Samospráva
Cesta:

RK-05-2021-06: Opatření proti epidemii COVID-19 - oprávnění k využívání zdrojů kraje a PO

RK-05-2021-06.pdf, RK-05-2021-06pr01.docx

Číslo materiálu 6
Číslo jednací RK-05-2021-06
Název Opatření proti epidemii COVID-19 - oprávnění k využívání zdrojů kraje a PO
Zpracoval Z. Kadlec, K. Kotrba
Předkládá Z. Kadlec
Počet příloh 1
Popis problému

Využívání zdrojů kraje a krajem zřizovaných organizací pro protiepidemická opatření není dostatečně ošetřeno a vznikají tak rizika jak kraji, tak i jednotlivcům.

 

Právním řádem ani souvisejícími formálními rozhodnutími státních orgánů dosud není dostatečně ošetřeno vynakládání veřejných finančních prostředků, ale ani využívání dalších druhů zdrojů (zejména personálních, také však věcných, příp. informačních) krajů a kraji zřizovaných či založených organizací, na realizaci opatření proti epidemii COVID-19 způsobené virem SARS-CoV-2. Primárně tato opatření náležejí především do pravomoci, ale i odpovědnosti státu - České republiky, především Ministerstva zdravotnictví a orgánů hygienické služby.

V prvních fázích epidemie se Kraj Vysočina, stejně jako ostatní kraje a obce, snažil v rámci svých možností maximálně přispívat k protiepidemickým opatřením a bude tak jistě činit i nadále. To vše z dobré vůle a poctivé snahy chránit občany kraje i další osoby před zdravotními riziky, svysokým nasazením, vstřícností, s vědomím potřebnosti a důležitosti takových opatření.

Stát, resp. vláda a ústřední orgány (zejména Ministerstvo zdravotnictví) často požadují nebo předpokládají, resp. očekávají pomoc ze strany krajů, aniž by zapojení krajů bylo dostatečně řešeno právními předpisy a právně závaznými rozhodnutími příslušných státních orgánů. To platí i v podmínkách déletrvajícího nouzového stavu (to je jeden z typů krizových stavů vyhlašovaný vládou České republiky). Požadavky a přání vlády a ústředních orgánů jsou mnohdy krajům operativně sdělovány neprávními či zcela neformálními prostředky, např. doporučeními a požadavky Ústředního krizového štábu, Centrálního řídícího týmu, prohlášeními učiněnými na tiskových konferencích, někdy jen komunikací při videokonferencích, telefonicky, prostřednictvím SMS apod. Vynakládání finančních prostředků a využívání zdrojů kraje a krajem zřizovaných organizací pak není z formálně-právního hlediska dostatečně kryto a tím vznikají rizika nejen pro kraj, jeho orgány a krajem zřizované příspěvkové organizace, ale také pro jednotlivé členy orgánů kraje a zaměstnance, kteří se podílejí na rozhodování, zejména pro příkazce operace a správce rozpočtu ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů.

Návrh řešení

Předkladatel navrhuje radě kraje přijmout usnesení, kterým by rada kraje i formálně akceptovala potřebu podílet se personálními, finančními, věcnými i informačními zdroji Kraje Vysočina a příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina na řešení epidemie COVID-19, na zmírňování jejích škodlivých následků, to vše v samostatné působnosti kraje.

 

Předkladatel navrhuje radě kraje, aby za tímto účelem výslovně:

- odsouhlasila poskytování všestranné výpomoci v uvedené záležitosti státním orgánům;

- schválila využívání personálních zdrojů kraje, věcných (materiálních) zdrojů kraje, dále informačních zdrojů kraje a finančních zdrojů kraje;

- pověřila zvláštní pracovní skupinu "VAKCINACE" operativním rozhodováním při organizaci a zabezpečování procesu očkování;

- uložila hejtmanovi monitorovat situaci ohledně očkování;

- uložila řediteli krajského úřadu poskytovat Krajskému koordinátorovi očkování součinnost krajského úřadu;

- uložila příspěvkovým organizacím splňujícím požadavky na očkovací místa plně se zapojit do procesu očkování a zajišťovat pro něj personální a věcné podmínky;

- uložila zajištění informovanosti rady kraje o realizaci protiepidemických opatření, zejména očkování obyvatel.

Důvodem navrhovaného řešení je potřeba vytvořit alespoň elementární právní oporu pro vynakládání finančních prostředků a využívání dalších zdrojů kraje a krajem zřizovaných příspěvkových organizací na takových specifických činnostech souvisejících s epidemií COVID-19, které nejsou krajům právním řádem jednoznačným a nezpochybnitelným způsobem svěřeny do jejich pravomoci a působnosti, nejsou jednoznačně deklarovány jako právní povinnosti krajů.

Stanoviska Odbor sociálních věcí

souhlasí s navrhovaným řešením.

Grémium ředitele

Za zvláštní pracovní skupinu "VAKCINACE" s navrženým řešením souhlasím. Ing. Eva Janoušková, vedoucí skupiny

Odbor informatiky

souhlasí s navrhovaným řešením.

