RK-07-2025-35.pdf, RK-07-2025-35pr01.doc , RK-07-2025-35pr02.pdf , RK-07-2025-35pr03.pdf , RK-07-2025-35pr04.pdf , RK-07-2025-35pr05.pdf , RK-07-2025-35pr06.pdf , RK-07-2025-35pr07.pdf , RK-07-2025-35pr08.pdf , RK-07-2025-35pr09.pdf , RK-07-2025-35pr10.pdf , RK-07-2025-35pr11.pdf
Číslo materiálu | 35 |
---|---|
Číslo jednací | RK-07-2025-35 |
Název | Projektové záměry příspěvkových organizací z dotačních titulů Erasmus+ a Národní plán obnovy |
Zpracoval | J. Hadravová |
Předkládá | O. Králík |
Počet příloh | 11 |
Popis problému |
V souladu s Pravidly Rady Kraje Vysočina k řízení cash flow a projektových záměrů Kraje Vysočina a zřizovaných příspěvkových organizací ze dne 17. 9. 2024 žádají krajské příspěvkové organizace o zařazení projektových záměrů do stavu „Zařazená akce“.
Jedná se o projektové záměry těchto příspěvkových organizací: 1) Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, příspěvková organizace, 2) Střední škola stavební Jihlava, 3) Střední průmyslová škola Žďár nad Sázavou, 4) Gastro-technická střední škola Velké Meziříčí, 5) Obchodní akademie, Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Střední odborná škola služeb a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava, 6) Gymnázium Velké Meziříčí, 7) 8) Gymnázium a Obchodní akademie Pelhřimov, 9) Gymnázium a Střední odborná škola Moravské Budějovice, 10) Gymnázium Jihlava.
ad 1) Obsahem projektového záměru Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, příspěvková organizace s názvem DIGCOMPEDU Kraj Vysočina je implementace Komponenty 3.1. Národního plánu obnovy, která je obsahem přílohy Prováděcího rozhodnutí Rady o schválení posouzení plánu pro Oživení a odolnost Česka (11047/21), a rozvoj digitálních kompetencí pedagogů v souladu s rámcem DigCompEdu. V projektu dojde k bezplatnému poskytnutí vzdělávacích aktivit – kurzů pedagogům základních a středních škol na území Kraje Vysočina bez ohledu na jejich zřizovatele k rozvoji digitálních kompetencí pedagogických pracovníků dle rámce DigCompEdu v souladu s metodickou podporou poskytovanou Národním pedagogickým institutem České republiky. Celkem v projektu bude realizováno 240 workshopů a seminářů pro pedagogy ZŠ a SŠ Organizace předpokládá proškolení poloviny škol v Kraji Vysočina, proškolená škola = minimálně jeden pedagog ze školy absolvuje minimálně jednu vzdělávací akci.
Projekt s rozpočtem 5 000 000 Kč bude financován z národního plánu obnovy ze 100 %, bez nároku na rozpočet kraje. Projektový záměr odpovídá hlavnímu účelu příspěvkové organizace.
Cíle a aktivity projektového záměru jsou uvedeny v materiálu RK-07-2025-35, př. 2.
2) V rámci projektového záměru příspěvkové organizace Střední škola stavební Jihlava s názvem ERASMUS+ - žádost akreditované organizace připravuje škola žádost v rámci získané akreditace. V projektu dojde k:
Počet zapojených osob do aktivit:
Projektový záměr odpovídá hlavnímu účelu příspěvkové organizace. Projekt s rozpočtem 3 800 000 Kč bude financován z programu Erasmus+ ze 100 % bez nároku na rozpočet kraje. Cíle a aktivity projektového záměru jsou uvedeny v materiálu RK-07-2025-35, př. 3.
