RK-01-2020-51.pdf, RK-01-2020-51pr01.doc , RK-01-2020-51pr02.doc , RK-01-2020-51pr03.doc
Číslo materiálu | 51 |
---|---|
Číslo jednací | RK-01-2020-51 |
Název | Zpráva o činnosti v samostatné působnosti při posuzování vlivů na životní prostředí (EIA, SEA), při ochraně přírody a krajiny a při integrovaném povolení (IPPC) |
Zpracoval | M. Fryš, B. Švíková, J. Joneš, J. Klečanský |
Předkládá | E. Horná |
Počet příloh | 3 |
Popis problému |
Usnesením rady kraje 1280/23/2016/RK ze dne 12. 7. 2016 bylo odboru životního prostředí a zemědělství uloženo plnit úkoly kraje v samostatné působnosti jako dotčeného územního samosprávného celku podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon o EIA“). Současně bylo odboru životního prostředí a zemědělství uloženo plnit úkoly kraje v samostatné působnosti jako účastníka řízení o vydání integrovaného povolení podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o integrované prevenci“). Dále bylo odboru životního prostředí a zemědělství uloženo plnit úkoly kraje v samostatné působnosti podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v aktuálním znění (dále jen „zákon o ochraně přírody a krajiny“), a to nastává zejména v procesech projednávání plánů péče o zvláště chráněná území a vyhlašování zvláště chráněných území včetně lokalit Natura 2000. V uvedených případech bylo odboru životního prostředí a zemědělství uloženo podávat o činnosti pololetní zprávy radě kraje. Text předmětného usnesení je v příloze č. 1 tohoto materiálu. |
Návrh řešení |
Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) Podle zákona o EIA zajišťoval odbor životního prostředí a zemědělství v období červenec – prosinec 2019 úkoly kraje jak v přenesené působnosti, tak na základě výše zmíněného usnesení i v samostatné působnosti. V samostatné působnosti to bylo u záměru vedeného Ministerstvem životního prostředí (Modernizace spalovny nebezpečného odpadu Brtnice s cílem navýšení zpracovatelské kapacity). Odbor životního prostředí a zemědělství ve sledovaném období zajišťoval činnosti dle zákona o EIA u 27 záměrů vedených krajským úřadem (vydal 14 závěrů zjišťovacích řízení, 2 závazné stanoviska, u 1 záměru probíhá posuzování ve fázi dokumentace, u 6 záměrů probíhá zjišťovací řízení, u 4 záměrů na žádost oznamovatele krajský úřad ukončil posuzování). Z předložených záměrů se nejčetněji vyskytovaly, stavby a rekonstrukce silnic, odpadová zařízení, obchodní centra. Detailní přehled posuzovaných záměrů je uvedený v informačním systému na internetu na adrese http://portal.cenia.cz/eiasea/view/eia100_cr (pod kódy OV7191, VYS922, VYS936, VYS956, VYS968 – VYS991). V informačním systému jsou k dispozici i podstatné části podkladů a všechny procesní písemnosti. Dle charakteru posuzovaného záměru jsou odborem životního prostředí a zemědělství kontaktovány příslušné odbory s žádostí o vyjádření. Za hodnocené období nebyl radě kraje předložen žádný záměr jako regionálně významný.
Posuzování koncepcí (SEA) V uvedeném období byly odborem životního prostředí a zemědělství zajišťovány úkoly v samostatné působnosti dle zákona o EIA při posuzování koncepcí z hlediska vlivů na životní prostředí (SEA). Byly hodnoceny 2 koncepce posuzované Ministerstvem životního prostředí: Aktualizace Politiky druhotných surovin ČR pro období 2019 – 2022 (kód MZP263K); Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+ (kód MZP262K) a 1 koncepce posuzovaná krajským úřadem: Plán udržitelné městské mobility Jihlavy (kód - VYS024K). Podklady k posuzovaným koncepcím jsou k dispozici v informačním systému na internetové stránce http://portal.cenia.cz/eiasea/view/sea100_koncepce (pod uvedenými kódy). Z důvodu uvedení odkazů na internetové stránky informačního sytému, není předkládána samostatná příloha materiálu s duplicitním přehledem koncepcí v procesu SEA. Za hodnocené období nebyly odborem životního prostředí a zemědělství vyhodnoceny žádné posuzované koncepce jako rozporné.
Ochrana přírody a krajiny Podle zákona o ochraně přírody a krajiny zastupoval odbor životního prostředí a zemědělství Kraj Vysočinu v samostatné působnosti v procesech projednávání plánů péče o zvláště chráněná území a vyhlašování zvláště chráněných území. Jedná se o případy, kdy je kraj dotčeným územním samosprávným celkem v rámci procesů vedených: a) jinými orgány ochrany přírody (tj. Ministerstvem životního prostředí či příslušnými regionálními pracovišti Agentury ochrany přírody a krajiny České republiky a Správami chráněných krajinných oblastí), tento případ ve sledovaném období nenastal; b) Odborem životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Kraje Vysočina. V příloze č. 2 tohoto materiálu jsou uvedena oznámení o možnosti seznámit se s návrhy plánů péče a dále oznámení o záměrech na vyhlášení zvláště chráněných území, která kraj ve sledovaném období obdržel v samostatné působnosti. V příloze č. 2 tohoto materiálu je uveden vždy též odkaz na internetové stránky portálu veřejné správy s dalšími podklady a informacemi z oznámení. O těchto oznámeních je průběžně informován příslušný resortní radní na pravidelných poradách odboru. Za dané období nebylo odborem životního prostředí a zemědělství vyhodnoceno žádné obdržené oznámení jako problematické a odbor neuplatnil připomínky.
Integrovaná prevence (IPPC) Podle zákona o integrované prevenci (IPPC), bylo v daném období odborem životního prostředí a zemědělství vedeno celkem 39 správních řízení, kde byl Kraj Vysočina dotčeným územně samosprávným celkem. Jednalo se o jedno nové integrované povolení a 38 nepodstatných změn v provozu zařízení. Nepodstatnou změnou se řeší zejména aktuální změny v provozu zařízení a provozních řádů. Podrobný přehled řízení je uveden v příloze č. 3 tohoto materiálu. Celkový přehled posuzovaných zařízení je uvedený v informačním systému integrované prevence na internetu na adrese https://www.mzp.cz/ippc. V informačním systému jsou k dispozici též podstatné části podkladů a zákonem stanovené procesní písemnosti včetně rozhodnutí. O podstatných nových záměrech a podstatných změnách je v rámci samostatné působnosti vždy informován resortní radní. Žádný záměr se neukázal natolik regionálně závažný či problematický, aby jej bylo zapotřebí předkládat radě kraje k rozhodnutí o dalším postupu v samostatné působnosti. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení |
bere na vědomí předloženou zprávu o činnosti v samostatné působnosti při posuzování vlivů na životní prostředí, při ochraně přírody a krajiny a při integrovaném povolování. |
Odpovědnost | Odbor životního prostředí a zemědělství |
Termín | 20. 1. 2020 |