Samospráva
Cesta:

RK-07-2019-29: Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina

RK-07-2019-29.pdf, RK-07-2019-29pr01.doc , RK-07-2019-29pr02.doc

Číslo materiálu 29
Číslo jednací RK-07-2019-29
Název Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina
Zpracoval P. Dvořák
Předkládá P. Kolář
Počet příloh 2
Popis problému

Jedná se o úpravu majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina a Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace.

Zastupitelstvo kraje Vysočina schválilo usnesením 0588/07/2011/ZK “Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina č. 09/11“ a „Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvková organizace zřizované krajem Vysočina č. 10/11“ (dále jen „zásady“). Jejich prostřednictvím zřizovatel vymezil rozsah práv a povinností příspěvkových organizací k majetku předanému jim k hospodaření a majetku ve vlastnictví organizací zřizovaných Krajem Vysočina. Zásady současně respektují vyhrazené pravomoci orgánů kraje při majetkoprávních úkonech kraje, které jsou svěřeny do působnosti zastupitelstva kraje a rady kraje zákonem č. 129/2000 Sb. o krajích, ve znění pozdějších předpisů.

Zásady jsou aktualizovány a zpřesňovány zejména s ohledem na:

  • praktické postupy a poznatky vyplývající z dosavadní úpravy majetkových práv a povinností,
  • úprav vyplývající ze zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon“),
  • změnu struktury - vnitřní členění zásad, bližší vymezení některých pojmů a postupů,
  • v intencích zákona umožňují a vymezují podmínky, za kterých příspěvková organizace může darem nabývat majetek do svého vlastnictví nebo pro svého zřizovatele.

Dle § 27 odst. 7 zákona může příspěvková organizace do svého vlastnictví nabýt pouze majetek potřebný pouze k výkonu činnosti, pro kterou byla zřízena, a to:

a) bezúplatným převodem od svého zřizovatele,

b) darem s předchozím písemným souhlasem zřizovatele,

c) děděním, bez předchozího písemného souhlasu zřizovatele je příspěvková organizace povinna dědictví odmítnou,

d) jiným způsobem na základě rozhodnutí zřizovatele.

Jedná se o taxativní výčet způsobů, jiný způsob nabytí majetku do vlastnictví příspěvkové organizace není možný.

Dle § 37b odst. 1 zákona je k přijetí peněžitého daru účelově neurčeného udělován ze strany zřizovatele předchozí souhlas všem příspěvkovým organizacím.

Návrh řešení

Návrh Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina, dle materiálu RK-07-2019-29, př. 1 a návrh Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina, dle materiálu RK-07-2019-29, př. 2, obsahují změny a úpravy stávajících zásad, které se týkají všech příspěvkových organizací a jedná se zejména o:

- trvale nepotřebný majetek v pořizovací ceně vyšší než 40 000 Kč (dosavadní pořizovací cena byla 5 000 Kč) nabídnout zřizovateli a ostatním organizacím zřizovaným Krajem Vysočina a v případě jejich zájmu jim jej převést; nabídkovému řízení nepodléhá majetek, který vzhledem ke svým technickým a funkčním vlastnostem nemůže sloužit svému účelu, posouzení a doložení takového stavu nepotřebného majetku je v působnosti statutárního orgánu organizace,

- v případě nezájmu zřizovatele a jím zřizovaných organizací vyřazovat nepotřebný majetek (s výjimkou nemovitých věcí) v pořizovací ceně nižší než 200 000 Kč (dosavadní pořizovací cena byla 100 000 Kč) přednostně prodejem za ceny v čase a místě obvyklé, peněžní plnění z prodeje svěřeného majetku je příjmem organizace, příjem z prodeje dlouhodobého hmotného majetku (s výjimkou drobného dlouhodobého hmotného majetku) je zdrojem fondu investic,

- prominout a odepsat pohledávku v jednotlivém případě a vůči jednomu dlužníkovi v nominální hodnotě do 50 000 Kč, (dosavadní nominální hodnota byla 30 000 Kč) u které je ze všech okolností zřejmé, že její další vymáhání by nebylo úspěšné nebo výše nákladů spojená s  jejím dalším vymáháním byla neadekvátní hodnotě pohledávky,

- nabytí oběžných aktiv (zásob, pohledávek, peněžních prostředků), drobného dlouhodobého hmotného majetku a drobného nehmotného majetku do vlastnictví organizace, vyjma případů vymezených v zásadách,

- majetek, který organizace potřebuje k zajištění hlavního účelu ke kterému je zřízena, najmout, propachtovat, vypůjčit, apod., a to na dobu určitou nejdéle na tři roky (dosavadní doba byla jeden rok),

- majetek, který organizace nepotřebuje za předpokladu, že nebude narušen chod organizace nebo znemožněno užívání majetku k hlavnímu účelu, ke kterému je organizace zřízena, pronajmout, propachtovat, výjimečně vypůjčit, apod., a to na dobu určitou nejdéle na tři roky (dosavadní doba byla jeden rok),

- povinnosti zveřejnit smlouvu na užívání svěřeného majetku, majetku ve vlastnictví organizace, nebo zveřejnit smlouvu uzavřenou na užívání majetku, který organizace potřebuje k zajištění hlavního účelu ke kterému je zřízena, prostřednictvím „Portálu PO“, ve lhůtě do 30 dnů od uzavření smlouvy, případně od změny smlouvy nebo ukončení smlouvy, vyjma případů vymezených v zásadách,

- nabytí dlouhodobého hmotného majetku, dlouhodobého nehmotného majetku a nemovitého majetku do vlastnictví organizace za souhlasu Rady Kraje Vysočina.

Nabytí oběžných aktiv do vlastnictví organizace je zachováním systémové změny vedoucí k posílení právní jistoty při spotřebování tohoto majetku a s tím souvisejících příjmů, které podléhají dani z příjmů právnických osob. Rozhodnutím rady kraje lze operativně upravit nabývání majetku do vlastnictví organizace např. dlouhodobého hmotného majetku, dlouhodobého nehmotného majetku a to u organizací s ohledem na ekonomický - daňový přínos, tj. možnosti uplatnit daňové odpisy z majetku ve vlastnictví organizace.

Návrh zásad byl prostřednictvím Ing. Evy Janouškové, zástupce ředitele - ředitelky sekce ekonomiky a podpory, zaslán k připomínkovému řízení všem příspěvkovým organizacím zřizovaných Krajem Vysočina. Vypořádání připomínek příspěvkových organizací, odborů a odděleních krajského úřadu, bylo projednáno na společném jednání grémia ředitele s odbory krajského úřadu dle resortní působnosti, odborem ekonomickým, odborem kontroly, odborem regionálního rozvoje, oddělením právním a krajského živnostenského úřadu, oddělením hospodářské správy. Připomínky uplatněné v rámci tohoto projednání, byly zapracovány do předloženého návrhu.

Návrh usnesení předpokládá doporučit zastupitelstvu kraje schválit Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina, dle materiálu RK-07-2019-29, př. 1, Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina, dle materiálu RK-07-2019-29, př. 2.

Stanoviska Stanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usnesení doporučuje

zastupitelstvu kraje schválit:

  • Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina dle materiálu RK-07-2019-29, př. 1;
  • Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina dle materiálu RK-07-2019-29, př. 2.
Odpovědnost Odbor majetkový
Termín 1. 4. 2019