Samospráva
Cesta:

RK-10-2019-23: Návrh rozpočtů příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina na úseku kultury a cestovního ruchu na rok 2019 včetně návrhu rozpočtového opatření

RK-10-2019-23.pdf, RK-10-2019-23pr01.xls , RK-10-2019-23pr02.xls , RK-10-2019-23pr03.xls , RK-10-2019-23pr04.xls , RK-10-2019-23pr05.xls , RK-10-2019-23pr06.xls , RK-10-2019-23pr07.xls , RK-10-2019-23pr08.xls , RK-10-2019-23pr09.xls , RK-10-2019-23pr10.xls , RK-10-2019-23pr11.xls

Číslo materiálu 23
Číslo jednací RK-10-2019-23
Název Návrh rozpočtů příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina na úseku kultury a cestovního ruchu na rok 2019 včetně návrhu rozpočtového opatření
Zpracoval M. Skryjová, M. Chvátalová
Předkládá L. Seidl, A. Krištofová
Počet příloh 11
Popis problému

Příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina sestavují dle § 28 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) rozpočet. Rozpočet je plán výnosů a nákladů na rozpočtový rok, jímž se řídí financování činnosti příspěvkové organizace. Rozpočtový rok je shodný s kalendářním rokem.

Spolu s rozpočtem sestavují příspěvkové organizace zřízené Krajem Vysočina rovněž plán pro tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní fond, fond investic, fond odměn a fond kulturních a sociálních potřeb), investiční plán, odpisový plán a plán oprav (dále také „plány)“. Rozpočty a plány schvaluje zřizovatel.

Rozpočty na rok 2019 u příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu jsou u všech organizací sestaveny jako vyrovnané. Vyšší náklady v roce 2019 z důvodu navýšení cen energií nejsou v návrhu rozpočtu promítnuty. Vyčíslení zvýšených nákladů a případné požadavky na rozpočet zřizovatele budou organizace předkládat po ukončení topné sezóny.

Vyšší hodnoty u mzdových nákladů organizací jsou způsobeny navýšením mezd dle novely nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě od 1. 1. 2019.

Při sestavování rozpočtu a plánů na rok 2019 vycházely organizace ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz, odvod z fondu investic, investiční a neinvestiční příspěvky z rozpočtu zřizovatele) a z předpokládaných výnosů z hlavní a vedlejší činnosti. V návrhu rozpočtu a plánů jednotlivých organizací jsou rovněž promítnuty změny, vyplývající z nové metodiky krajského úřadu k odpisovým plánům, sestaveným podle pravidel zřizovatele.

Rovněž je zde zohledněn příspěvek na provoz u Krajské knihovny Vysočiny z rozpočtu města Havlíčkův Brod, určený na plnění funkce základní knihovny ve městě Havlíčkův Brod ve výši 8 000 tis. Kč a také prostředky, určené pověřeným knihovnám zajišťujícím výkon regionálních funkcí v Kraji Vysočina ve výši 7 794 tis. Kč.

 

V průběhu prvního čtvrtletí roku 2019 schválila rada kraje následující usnesení s dopadem do rozpočtu příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu:

 

Podle novely vyhlášky č. 410/2009 Sb., (prováděcí vyhláška k zákonu o účetnictví) se od roku 2018 pořizují sbírkové předměty, dokupované do sbírek muzejní povahy, z fondu investic. Sbírkotvorné organizace požádaly odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu o přesun části prostředků ze schváleného příspěvku na provoz do investic. V návaznosti na to je navrhováno provést v rámci kapitoly Kultura příslušné rozpočtové opatření, tj. snížit závazný ukazatel „Příspěvek na provoz“ a zvýšit pro tento účel závazný ukazatel „Investiční příspěvek“ v celkové výši 984 000 Kč dle materiálu RK-10-2019-23, př. 11

Na základě upřesnění zařazení nemovitého majetku, svěřeného příspěvkovým organizacím k hospodaření došlo u některých organizací k úpravě výše ročních odpisů. Bylo provedeno přeřazení technického zhodnocení, provedeného na nemovitých kulturních památkách od 1. 1. 2013, do odpisové skupiny s delší předpokládanou dobou odepisování a s nižší odpisovou sazbou. V důsledku této úpravy dojde ke snížení nákladů organizací a tím také k potřebě nižší výše příspěvku na provoz. Vyčíslení tohoto dopadu, včetně návrhu na snížení závazných ukazatelů „Příspěvek na provoz“ a „Odvod z fondu investic“ u příslušných organizací, je uvedeno v materiálu RK-10-2019-23, př. 11

