Samospráva
Cesta:

RK-37-2024-81: Návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2025

RK-37-2024-81.pdf, RK-37-2024-81pr01.pdf , RK-37-2024-81pr02.pdf , RK-37-2024-81pr03.pdf

Číslo materiálu 81
Číslo jednací RK-37-2024-81
Název Návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2025
Zpracoval P. Benešová, H. Martinů, M. Rosická, H. Sošková, P. Tulis
Předkládá P. Tulis
Počet příloh 3
Popis problému

Kraj dle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, hospodaří za podmínek daných zákonem podle vlastního rozpočtu. Sestavování rozpočtu a hospodaření s finančními prostředky tohoto rozpočtu se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Rozpočet kraje je finančním plánem, jímž se řídí financování činnosti kraje. Rozpočtový rok je shodný s rokem kalendářním.

Ekonomický odbor předkládá k projednání konečnou verzi návrhu Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2025, která vznikla po řadě jednání, jež se uskutečnila v souladu s platnými závaznými zásadami a harmonogramem projednávání rozpočtu kraje na rok 2025 (usnesení rady kraje č. 1242/23/2024/RK).

 

Návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2025 je předkládán v členění:

Návrh řešení

Předkládaný návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2025 respektuje následující zásady:

  1. Výpočet sdílených daňových příjmů vychází ze zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, který stanoví od 1. 1. 2025 podíl krajů na sdílených daních ve výši 9,45 %. Kraj Vysočina se pak podílí na celostátním hrubém výnosu daní určených krajům podílem ve výši 7,338590 %. Sdílené daňové příjmy jsou navrženy ve výši 8 320 934 tis. Kč a odpovídají výši 106 % schváleného rozpočtu roku předchozího.
  2. Navrhovaná výše celkových příjmů rozpočtu kraje očekávaných v roce 2025 činí 20 107 520 tis. Kč. Výdajová část rozpočtu kraje činí 21 917 398 tis. Kč. Saldo příjmů a výdajů ve výši 1 809 878 tis. Kč je kryto financováním. Součástí financování jsou prostředky na financování vybraných akcí na kapitole Nemovitý majetek, na financování evropských projektů a na splátku jistiny přijatého úvěru od Evropské investiční banky (projekt Regionální infrastruktura A a projekt Regionální infrastruktura B).
  3. Pro rok 2025 jsou rozpočtovány v příjmech rozpočtu kraje příjmy z pronájmů nemovitého majetku nemocnicím v celkové výši 89 606 tis. Kč.
  4. Návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2025 obsahuje příspěvek na výkon státní správy ve výši 146 931 tis. Kč a vychází z návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2025. Výše příspěvku na rok 2025 je oproti roku 2024 valorizována o 15 %.
  1. V souladu s vydanou metodikou Ministerstva financí České republiky byly do příjmové (pol. 4111 a 4116) i výdajové části rozpočtu zapracovány neinvestiční transfery přijaté ze státního rozpočtu, které jsou stanoveny zákonem nebo jsou poskytovány na základě smlouvy uzavřené s Českou republikou a jsou svojí povahou mandatorní nebo pravidelně se opakující. Jedná se o:
    • dotace z MŠMT na úhradu přímých výdajů ve školství (ÚZ 33353) ve výši 9 100 000 tis. Kč
    • dotace z MŠMT soukromému školství (ÚZ 33155) ve výši 450 000 tis. Kč
    • státní příspěvek MPSV pro zřizovatele zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (ÚZ 13307) ve výši 14 000 tis. Kč
    • dotace z MPSV na financování sociálních služeb (ÚZ 13305) ve výši 1 378 410 tis. Kč
    • dotace na výkon sociální práce poskytovaná z MPSV podle zákona č. 108/2006 Sb. (ÚZ 13015) ve výši 1 074 tis. Kč
    • Příspěvek na ztrátu dopravce z provozu veřejné osobní drážní dopravy (ÚZ 27355) ve výši 193 797 tis. Kč
    • dotace Úřadu vlády ČR - podpora koordinátorů romských poradců (ÚZ 04001) ve výši 604 tis. Kč

Jejich výše je stanovena kvalifikovaným odhadem a v případě potřeby bude v průběhu roku upřesněna rozpočtovým opatřením.

