RK-05-2021-06.pdf, RK-05-2021-06pr01.docx
Číslo materiálu | 6 |
---|---|
Číslo jednací | RK-05-2021-06 |
Název | Opatření proti epidemii COVID-19 - oprávnění k využívání zdrojů kraje a PO |
Zpracoval | Z. Kadlec, K. Kotrba |
Předkládá | Z. Kadlec |
Počet příloh | 1 |
Popis problému |
Využívání zdrojů kraje a krajem zřizovaných organizací pro protiepidemická opatření není dostatečně ošetřeno a vznikají tak rizika jak kraji, tak i jednotlivcům.
Právním řádem ani souvisejícími formálními rozhodnutími státních orgánů dosud není dostatečně ošetřeno vynakládání veřejných finančních prostředků, ale ani využívání dalších druhů zdrojů (zejména personálních, také však věcných, příp. informačních) krajů a kraji zřizovaných či založených organizací, na realizaci opatření proti epidemii COVID-19 způsobené virem SARS-CoV-2. Primárně tato opatření náležejí především do pravomoci, ale i odpovědnosti státu - České republiky, především Ministerstva zdravotnictví a orgánů hygienické služby. V prvních fázích epidemie se Kraj Vysočina, stejně jako ostatní kraje a obce, snažil v rámci svých možností maximálně přispívat k protiepidemickým opatřením a bude tak jistě činit i nadále. To vše z dobré vůle a poctivé snahy chránit občany kraje i další osoby před zdravotními riziky, svysokým nasazením, vstřícností, s vědomím potřebnosti a důležitosti takových opatření. Stát, resp. vláda a ústřední orgány (zejména Ministerstvo zdravotnictví) často požadují nebo předpokládají, resp. očekávají pomoc ze strany krajů, aniž by zapojení krajů bylo dostatečně řešeno právními předpisy a právně závaznými rozhodnutími příslušných státních orgánů. To platí i v podmínkách déletrvajícího nouzového stavu (to je jeden z typů krizových stavů vyhlašovaný vládou České republiky). Požadavky a přání vlády a ústředních orgánů jsou mnohdy krajům operativně sdělovány neprávními či zcela neformálními prostředky, např. doporučeními a požadavky Ústředního krizového štábu, Centrálního řídícího týmu, prohlášeními učiněnými na tiskových konferencích, někdy jen komunikací při videokonferencích, telefonicky, prostřednictvím SMS apod. Vynakládání finančních prostředků a využívání zdrojů kraje a krajem zřizovaných organizací pak není z formálně-právního hlediska dostatečně kryto a tím vznikají rizika nejen pro kraj, jeho orgány a krajem zřizované příspěvkové organizace, ale také pro jednotlivé členy orgánů kraje a zaměstnance, kteří se podílejí na rozhodování, zejména pro příkazce operace a správce rozpočtu ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů. |
Návrh řešení |
Předkladatel navrhuje radě kraje přijmout usnesení, kterým by rada kraje i formálně akceptovala potřebu podílet se personálními, finančními, věcnými i informačními zdroji Kraje Vysočina a příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina na řešení epidemie COVID-19, na zmírňování jejích škodlivých následků, to vše v samostatné působnosti kraje.
