Samospráva
Cesta:

RK-11-2021-25: REACT-EU: Aktuální stav příprav projektových záměrů Kraje Vysočina v oblasti sociální infrastruktury se zvýšenou energetickou účinností

RK-11-2021-25.pdf, RK-11-2021-25pr01.pdf , RK-11-2021-25pr02.xlsx

Číslo materiálu 25
Číslo jednací RK-11-2021-25
Název REACT-EU: Aktuální stav příprav projektových záměrů Kraje Vysočina v oblasti sociální infrastruktury se zvýšenou energetickou účinností
Zpracoval I. Fryšová, L. Matoušková, R. Sýkora
Předkládá I. Fryšová, V. Švarcová
Počet příloh 2
Popis problému

Jedná se o průběžnou informaci s rekapitulací stavu příprav projektových záměrů Kraje Vysočina do nástroje REACT-EU v oblasti sociální infrastruktury se zvýšenou energetickou účinností. Současné investiční potřeby kraje v sociální oblasti, definované v kontextu řešení dopadů pandemie COVID-19 a ve vazbě na možnost čerpání finančních prostředků z nástroje REACT-EU, zahrnují celkem 7 prioritních záměrů výstavby nových objektů pro pobytové sociální služby v odhadovaném finančním objemu cca 1,27 mld. Kč.

 

Materiál na základě dostupných informací z národní úrovně vyhodnocuje možnost financování těchto prioritních záměrů z prostředků nástroje REACT-EU prostřednictvím nové prioritní osy 6, specifického cíle 6.1 Integrovaného regionálního operačního programu (dále jen „SC 6.1 IROP“) s tím, že nebude-li z pohledu věcné nebo časové uznatelnosti reálné nástroj REACT-EU využít, je třeba rozhodnout o zahájení projektové přípravy těchto záměrů, případně pokračovat v již započaté přípravě pro možnost budoucího financování z jiných dostupných dotačních zdrojů EU nebo státu.

 

Podrobný přehled přijatých usnesení rady kraje k této problematice a postup příprav za období 11. 3. – 30. 3. 2021 (tj. ke dni odevzdání podkladů pro jednání rady kraje), jsou shrnuty v materiálu RK-11-2021-25, př. 1. Přípravu koordinuje pracovní tým REACT-EU, složený ze zástupců odboru regionálního rozvoje („ORR“), odboru zdravotnictví („OZ“), odboru majetkového („OM“), odboru analýz a podpory řízení („OAPŘ“), Projektové kanceláře Kraje Vysočina, nemocnic zřizovaných Krajem Vysočina a Zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina („ZZS Kraje Vysočina“).

Návrh řešení

Ze strany Řídícího orgánu IROP jsou postupně upřesňovány informace k věcnému zaměření a podmínkám podpory z nástroje REACT-EU. Zatímco pro oblast zdravotnictví a integrovaného záchranného systému již byly zveřejněny předběžné parametry podpory a ve 2. polovině dubna 2021 se očekává vyhlášení výzev k předkládání žádostí o podporu (podrobnosti viz materiál RK-11-2021-25, př. 1, oddíl II), pro oblast sociální infrastruktury se zvýšenou energetickou účinností je dosud známo velmi málo informací a v současné době nejsou k dispozici ani předběžná avíza výzev.

 

V případě pobytových sociálních služeb, na něž jsou prioritní záměry Kraje Vysočina v této oblasti převážně zaměřeny, by obecně měla být podporována zařízení komunitního charakteru s kapacitou max. 18 klientů v jedné budově. Výše spolufinancování EU by měla činit 85 %, výše národního spolufinancování (státní rozpočet + žadatel) pak až 15 % dle typu příjemce. V případě územních samosprávných celků a jimi zřizovaných organizací by se jednalo o kofinancování příjemce ve výši min. 10 % uznatelných nákladů a státní rozpočet by přispěl 5 %. Dosud známé podrobnosti k věcnému zaměření a dalším podmínkám podpory v SC 6.1 IROP, oblast sociální infrastruktury se zvýšenou energetickou účinností, jsou blíže popsány v materiálu RK-11-2021-25, př. 1, oddíl III.