V předkládaných rozpočtech jsou zohledněny také dopady, vyplývající z aplikace postupu Ministerstva financí o účtování časového rozlišení přijatého investičního transferu a o tvorbě fondu investic u příspěvkových organizací zřizovaných ÚSC. Jedná se o změnu účetní metody, která spočívá ve snížené tvorbě fondu investic, kdy investiční fond je tvořen pouze z odpisů dlouhodobého majetku, který organizace pořídila z vlastních zdrojů nebo z investičního příspěvku od zřizovatele (tj. dlouhodobého majetku, který nebyl pořízen např. z dotace ze státního rozpočtu, z prostředků Evropské unie, od jiných ÚSC). Z této změny vyplývá potřeba nižšího příspěvku na provoz, neboť zřizovatel poskytne organizaci pouze finanční prostředky na krytí nákladů z účetních odpisů, odpovídající snížené tvorbě fondu investic. Současně s nižší tvorbou fondu investic dojde u organizací také ke snížení odvodu z tohoto fondu. Vyčíslení dopadu výše uvedené změny u jednotlivých organizací včetně návrhu na provedení rozpočtového opatření, je uvedeno v materiálu RK-10-2019-23, př. 11.

Vzhledem k výše popsaným změnám dojde u zřizovaných příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu k celkové úspoře částky 1 022 000 Kč, která je navrhována k převedení do rezervy na položku Péče o lidské zdroje a majetek kraje.       

Předložený materiál zobrazuje také uzavřené hospodaření příspěvkových organizací za rok 2018.

 

Na internetových stránkách Kraje Vysočina byly v souladu s § 28a odst. 3 zákona zveřejněny prvotní návrhy rozpočtů příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu na rok 2019 v druhé polovině roku 2018.

Návrh řešení

Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu navrhuje radě kraje schválit:

stanovit:

  • způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro příspěvkové organizace na úseku kultury a cestovního ruchu na rok 2019 jednotně, a to stanoveným závazným ukazatelem „Limit prostředků na platy“ na rok 2019;
  • celkový objem použití fondu investic včetně odvodů z fondu investic do rozpočtu zřizovatele a jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků fondu investic;

souhlasit:

  • s případným zapojením fondu odměn a rezervního fondu na konci roku 2019.
Stanoviska Stanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usnesení schvaluje
souhlasí
  • se zapojením fondu odměn na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok 2019;
  • se zapojením rezervního fondu na pokrytí případné ztráty v hlavní činnosti na konci kalendářního roku;
stanoví
  • u příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu jako závazný ukazatel rozpočtu na rok 2019:

    - celkový objem použití fondu investic včetně odvodů z fondu investic do rozpočtu zřizovatele;

    - jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků fondu investic;

zmocňuje

ředitele příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu:

  • provádět dílčí úpravy a přesuny finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z prostředků fondu investic při dodržení celkového objemu použití fondu investic;
  • použít prostředky rezervního fondu k jejich převodu do fondu investic včetně použití zůstatku fondu investic za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeném do správy příspěvkové organizace za předchozího souhlasu příslušného odvětvového odboru a odboru majetkového;
ukládá
  • vedoucímu odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu a vedoucímu majetkového odboru v případě havarijní situace vzniklé na majetku svěřeného do správy věcně prověřit návrhy ředitelů příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu k řešení této situace;
  • ředitelům příspěvkových organizací na úseku kultury a cestovního ruchu:

    • provádět odvody z fondu investic do rozpočtu Kraje Vysočina s tím, že odvodová povinnost bude splněna nejpozději do  31. 10. 2019;
    • zajistit jako součást ročního rozboru hospodaření přehled o výsledku hospodaření podle jednotlivých doplňkových činností vymezených ve zřizovací listině, v případě vykázání ztráty u jednotlivé doplňkové činnosti uvést důvody tohoto stavu a přijmout nápravná opatření k odstranění tohoto nežádoucího vývoje pro následující účetní období;
    • promítnout rozpočtová opatření schválená v průběhu roku 2019 zřizovatelem do rozpočtu a plánů a takto upravený rozpočet a plány předložit odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu nejpozději do 30 dnů po schválení příslušného rozpočtového opatření;
    • předložit na odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu přehled o zakoupených sbírkových předmětech do sbírek muzejní povahy v roce 2019 z fondu investic v termínu nejpozději do 20. 12. 2019.
Odpovědnost Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu
Termín 31. 12. 2019