Odbor sekretariátu hejtmana

souhlasí s navrhovaným řešením.

Odbor zdravotnictví

nemá námitky proti navrhovanému řešení.

Odbor školství, mládeže a sportu

nemá připomínky k navrhovanému řešení a usnesení.

Oddělení právní a krajského živnostenského úřadu

se odkazuje na právní stanovisko, které je přiloženo k materiálu. 

Oddělení řízení lidských zdrojů

bere na vědomí informace uvedené v materiálu a návrhu usnesení. Je připraveno dle potřeby poskytnout součinnost pro řešení pracovněprávních záležitostí v souladu s platnou legislativou, rozhodnutím orgánů kraje či dalších zúčastněných subjektů.

Oddělení hospodářské správy

nemá připomínky k návrhu řešení a usnesení.

Návrh usnesení bere na vědomí

informace uvedené v materiálu RK-05-2021-06, př. 1;

souhlasí

na základě oprávnění vyplývajícího z ustanovení § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, s poskytováním všeobecné výpomoci orgánům státu (České republiky) orgány Kraje Vysočina a Krajem Vysočina zřizovanými příspěvkovými organizacemi při provádění protiepidemických opatření proti šíření onemocnění COVID-19 a ke zmírňování škodlivých následků epidemie, včetně účelné výpomoci při zajišťování testování a očkování obyvatel kraje, při zajišťování preventivních a realizaci ochranných opatření, externí komunikace a informování veřejnosti a včetně všech souvisejících organizačních a řídících, koordinačních, administrativních, odborných i obslužných činností; zejména činností potřebných k realizaci opatření doporučených nebo nařízených vládou, ústředními orgány státní správy, Ústředním krizovým štábem České republiky, Centrálním řídícím týmem, orgány hygienické služby, Krizovým štábem Kraje Vysočina a Zvláštní pracovní skupinou „VAKCINACE“ ustanovenou a jmenovanou Radou Kraje Vysočina;

schvaluje

využívání personálních zdrojů kraje a krajem zřizovaných příspěvkových organizací (zaměstnanců v hlavním pracovním poměru i účelově přijatých zaměstnanců na základě dohody o provedení práce či dohody o pracovní činnosti), věcných (materiálních) zdrojů kraje a krajem zřizovaných příspěvkových organizací (zejména vozidel autoprovozu, informační a komunikační techniky včetně sítí a přístupů na externí systémy, software, spotřebního materiálu, objektů, prostor a místností), dále informačních zdrojů a finančních zdrojů kraje alokovaných na kapitole „Požární ochrana a IZS“, § 5213 „Krizová opatření“ i alokovaných na příslušných jednotlivých resortních kapitolách rozpočtu Kraje Vysočina (v rozsahu umožněném aktuálně platným Rozpočtem Kraje Vysočina na rok 2021), a to výhradně za účelem provádění protiepidemických opatření proti šíření onemocnění COVID-19 včetně účelné výpomoci příslušným státním orgánům;

pověřuje

zvláštní pracovní skupinu „VAKCINACE“ zřízenou usnesením 0044/02/2021/RK operativním rozhodováním ve věci účelné výpomoci státním orgánům při organizaci a zabezpečení procesu očkování obyvatel kraje proti onemocnění COVID-19, a to včetně operativního rozhodování o využívání zdrojů kraje k tomuto účelu v rámci platných obecně závazných právních předpisů a interních předpisů kraje;

ukládá
  • hejtmanovi kraje situaci ohledně očkování v kraji monitorovat a v případě hrozících komplikací veřejně apelovat na plnění povinností ministerstva zdravotnictví, a to zejména na povinnost naplňovat přijatá mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku a mimořádná opatření k ochraně zdraví fyzických osob;
  • řediteli Krajského úřadu Kraje Vysočina poskytovat Krajskému koordinátorovi očkování na vyžádání účinnou součinnost krajského úřadu;
  • v rámci výkonu funkcí zřizovatele vyplývající z ustanovení § 59 odst. 1 písm. i) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, příspěvkovým organizacím, které splňují požadavky na výkon očkovacího místa, plně se zapojit do procesu očkování obyvatel kraje a průběžně zajišťovat pro proces očkování obyvatel potřebné personální a věcné podmínky podle pokynů Krajského koordinátora očkování a zvláštní pracovní skupiny „VAKCINACE“;
  • zvláštní pracovní skupině „VAKCINACE“, grémiu ředitele krajského úřadu, odboru informatiky, odboru zdravotnictví, odboru sociálních věcí a odboru školství, mládeže a sportu průběžně informovat podle povahy věci radu kraje nebo hejtmana a jeho náměstka se zaměřením pro oblast zdravotnictví o podstatných skutečnostech týkajících se realizace protiepidemických opatření, zejména o průběhu procesu očkování obyvatel kraje.
Odpovědnost hejtman, grémium ředitele krajského úřadu a vedoucí jednotlivých dotčených útvarů krajského úřadu, dotčené příspěvkové organizace (zejména působící v resortu zdravotnictví, sociální věci a školství)
Termín 31. 12. 2021