a skladování. Dané výpočty jsou k termínu předkládání tohoto materiálu ne ve všech hodnotách dokončeny, z tohoto důvodu bude na základě vývoje výnosů v roce 2025 přistoupeno k následnému dorovnání rozpočtu a ke změně rozsahu dopravní obslužnosti na rok 2025 v případě, že to bude nutné. Do nákladů následně samostatně vstupuje skutečná výše finančních prostředků na mýto a navýšení závazku kraje z důvodu objízdných tras při uzavírkách pozemních komunikací (cca 15 000 tis. Kč). Současně významnou položkou nákladů je poplatek za užití autobusových stání v odhadované výši 60 000 tis. Kč. Oblast tržeb z jízdného se velmi těžko odhaduje s odkazem na nejistoty v dopravním chování cestujících. Pro odhad výnosů pro rok 2025 jsme použili výši výnosů v roce 2023 a vývoj jejich výše v roce 2024. Do výpočtu vstupuje i otázka slevového systému ČR pro žáky, studenty a seniory nad 65 let. Jakákoliv změna uznávání slev generuje dopad do výnosů, obdobně jako změny v zákonné výši DPH. V drážní dopravě dochází dle jednotlivých smluv k indexaci nákladových položek, PHM, energie, poplatku za dopravní cestu. Položka představující rozdíl nákladů na krytí poplatku za dopravní cestu dle prohlášení o dráze, kterou každoročně vydává Správa železnic, státní organizace, bude následně na základě žádosti kraje, kompenzována prostřednictvím Smlouvy o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy, uzavřené mezi jednotlivými kraji na straně jedné a Českou republikou na straně druhé. Dané výpočty k termínu předkládání tohoto materiálu, a tím znalosti dílčího vývoje informací, je v části nutné považovat jako kvalifikovaný odhad. Finanční prostředky od státu prostřednictvím Ministerstva dopravy na základě uzavřené Smlouvy o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy pro rok 2025 činí 193 797 tis. Kč. V rámci stanovení rozsahu dopravní obslužnosti Kraje Vysočina je uváděn, tzv. územní princip, tj. náklady a výkony na zajištění dopravní obsluhy území Kraje Vysočina včetně výkonů, které zajišťují dopravci pod smlouvami sousedních krajů na území Kraje Vysočina, a to na základě mezikrajských smluv s danými kraji. Výkony, které objednává Kraj Vysočina na území sousedních krajů na základě mezikrajských smluv s danými kraji, do rozsahu základní dopravní obslužnosti Kraje Vysočina pro rok 2025 neuvádíme. |
Návrh řešení |
viz návrh usnesení |
Stanoviska |
Odbor dopravy a silničního hospodářství Jako příkazce operace v rámci předběžné řídicí kontroly před vznikem závazku jsem u připravované operace prověřil(a) soulad s ustanovením § 13 odst. 2 vyhlášky č. 416/2004 Sb. Odbor ekonomickýJako správce rozpočtu v rámci předběžné řídicí kontroly před vznikem závazku jsem u připravované operace prověřil(a) soulad s ustanovením § 13 odst. 4 až 10 vyhlášky č. 416/2004 Sb. V návrhu rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2025, kapitole Doprava je počítáno s výdaji na financování základní dopravní obslužnosti Kraje Vysočina pro rok 2025 v rozsahu: veřejná linková osobní doprava ve výši 808 470 000 Kč a veřejná drážní osobní doprava ve výši 717 214 000 Kč (kryto vlastními zdroji kraje) a ve výši 193 797 000 Kč hrazených prostřednictvím dotace Ministerstva dopravy na základě uzavřené Smlouvy o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy.
|
Návrh usnesení |
doporučuje zastupitelstvu kraje stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti Kraje Vysočina pro rok 2025:
|
Odpovědnost | Odbor dopravy a silničního hospodářství |
Termín | 31. 12. 2025 |