ad 3) V rámci projektového záměru příspěvkové organizace Střední průmyslová škola Žďár nad Sázavou s názvem Erasmus + Rozšiřme si své obzory 5 se škola chce zapojit do akreditace v odborném vzdělávání. V rámci projektu plánuje vyslat dvě skupiny žáků na odbornou mobilitu do zahraničí, pedagogické pracovníky na jazykové kurzy a také na stínování učitelů jak všeobecných, tak odborných předmětů v zahraničních školách či firmách. Zapojí se skupina 12 žáků maturitních a učebních oborů 2. a především 3. ročníků studia. Žáci školy maturitních oborů jsou dobře motivováni ke studiu, mají dobrou znalost cizího jazyka a jejich potřebami je zejména rozšíření obzorů poznáním nových kultur, naučit se obhájit svůj názor v cizím mezinárodním prostředí, zdokonalit se v komunikaci v cizím jazyce a poznat nové technologie a postupy. Druhá skupina 12 žáků maturitních a učebních oborů 2. a 3. ročníků studia - žáci s omezenými příležitostmi bývají často velmi špatně motivováni ke studiu, jejich znalost cizího jazyka je pouze základní. Proto je jejich hlavními potřebami získat větší motivaci ke studiu, poznat důležitost studia cizích jazyků, rozvinout komunikační schopnosti v cizím jazyce a také zlepšit svou hodnotu na trhu práce. Účastníci z obou skupin budou pracovat ve společnostech zahraničních partnerů, v případě krátkodobých mobilit, budou monitorováni mentory. Pro učitele angličtiny a také pro učitele odborných předmětů plánuje škola realizovat jazykové kurzy pro ty, kteří si chtějí výrazně zlepšit své cizojazyčné dovednosti. Ti budou moci nabyté znalosti implementovat do výuky odborných předmětů prostřednictvím metody CLIL. V neposlední řadě škola plánuje zrealizovat stínování pro učitele všeobecných a odborných předmětů v zahraničních školách a firmách. Celkem bude podpořeno 24 žáků a 4 doprovodní učitelé prostřednictvím stáží v délce
Projekt s rozpočtem 2 750 000 Kč bude financován z programu Erasmus+ ze 100 % bez nároku na rozpočet kraje. Projektový záměr odpovídá hlavnímu účelu příspěvkové organizace.
Cíle a aktivity projektového záměru jsou uvedeny v materiálu RK-07-2025-35, př. 4.
ad 4) V rámci projektového záměru příspěvkové organizace Gastro-technická střední škola Velké Meziříčí s názvem "Erasmus+" Mobilitou na zkušenou se škola chce zaměřit na internacionalizaci školy, zlepšit jazykové kompetence žáků a pedagogů a zvýšit konkurenceschopnost absolventů. Realizací dojde k posílení inkluzivního vzdělávání a podpoře žáků s omezenými příležitostmi, modernizaci výukových metod a rozvoji digitálních dovedností. Výstupem budou dotazníková šetření, sledování počtu implementovaných nových výukových metod a digitálních nástrojů - vytvoření jejich seznamu a dokumentace jejich využití, sebehodnocení studentů + zpětná vazba od zahraničních přijímacích institucí, sledování a hodnocení kvality nových mezinárodních partnerství. Krátkodobé mobility se zúčastní 15 žáků (vyjedou na odbornou praxi do Rakouska a na Slovensko) a 4 vyučující vyjedou na kurzy a odborná školení v oblasti IT a Soft skills.
Projekt s rozpočtem 1 250 000 Kč bude financován z programu Erasmus+ ze 100 % bez nároku na rozpočet kraje. Projektový záměr odpovídá hlavnímu účelu příspěvkové organizace.
Cíle a aktivity projektového záměru jsou uvedeny v materiálu RK-07-2025-35, př. 5.
ad 5) V rámci projektového záměru příspěvkové organizace Obchodní akademie, Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Střední odborná škola služeb a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava s názvem Erasmus+ Odborné vzdělávání v Evropě IV. je plánováno absolvování odborných stáží žáků v zahraničí v délce 2 týdnů. Jedná se o stáže v Německu, Rakousku, na Slovensku a ve Francii. Do těchto stáží budou zapojeny obory kosmetička, fotografie a multimédia, kuchař-číšník, kadeřník, praktická sestra, obchodní akademie, řízení sportu a analýza potravin. Zvláště u učebních oborů budou do projektu zařazeni žáci ze sociálně slabších rodin z důvodu zlepšení motivace ke vzdělávání a zamezení předčasného opouštění studia. Do projektu je zahrnuto i stínování pedagogů v partnerských školách v Německu a ve Francii. Předpoklad je, že se do projektu zapojí 36 žáků a 6 pedagogů jako doprovodné osoby. V rámci projektu se počítá s realizací 7 mobilit. Mobility proběhnou v Německu, v Rakousku, na Slovensku a ve Francii. Další formou aktivit bude stínování 4 pedagogů v partnerských školách.
