RK-10-2019-23.pdf, RK-10-2019-23pr01.xls , RK-10-2019-23pr02.xls , RK-10-2019-23pr03.xls , RK-10-2019-23pr04.xls , RK-10-2019-23pr05.xls , RK-10-2019-23pr06.xls , RK-10-2019-23pr07.xls , RK-10-2019-23pr08.xls , RK-10-2019-23pr09.xls , RK-10-2019-23pr10.xls , RK-10-2019-23pr11.xls
Číslo materiálu | 23 |
---|---|
Číslo jednací | RK-10-2019-23 |
Název | Návrh rozpočtů příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina na úseku kultury a cestovního ruchu na rok 2019 včetně návrhu rozpočtového opatření |
Zpracoval | M. Skryjová, M. Chvátalová |
Předkládá | L. Seidl, A. Krištofová |
Počet příloh | 11 |
Popis problému |
Příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina sestavují dle § 28 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) rozpočet. Rozpočet je plán výnosů a nákladů na rozpočtový rok, jímž se řídí financování činnosti příspěvkové organizace. Rozpočtový rok je shodný s kalendářním rokem. Spolu s rozpočtem sestavují příspěvkové organizace zřízené Krajem Vysočina rovněž plán pro tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní fond, fond investic, fond odměn a fond kulturních a sociálních potřeb), investiční plán, odpisový plán a plán oprav (dále také „plány)“. Rozpočty a plány schvaluje zřizovatel. Rozpočty na rok 2019 u příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu jsou u všech organizací sestaveny jako vyrovnané. Vyšší náklady v roce 2019 z důvodu navýšení cen energií nejsou v návrhu rozpočtu promítnuty. Vyčíslení zvýšených nákladů a případné požadavky na rozpočet zřizovatele budou organizace předkládat po ukončení topné sezóny. Vyšší hodnoty u mzdových nákladů organizací jsou způsobeny navýšením mezd dle novely nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě od 1. 1. 2019. Při sestavování rozpočtu a plánů na rok 2019 vycházely organizace ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz, odvod z fondu investic, investiční a neinvestiční příspěvky z rozpočtu zřizovatele) a z předpokládaných výnosů z hlavní a vedlejší činnosti. V návrhu rozpočtu a plánů jednotlivých organizací jsou rovněž promítnuty změny, vyplývající z nové metodiky krajského úřadu k odpisovým plánům, sestaveným podle pravidel zřizovatele. Rovněž je zde zohledněn příspěvek na provoz u Krajské knihovny Vysočiny z rozpočtu města Havlíčkův Brod, určený na plnění funkce základní knihovny ve městě Havlíčkův Brod ve výši 8 000 tis. Kč a také prostředky, určené pověřeným knihovnám zajišťujícím výkon regionálních funkcí v Kraji Vysočina ve výši 7 794 tis. Kč.
V průběhu prvního čtvrtletí roku 2019 schválila rada kraje následující usnesení s dopadem do rozpočtu příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu:
Podle novely vyhlášky č. 410/2009 Sb., (prováděcí vyhláška k zákonu o účetnictví) se od roku 2018 pořizují sbírkové předměty, dokupované do sbírek muzejní povahy, z fondu investic. Sbírkotvorné organizace požádaly odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu o přesun části prostředků ze schváleného příspěvku na provoz do investic. V návaznosti na to je navrhováno provést v rámci kapitoly Kultura příslušné rozpočtové opatření, tj. snížit závazný ukazatel „Příspěvek na provoz“ a zvýšit pro tento účel závazný ukazatel „Investiční příspěvek“ v celkové výši 984 000 Kč dle materiálu RK-10-2019-23, př. 11. Na základě upřesnění zařazení nemovitého majetku, svěřeného příspěvkovým organizacím k hospodaření došlo u některých organizací k úpravě výše ročních odpisů. Bylo provedeno přeřazení technického zhodnocení, provedeného na nemovitých kulturních památkách od 1. 1. 2013, do odpisové skupiny s delší předpokládanou dobou odepisování a s nižší odpisovou sazbou. V důsledku této úpravy dojde ke snížení nákladů organizací a tím také k potřebě nižší výše příspěvku na provoz. Vyčíslení tohoto dopadu, včetně návrhu na snížení závazných ukazatelů „Příspěvek na provoz“ a „Odvod z fondu investic“ u příslušných organizací, je uvedeno v materiálu RK-10-2019-23, př. 11. V předkládaných rozpočtech jsou zohledněny také dopady, vyplývající z aplikace postupu Ministerstva financí o účtování časového rozlišení přijatého investičního transferu a o tvorbě fondu investic u příspěvkových organizací zřizovaných ÚSC. Jedná se o změnu účetní metody, která spočívá ve snížené tvorbě fondu investic, kdy investiční fond je tvořen pouze z odpisů dlouhodobého majetku, který organizace pořídila z vlastních zdrojů nebo z investičního příspěvku od zřizovatele (tj. dlouhodobého majetku, který nebyl pořízen např. z dotace ze státního rozpočtu, z prostředků Evropské unie, od jiných ÚSC). Z této změny vyplývá potřeba nižšího příspěvku na provoz, neboť zřizovatel poskytne organizaci pouze finanční prostředky na krytí nákladů z účetních odpisů, odpovídající snížené tvorbě fondu investic. Současně s nižší tvorbou fondu investic dojde u organizací také ke snížení odvodu z tohoto fondu. Vyčíslení dopadu výše uvedené změny u jednotlivých organizací včetně návrhu na provedení rozpočtového opatření, je uvedeno v materiálu RK-10-2019-23, př. 11. Vzhledem k výše popsaným změnám dojde u zřizovaných příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu k celkové úspoře částky 1 022 000 Kč, která je navrhována k převedení do rezervy na položku Péče o lidské zdroje a majetek kraje. Předložený materiál zobrazuje také uzavřené hospodaření příspěvkových organizací za rok 2018.
Na internetových stránkách Kraje Vysočina byly v souladu s § 28a odst. 3 zákona zveřejněny prvotní návrhy rozpočtů příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu na rok 2019 v druhé polovině roku 2018. |
Návrh řešení |
Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu navrhuje radě kraje schválit:
stanovit:
souhlasit:
|
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení |
schvaluje
ředitele příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu:
|
Odpovědnost | Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu |
Termín | 31. 12. 2019 |