 

V materiálu RK-11-2021-25, př. 2 je uvedeno shrnutí současných stavebních záměrů Kraje Vysočina v oblasti sociální infrastruktury se zvýšenou energetickou účinností, v odhadovaném finančním objemu cca 1,27 mld. Kč, které byly definovány jako prioritní a potřebné a jejichž financování ze SC 6.1 IROP je s ohledem na výše a v materiálu RK-11-2021-25, př. 1 popsané informace málo pravděpodobné, a to:

  • 1 projekt ve fázi realizace, s reálným výhledem splnění časové uznatelnosti výdajů v SC 6.1 IROP (tj. dokončení stavebních prací do 31. 12. 2023), pro který se s možností podpory v rámci REACT-EU původně předběžně počítalo, avšak který nesplňuje věcné podmínky REACT-EU z pohledu typu a kapacity podporovaných zařízení (tabulka 1);
  • 3 záměry ve fázi plánování, jejichž stavební připravenost neumožňuje včasné předložení žádosti o podporu do výzev v rámci SC 6.1 IROP ani jejich dokončení do 31. 12. 2023 a současně nebudou splňovat věcné podmínky REACT-EU z pohledu typu a kapacity podporovaných zařízení (tabulka 2); a dále
  • 3 záměry, jež byly jako prioritní definovány dodatečně v rámci průzkumu absorpční kapacity Asociace krajů ČR v březnu 2021 a splňují věcné zaměření podpory z REACT-EU z pohledu typu a kapacity podporovaných zařízení, avšak dosud u nich nedošlo k zahájení stavební přípravy, případně je k dispozici pouze předběžná studie (tabulka 3).

.

Rizika spojená s přípravou těchto záměrů a jejich potenciálním financováním z nástroje REACT-EU, SC 6.1 IROP, která byla detailně rozebrána v materiálech RK-04-2021-16 a RK-09-2021-49, zůstávají bez zásadních změn s tím, že pro oblast sociální infrastruktury k nejvýznamnějším rizikům patří:

  • nedostatek závazných informací o zaměření a podmínkách podpory (nejsou vyhlášeny výzvy a nejsou k dispozici ani jejich předběžná avíza);
  • krátká předpokládaná lhůta příjmu žádostí o podporu, kdy Řídící orgán avizuje ukončení této lhůty do 30. 9. 2021;
  • stavební připravenost projektových záměrů, kdy pro uznatelnost do SC 6.1 IROP je nutné dokončení realizace nejpozději do 31. 12. 2023 a současně nejpozději do 6 měsíců od registrace žádosti o podporu je nezbytné doložit stavební povolení.

 

U záměrů specifikovaných v materiálu RK-11-2021-25, př. 2, tabulka 3, je zapotřebí rozhodnout o zahájení projektové přípravy, případně pokračovat v již započaté přípravě, pro budoucí možné financování z jiných dotačních zdrojů. S ohledem na maximalizaci budoucích dotačních příležitostí ze zdrojů EU či státu a očekávaný vývoj legislativy lze doporučit, aby stavby byly projektovány v BIM (systém informačního modelování staveb) a v pasivním energetickém standardu.

 

V případě, že Rada Kraje Vysočina rozhodne o zahájení projektové přípravy záměrů uvedených v materiálu RK-11-2021-25, př. 2, tabulka 3, případné rozpočtové opatření pro vyčlenění finančních prostředků na projektovou přípravu bude řešeno samostatným materiálem do příslušného orgánu kraje.

Stanoviska Odbor majetkový

Odbor majetkový nemá připomínky k předkládanému materiálu a souhlasí s návrhem usnesení.

Návrh usnesení bere na vědomí

informace o postupu příprav projektových záměrů do SC 6.1 IROP (REACT-EU) v oblasti sociální infrastruktury se zvýšenou energetickou účinností dle materiálu RK-11-2021-25;

ukládá

odboru regionálního rozvoje, odboru majetkovému a odboru sociálních věcí zahájit projektovou přípravu staveb uvedených v materiálu RK-11-2021-25, př. 2, tabulka 3, případně pokračovat v již započaté přípravě, s cílem maximalizace využití budoucích dotačních příležitostí z evropských či národních zdrojů.

Odpovědnost Odbor majetkový, Odbor regionálního rozvoje, Odbor sociálních věcí
Termín 31. 12. 2021