Projekt s rozpočtem 2 250 000 Kč bude financován z programu Erasmus+ ze 100 % bez nároku na rozpočet kraje. Projektový záměr odpovídá hlavnímu účelu příspěvkové organizace.
Cíle a aktivity projektového záměru jsou uvedeny v materiálu RK-07-2025-35, př. 6.
ad 6) V rámci projektového záměru příspěvkové organizace Gymnázium Velké Meziříčí s názvem Erasmus+, projekt Jean Monnet na GVM jsou plánovány aktivity zaměřené na podporu demokracie a povědomí o EU žáků a učitelů školy. Cílem projektu je realizovat projektové dny, studijní návštěvy, workshopy a podobně s cílem podpory vzdělávání a přípravy ve vyučování konkrétního obsahu, spojeného s EU. V rámci projektu bude průběhu tří školních roků odučeno celkem 183 inovativních vyučovacích hodin daného tématu. Zapojeno bude: 11 tříd, 330 žáků, 10 pedagogických pracovníků. Projekt s rozpočtem 610 000 Kč bude financován z programu Erasmus+ ze 100 % bez nároku na rozpočet kraje. Projektový záměr odpovídá hlavnímu účelu příspěvkové organizace.
Cíle a aktivity projektového záměru jsou uvedeny v materiálu RK-07-2025-35, př. 7.
ad 7) Cílem projektu příspěvkové organizace Gymnázium a Obchodní akademie Pelhřimov s názvem Erasmus+ Rozvíjíme klíčové dovednosti II je zlepšení jazykových a metodických kompetencí učitelů s důrazem na využití digitálních prostředků a mezipředmětových vztahů. Projektový návrh je zaměřen na mobility 6 pedagogických pracovníků a skupinové mobility žáků do Litvy a na Slovensko. Pro učitele škola plánuje 5 metodických či jazykových kursů a 1 stínování (Gymnázium Dolný Kubín Slovensko), které se uskuteční v období červenec - srpen 2026. Skupinová mobilita žáků bude probíhat na gymnáziu Dolný Kubín, kde budou žáci spolupracovat s tamějšími žáky na tématu "Světové dědictví". V Litvě budou žáci pracovat na environmentálním tématu (ochrana přírody). Od září 2025 do června 2026 bude probíhat jazyková příprava, dále příprava prevence rizik, interkulturní příprava. Po návratu z mobility bude v září až prosinci 2026 probíhat implementace získaných dovedností v hodinách anglického jazyka, v některých všeobecných předmětech, při e-twiningových projektech, v projektových dnech zaměřených na zahraniční spolupráci. Cílem projektu je:
Projekt bude realizován v oblasti školní vzdělávání (pro všeobecně vzdělávací obory – žáky a učitele gymnázia).
Projekt s rozpočtem 990 000 Kč bude financován z programu Erasmus+ ze 100 % bez nároku na rozpočet kraje. Projektový záměr odpovídá hlavnímu účelu příspěvkové organizace.
Cíle a aktivity projektového záměru jsou uvedeny v materiálu RK-07-2025-35, př. 8.
ad 8) V rámci projektu příspěvkové organizace Gymnázium a Obchodní akademie Pelhřimov s názvem Erasmus + Na zkušenou do Evropy podruhé jsou plánované:
Hlavním cílem projektu je propojení teoretických poznatků z oblasti odborné ekonomiky s praxí v reálném světě podnikání a obchodu. Žáci mají možnosti ověřit si své znalosti a dovednosti získané studiem v praxi, a využít své jazykové dovednosti při komunikaci v anglickém, španělském a německém jazyce. Učitelé si též zvýší své metodické a jazykové kompetence v cizím jazyce včetně odborné slovní zásoby.
Projekt bude realizován v části odborné vzdělávání a příprava (pro odborné obory – žáky a učitele obchodní akademie).
Projekt s rozpočtem 2 300 000 Kč bude financován z programu Erasmus+ ze 100 % bez nároku na rozpočet kraje. Projektový záměr odpovídá hlavnímu účelu příspěvkové organizace.
