RK-09-2018-34.pdf, RK-09-2018-34pr01.pdf , RK-09-2018-34pr02.pdf , RK-09-2018-34pr03.pdf , RK-09-2018-34pr04.doc , RK-09-2018-34pr05.doc
Číslo materiálu | 34 |
---|---|
Číslo jednací | RK-09-2018-34 |
Název | Strategie rozvoje cestovního ruchu v Kraji Vysočina na období 2017-2025 |
Zpracoval | Z. Vondráková |
Předkládá | L. Seidl |
Počet příloh | 5 |
Popis problému |
V souladu se zákonem č. 129/2000 Sb. (zákon o krajích) a zákonem č. 248/2000 Sb. (zákon o podpoře regionálního rozvoje) je kraj povinen pečovat o všestranný rozvoj svého území. Cestovní ruch (dále jen „CR“) představuje jednu z oblastí regionálního rozvoje s dopadem na zaměstnanost (v ČR 4,4 %), rozvoj infrastruktury a služeb, podnikatelské příležitosti, sociální začleňování, ochranu přírodního a kulturně-historického dědictví či udržení obyvatel na venkově. Aby rozvoj CR nebyl prováděn náhodně a nekoordinovaně, měl by být realizován na základě promyšlených kroků stanovených v oborové koncepci, která je projednána v širokém koncensu se subjekty působícími v cestovním ruchu. Protože je podpora odvětví CR prostřednictvím fondů EU pro období 2014-2020 významně omezena, měla by být koncepce CR i důležitým pomocníkem pro směřování dotační politiky kraje v oblasti CR, ale i státu. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR) hodlá podporovat realizaci projektových záměrů v regionech výrazným navýšením alokace prostředků ze státního rozpočtu a jejich rozpouštěním v podprogramech pro obce, podnikatelské subjekty a organizace destinačního managementu a pro tento účel předpokládá existenci schválených regionálních rozvojových strategií. S využitím výše zmíněných skutečností a na základě usnesení č. 1402/23/2015/RK ze dne 28. 7. 2015 zadal Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu (dále jen „OKPPCR“) zpracování Strategie rozvoje cestovního ruchu v Kraji Vysočina na období 2017 – 2025 (dále jen „Strategie CR 2017‑2025“), viz materiál RK-09-2018-34, př. 1. Strategie CR 2017‑2025 je základním strategickým dokumentem v oblasti cestovního ruchu na úrovni kraje a vytváří oporu pro plánované aktivity kraje i dalších subjektů v regionu využívající zdroje státního rozpočtu a případně i operačních programů EU. Na zpracování díla se v období červenec 2015 až leden 2018 podílel pracovní tým Krajského úřadu Kraje Vysočina (složený ze zástupců dotčených odborů krajského úřadu, Vysoké školy polytechnické Jihlava a organizací destinačního managementů působících v Kraji Vysočina), společnost PROCES – Centrum pro rozvoj obcí a regionů, s. r. o., IČO: 28576217 (návrh dokumentu koncepce), společnost RADDIT consulting s.r.o., IČO: 27811221 (vyhodnocení vlivu koncepce „Strategie CR 2017‑2025“ na životní prostředí a veřejné zdraví) a v různých fázích vytváření díla byl zapojen také veřejný i soukromý sektor (např. zástupci ORP, Pracovní skupina Cestovní ruch při Regionální stálé konferenci, ubytovatelé, provozovatelé restaurací, turistických atraktivit, lyžařských a zábavních areálů, kulturních institucí, vlastníci i správci významných památek, apod.). Výstupy byly průběžně projednávány také ve věcně příslušné Komisi kultury, cestovního ruchu a vnějších vztahů Rady Kraje Vysočina a Výboru regionálního rozvoje, MA 21 Zastupitelstva Kraje Vysočina. Vytvořený koncepční materiál po koncensu s regionálními partnery identifikuje priority, opatření a aktivity vedoucí k rozvoji CR v kraji v oblastech týkajících se infrastruktury CR, organizaci a řízení CR i marketingu. Cílem realizace aktivit v jednotlivých prioritách strategie je dosažení vize a globálního cíle, kterých má být implementací strategie v kraji dosaženo. Vytyčená vize usiluje o dosažení vnímání Kraje Vysočina v oblasti CR jako atraktivního regionu v srdci České republiky vhodného pro aktivní trávení volného času, odpočinek, poznávání i setkávání s cílem zvýšit atraktivitu Vysočiny rozvojem pestré nabídky