Předkladatel navrhuje radě kraje, aby za tímto účelem výslovně: - odsouhlasila poskytování všestranné výpomoci v uvedené záležitosti státním orgánům; - schválila využívání personálních zdrojů kraje, věcných (materiálních) zdrojů kraje, dále informačních zdrojů kraje a finančních zdrojů kraje; - pověřila zvláštní pracovní skupinu "VAKCINACE" operativním rozhodováním při organizaci a zabezpečování procesu očkování; - uložila hejtmanovi monitorovat situaci ohledně očkování; - uložila řediteli krajského úřadu poskytovat Krajskému koordinátorovi očkování součinnost krajského úřadu; - uložila příspěvkovým organizacím splňujícím požadavky na očkovací místa plně se zapojit do procesu očkování a zajišťovat pro něj personální a věcné podmínky; - uložila zajištění informovanosti rady kraje o realizaci protiepidemických opatření, zejména očkování obyvatel. Důvodem navrhovaného řešení je potřeba vytvořit alespoň elementární právní oporu pro vynakládání finančních prostředků a využívání dalších zdrojů kraje a krajem zřizovaných příspěvkových organizací na takových specifických činnostech souvisejících s epidemií COVID-19, které nejsou krajům právním řádem jednoznačným a nezpochybnitelným způsobem svěřeny do jejich pravomoci a působnosti, nejsou jednoznačně deklarovány jako právní povinnosti krajů. |
Stanoviska |
Odbor sociálních věcí souhlasí s navrhovaným řešením. Grémium řediteleZa zvláštní pracovní skupinu "VAKCINACE" s navrženým řešením souhlasím. Ing. Eva Janoušková, vedoucí skupiny Odbor informatikysouhlasí s navrhovaným řešením. Odbor sekretariátu hejtmanasouhlasí s navrhovaným řešením. Odbor zdravotnictvínemá námitky proti navrhovanému řešení. Odbor školství, mládeže a sportunemá připomínky k navrhovanému řešení a usnesení. Oddělení právní a krajského živnostenského úřaduse odkazuje na právní stanovisko, které je přiloženo k materiálu. Oddělení řízení lidských zdrojůbere na vědomí informace uvedené v materiálu a návrhu usnesení. Je připraveno dle potřeby poskytnout součinnost pro řešení pracovněprávních záležitostí v souladu s platnou legislativou, rozhodnutím orgánů kraje či dalších zúčastněných subjektů. Oddělení hospodářské správynemá připomínky k návrhu řešení a usnesení. |
Návrh usnesení |
bere na vědomí informace uvedené v materiálu RK-05-2021-06, př. 1; souhlasína základě oprávnění vyplývajícího z ustanovení § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, s poskytováním všeobecné výpomoci orgánům státu (České republiky) orgány Kraje Vysočina a Krajem Vysočina zřizovanými příspěvkovými organizacemi při provádění protiepidemických opatření proti šíření onemocnění COVID-19 a ke zmírňování škodlivých následků epidemie, včetně účelné výpomoci při zajišťování testování a očkování obyvatel kraje, při zajišťování preventivních a realizaci ochranných opatření, externí komunikace a informování veřejnosti a včetně všech souvisejících organizačních a řídících, koordinačních, administrativních, odborných i obslužných činností; zejména činností potřebných k realizaci opatření doporučených nebo nařízených vládou, ústředními orgány státní správy, Ústředním krizovým štábem České republiky, Centrálním řídícím týmem, orgány hygienické služby, Krizovým štábem Kraje Vysočina a Zvláštní pracovní skupinou „VAKCINACE“ ustanovenou a jmenovanou Radou Kraje Vysočina; schvalujevyužívání personálních zdrojů kraje a krajem zřizovaných příspěvkových organizací (zaměstnanců v hlavním pracovním poměru i účelově přijatých zaměstnanců na základě dohody o provedení práce či dohody o pracovní činnosti), věcných (materiálních) zdrojů kraje a krajem zřizovaných příspěvkových organizací (zejména vozidel autoprovozu, informační a komunikační techniky včetně sítí a přístupů na externí systémy, software, spotřebního materiálu, objektů, prostor a místností), dále informačních zdrojů a finančních zdrojů kraje alokovaných na kapitole „Požární ochrana a IZS“, § 5213 „Krizová opatření“ i alokovaných na příslušných jednotlivých resortních kapitolách rozpočtu Kraje Vysočina (v rozsahu umožněném aktuálně platným Rozpočtem Kraje Vysočina na rok 2021), a to výhradně za účelem provádění protiepidemických opatření proti šíření onemocnění COVID-19 včetně účelné výpomoci příslušným státním orgánům; pověřujezvláštní pracovní skupinu „VAKCINACE“ zřízenou usnesením 0044/02/2021/RK operativním rozhodováním ve věci účelné výpomoci státním orgánům při organizaci a zabezpečení procesu očkování obyvatel kraje proti onemocnění COVID-19, a to včetně operativního rozhodování o využívání zdrojů kraje k tomuto účelu v rámci platných obecně závazných právních předpisů a interních předpisů kraje; ukládá
|
Odpovědnost | hejtman, grémium ředitele krajského úřadu a vedoucí jednotlivých dotčených útvarů krajského úřadu, dotčené příspěvkové organizace (zejména působící v resortu zdravotnictví, sociální věci a školství) |
Termín | 31. 12. 2021 |