Cíle a aktivity projektového záměru jsou uvedeny v materiálu RK-07-2025-35, př. 9.
ad 9) V rámci projektového záměru příspěvkové organizace Gymnázium a Střední odborná škola Moravské Budějovice s názvem ERASMUS+ Sdílej, uč se, inspiruj: Objevuj svůj potenciál si žáci upevní povědomí o udržitelnosti a ekologických výzvách v každodenním životě. Naučí se porovnávat přístupy k environmentální udržitelnosti v ČR a Německu a získají inspiraci, jak sami mohou přispět ke zlepšení životního prostředí ve své komunitě. Získají větší jistotu v komunikaci v cizím jazyce (AJ/NJ). Osvojí si novou slovní zásobu v oblasti ekologie a udržitelnosti a naučí se lépe vyjadřovat své myšlenky v cizím jazyce. Spolupráce s vrstevníky z jiné členské země EU podpoří jejich schopnost pracovat v týmu, efektivně komunikovat, kriticky vyhodnocovat získané informace a prezentovat své závěry a názory strukturovaně a srozumitelně, což využijí nejen ve školním prostředí, ale i v budoucím studiu a profesním životě. Díky interakci s německými žáky si rozšíří povědomí o kulturních rozdílech mezi ČR a Německem a lépe porozumí diverzitě v EU. To povede k větší toleranci, respektu a otevřenosti, což posílí vzájemnou úctu a ohleduplnost ve vztahu k druhým. V rámci projektu proběhne:
Projekt s rozpočtem 1 410 786 Kč bude financován z programu Erasmus+ ze 100 % bez nároku na rozpočet kraje. Projektový záměr odpovídá hlavnímu účelu příspěvkové organizace.
Cíle a aktivity projektového záměru jsou uvedeny v materiálu RK-07-2025-35, př. 10.
ad 10) V rámci projektového záměru příspěvkové organizace Gymnázium Jihlava s názvem ERASMUS+ 2025/2026 plánuje škola v souladu se získanou akreditací realizovat následující aktivity: Aktivity pro učitele: 1. Job shadowing (10 učitelů) 2. Jazykové a metodické kurzy (4 učitelé/provozní pracovníci) 3. Pozvaný odborník (2 odborníci) Aktivity pro žáky: 1. Individuální dlouhodobá mobilita (5 žáků) 2. Skupinová mobilita (71 žáků, 6 mobilit). Nově škola zařazuje i jazykové vzdělávání nepedagogických pracovníků. Díky projektu dojde k podpoře multikulturní výchovy, zvýšení jazykových a metodických kompetencí pedagogů, zavedení inovativních metod a badatelské výuky a podpoře čtenářské gramotnosti. Projekt s rozpočtem 1 873 000 Kč bude financován z programu Erasmus+ ze 100 % bez nároku na rozpočet kraje. Projektový záměr odpovídá hlavnímu účelu příspěvkové organizace.
Cíle a aktivity projektového záměru jsou uvedeny v materiálu RK-07-2025-35, př. 11. |
Návrh řešení |
OŠMS nemá na základě předložených informací námitky k realizaci projektových záměrů dle materiálů RK-07-2025-35, př. 2, RK-07-2025-35, př. 3, RK-07-2025-35, př. 4, RK-07-2025-35, př. 5, RK-07-2025-35, př. 6, RK-07-2025-35, př. 7, RK-07-2025-35, př. 8, RK-07-2025-35, př. 9, RK-07-2025-35, př. 10 a RK-07-2025-35, př. 11 a doporučuje Radě kraje rozhodnout u těchto projektových záměru o zařazení do stavu „Zařazená akce“. Stanovisko OŠMS k jednotlivým projektovým záměrům je uvedeno v příloze RK-07-2025-35, př. 1. |
Stanoviska |
Projektová kancelář Kraje Vysočina Stanoviska jsou uvedena v přílohách u projektových záměrů. Grémium řediteleStanoviska jsou uvedena v přílohách u projektových záměrů. |
Návrh usnesení |
rozhoduje o zařazení projektového záměru do stavu "Zařazená akce" příspěvkových organizací:
|
Odpovědnost | Odbor školství, mládeže a sportu |
Termín | 30. 6. 2025 |