  1. Návrh rozpočtu obsahuje na kapitole Rezerva a rozvoj kraje položky Nespecifikovaná rezerva a Péče o lidské zdroje a majetek kraje v celkové výši 350 000 tis. Kč. Finanční rezerva je určena na případné krytí neplnění daňových příjmů kraje, v odůvodněných případech je možno finanční prostředky čerpat i na nepředpokládané výdaje kraje v průběhu roku.
  2. Financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie probíhá na zvláštních účtech kraje. Příjmy z přijatých dotací budou do rozpočtu kraje zapojovány formou rozpočtových opatření v průběhu roku 2025. Ve výdajové části rozpočtu kraje na rok 2025, na kapitole Evropské projekty je uvedena částka, která představuje potřebu finančních prostředků nutných ke spolufinancování jednotlivých projektů (nejedná se o celkové výdaje projektů). Tato částka bude řešena z pohledu finančního krytí zapojením zůstatků na účtech projektů k 31. 12. 2024 do rozpočtu roku 2025 a převodem z Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina. Finanční potřeba vychází z přílohy EU1 (sloupec podíl kraje na financování projektů), příloha EU1 podává celkový obraz o předpokládaném financování jednotlivých projektů v roce 2025.
  3. Stejně jako v minulých letech budou i v roce 2025 končit některé projekty spolufinancované z prostředků EU, popřípadě jejich etapy. Z tohoto důvodu návrh usnesení obsahuje bod, ve kterém zastupitelstvo svěřuje radě provádění rozpočtových opatření týkajících se převodu konečných zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina.
  4. Kraj Vysočina zřizuje na základě zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a v souladu s § 5 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů následující peněžní fondy: Fond Vysočiny, Sociální fond, Fond strategických rezerv. Jejich hospodaření se řídí statuty těchto fondů. Přehled o tvorbě a použití fondů je rozpracován v materiálu Rozpočet kraje 2025, část E (RK-37-2024-81, př. 1) a dále v materiálu Rozpočet kraje 2025 - Přílohy k Rozpočtu kraje 2025, přílohy F1 – Fond Vysočiny, příloha F2 – Sociální fond a příloha F3 – Fond strategických rezerv (RK-37-2024-81, př. 3). Nevyčerpané prostředky fondů k 31. 12. 2024 se převádějí k použití do následujícího roku.
  5. Dotační politika Kraje Vysočina je od roku 2019 sjednocena pod Fond Vysočiny. Fond Vysočiny soustřeďuje část prostředků Kraje Vysočina, které jsou poskytovány jednotlivým subjektům prostřednictvím programů pro poskytování dotací. Jednotlivé programy a objem prostředků na ně schvaluje zastupitelstvo kraje. Návrh rozpočtu kraje na rok 2025 obsahuje v materiálu Rozpočet kraje 2025 - část E (RK-37-2024-81, př. 1) přehled programů Fondu Vysočiny vyhlášených na rok 2025.

Mimo programů vyhlášených pro rok 2025 budou dále pokračovat programy Sportovní infrastruktura 2024 a Sportovní infrastruktura 2024 II, jejichž alokace pro rok 2025 bude řešena převodem nespotřebovaných finančních prostředků těchto programů z roku 2024 prostřednictvím závazků. V případě potřeby navýšení alokace v průběhu roku 2025 bude finanční krytí řešeno prostředky z Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina, případně volnými prostředky Fondu Vysočiny.