kvalitních produktů CR, intenzivní spolupráce aktérů v území a potřebné infrastruktury CR a to včetně nastavení efektivního komunikačního modelu mezi aktéry CR a jednotné komunikační platformy k návštěvníkům. K tomu má přispět také nastavení implementace strategie prostřednictvím ustavení zodpovědného implementačního týmu (Rada pro Strategii CR a Manažer Strategie CR), zpracování jednotlivých akčních plánů, pravidelným monitorováním výsledků na základě stanovených ukazatelů i hodnocením výstupů strategie. Primárními cílovými skupinami byly identifikovány aktivní osoby v produktivním věku, rodiny s dětmi a senioři. Vyhodnocení naplnění předchozí „Strategie rozvoje cestovního ruchu v kraji Vysočina na období 2008-2013“ je pro informaci obsahem materiálu RK-09-2018-34, př. 4, konkrétní cíle Strategie 2017-2025 na období 2017-2018 (akční plán A) jsou pak zpracovány v materiálu RK-09-2018-34, př. 5. Kromě strategie cestovního ruchu byla zpracována i Marketingová strategie cestovního ruchu Kraje Vysočina na období 2017-2025 (prioritní oblast C). Na marketingové aktivity jsou v našem regionu vynakládány nemalé prostředky a je účelné, aby tyto prostředky na marketingová opatření byly co nejefektivněji alokovány, zacíleny a byly také prováděny v souladu s očekáváním a potřebami regionálních partnerů. Tento materiál definuje dlouhodobou vizi vnímání Vysočiny jako atraktivní destinace, identifikaci jedinečností, příležitostí, cílových skupin vč. způsobu vhodné komunikace s nimi. Marketingová strategie je pro informaci obsahem materiálu RK-09-2018-34, př. 2. Posledním krokem před schválením koncepčního dokumentu v zastupitelstvu kraje bylo jeho vyhodnocení z hlediska vlivu na životní prostředí a veřejné zdraví autorizovanou osobou tzv. proces SEA. OKPPCR zpracovanou dokumentaci SEA od dodavatele obdržel na konci října 2017 a následně odeslal toto vyhodnocení spolu s návrhem koncepce na Odbor životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Kraje Vysočina (dále jen „OŽPZ“) k dalšímu posuzování. Součástí celého procesu bylo veřejné projednání, které se za účasti zpracovatele koncepce, zpracovatele vyhodnocení vlivu na životní prostředí a veřejné zdraví a zástupce OŽPZ konalo 20. 12. 2017. Po vypořádání připomínek vydal 29. 1. 2018 OŽPZ souhlasné stanovisko, které je pro informaci obsahem materiálu RK-09-2018-34, př. 3. |
Návrh řešení |
Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu Krajského úřadu Kraje Vysočina navrhuje Radě Kraje Vysočina doporučit Zastupitelstvu Kraje Vysočina schválit Strategii rozvoje cestovního ruchu v Kraji Vysočina na období 2017‑2025 dle materiálu RK-09-2018-34, př. 1, vzít na vědomí stanovisko Krajského úřadu Kraje Vysočina, Odboru životního prostředí a zemědělství podle §10g zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů k návrhu „Strategie rozvoje cestovního ruchu v Kraji Vysočina na období 2017-2025“ ve znění materiálu RK-09-2018-34, př. 3 a konstatovat, že požadavky a podmínky vyplývající ze stanoviska Krajského úřadu Kraje Vysočina, Odboru životního prostředí a zemědělství ve znění materiálu RK-09-2018-34, př. 3 jsou akceptovány. |
Stanoviska |
Výbor regionálního rozvoje, MA 21 Zastupitelstva Kraje VysočinaUsnesení 01/01/2018/Vrr, MA 21Výbor regionálního rozvoje, MA 21 Zastupitelstva Kraje Vysočina doporučuje zastupitelstvu kraje schválit Strategii rozvoje cestovního ruchu v Kraji Vysočina na období 2017‑2025. Komise kultury, cestovního ruchu a vnějších vztahů Rady Kraje Vysočina Usnesení 03/01/2018/KkcrvvKomise kultury, cestovního ruchu a vnějších vztahů Rady Kraje Vysočina projednala a doporučuje radě kraje doporučit zastupitelstvu kraje schválit Strategii rozvoje cestovního ruchu v Kraji Vysočina na období 2017 – 2025. |
Návrh usnesení |
doporučuje zastupitelstvu kraje:
|
Odpovědnost | Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu |
Termín | 30. 4. 2018 |