  1. Závazné ukazatele rozpočtu jsou v materiálu Rozpočet Kraje 2025 uvedeny pro:
    • oblast příjmů v části B – Příjmy rozpočtu
    • oblast výdajů v části C – Výdaje rozpočtu
    • fondové hospodaření v části E – Tvorba a použití peněžních fondů
    • příspěvkové organizace v části F – Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2025 (příspěvky na provoz, investiční příspěvky a odvody z fondu investic do rozpočtu zřizovatele)
Stanoviska Stanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usnesení stanoví
  • objem prostředků na platy zaměstnanců zařazených do krajského úřadu na rok 2025 (§ 6172) ve výši 323 855 tis. Kč;
  • objem prostředků na platy zaměstnanců zařazených do krajského úřadu na rok 2025 pro zaměstnance realizující projekty spolufinancované z Evropské unie ve výši 22 798 tis. Kč;
ukládá

vedoucím odvětvových odborů s výkonem zřizovatelské funkce předložit radě kraje návrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných krajem na rok 2025 v termínu do 31. 3. 2025;

doporučuje

zastupitelstvu kraje:

  • schválit:
    • v souladu s ustanovením § 35 odst. 2 písm. h) zákona č. 129, o krajích, ve znění pozdějších předpisů, Rozpočet Kraje Vysočina na rok 2025 v celkové výši a členění dle materiálu Rozpočet kraje 2025 (RK-37-2024-81, př. 1);
    • závazné ukazatele pro příspěvkové organizace kraje, které jsou obsaženy v materiálu Rozpočet kraje 2025, část F - Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2025 (RK-37-2024-81, př. 1);
    • zapojení nevyčerpaných prostředků roku 2024 do rozpočtu roku 2025, a to:
      • prostředků Fondu Vysočiny;
      • prostředků Sociálního fondu;
      • prostředků zvláštních účtů evropských projektů;
      • prostředků dosud nečerpaných zápůjček, které byly schváleny příspěvkovým organizacím zřizovaným krajem v zastupitelstvu kraje
  • vzít na vědomí:
    • informativní část rozpočtu v členění:
  • svěřit radě kraje provádění:
    • všech rozpočtových opatření týkajících se transferů ze státního rozpočtu, státních fondů, od územně samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, z prostředků Evropské unie a od mezinárodních a jiných institucí;
    • rozpočtových opatření týkajících se úprav vztahů z finančního vypořádání
    • rozpočtového opatření spočívajícího v zapojení nevyčerpaných prostředků Fondu Vysočiny z roku 2024 do rozpočtu Fondu Vysočiny na rok 2025;
    • rozpočtového opatření spočívajícího v zapojení nevyčerpaných prostředků Sociálního fondu z roku 2024 do rozpočtu Sociálního fondu na rok 2025;
    • rozpočtového opatření spočívajícího v zapojení zůstatků zvláštních účtů evropských projektů z roku 2024 do rozpočtu kraje na rok 2025, kapitoly Evropské projekty;
    • všech rozpočtových opatření týkajících se převodu zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina;
    • rozpočtového opatření spočívajícího v zapojení dosud nečerpaných zápůjček, které byly schváleny příspěvkovým organizacím zřizovaným krajem v zastupitelstvu kraje, do rozpočtu kraje na rok 2025;
    • všech rozpočtových opatření souvisejících s rozpočty příspěvkových organizací zřizovaných krajem včetně úprav závazných ukazatelů těchto organizací;
    • rozpočtového opatření týkajícího se příjmů a výdajů v rámci daně z příjmů právnických osob v případě, že poplatníkem je Kraj Vysočina;
    • všech ostatních rozpočtových opatření do výše 2 000 tis. Kč v jednotlivých případech. 

Předmětem svěření nejsou rozpočtová opatření prováděná na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje, kromě všech rozpočtových opatření týkajících se financování výdajů na řešení havárií, živelných pohrom, pandemií, apod., které může schvalovat rada kraje s povinností podání informace na nejbližším zasedání zastupitelstva kraje.

Odpovědnost Odbor ekonomický
Termín 31. 12. 2024