Samospráva
Cesta:

RK-16-2022-36: Rozpočtové opatření na kapitole Školství, mládeže a sportu – dotace z Národního plánu obnovy (základní školy a gymnázia – učební pomůcky pro rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence) – financováno Evropskou unií – Next Generation EU

RK-16-2022-36.pdf, RK-16-2022-36pr01.xls , RK-16-2022-36pr02.xls

Číslo materiálu 36
Číslo jednací RK-16-2022-36
Název Rozpočtové opatření na kapitole Školství, mládeže a sportu – dotace z Národního plánu obnovy (základní školy a gymnázia – učební pomůcky pro rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence) – financováno Evropskou unií – Next Generation EU
Zpracoval J. Baštová, J. Kafková, A. Vlachová
Předkládá O. Králík
Počet příloh 2
Popis problému

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rozhodlo o stanovení dalších finančních prostředků pro základní školy a gymnázia (s výjimkou základních škol při zdravotnickém zařízení) zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí na rok 2022 za účelem pořízení digitálních učebních pomůcek – pokročilých digitálních technologií využitelných pro rozvoj informatického myšlení žáků a jejich digitálních kompetencí. Mezi takovéto učební pomůcky patří zejména 3D tiskárny a 3D pera, zařízení pro využití rozšířené nebo virtuální reality, geolokační technika, zařízení spadající do kategorie „Internet věcí“ a badatelská technika, robotické a programovatelné učební pomůcky (roboti, robotické stavebnice, mikropočítače), digitální zařízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (např. pomůcky pro alternativní ovládání počítače, čtečky pro osoby se zrakovým postižením), softwarové vybavení.

V odůvodněných případech lze finanční prostředky použít i za účelem pořízení základních digitálních zařízení, např. notebooky, tablety, chromebooky apod. (platí pro školy, které nejsou vybaveny ani základními digitálními technologiemi).

Finanční prostředky se poskytují pouze školám, které

  • zahájily výuku dle školního vzdělávacího programu upraveného podle revidovaného Rámcového vzdělávacího programu od 1. 9. 2021 nebo
  • deklarovaly svůj záměr zahájit takovou výuku od 1. 9. 2022.

Finančním zdrojem je dotace z Národního plánu obnovy – prostředky fondu Evropské unie – Next Generation EU.

 

K realizaci výše uvedeného byly Rozhodnutím MSMT č. 2391/2022-11 přiděleny Kraji Vysočina účelové prostředky v celkové výši 29 291 000 Kč určené pro školy zřizované krajem uvedené v materiálu RK-16-2022-36, př. 1 a pro školy zřizované obcemi uvedené v příloze RK-16-2022-36, př. 2.

Návrh řešení

Je třeba schválit příslušné rozpočtové opatření, a současně, v souladu s § 161c, odst. 8 školského zákona, doporučit zastupitelstvu kraje vzít přidělení finančních prostředků na vědomí.

Stanoviska Odbor ekonomický

Ekonomický odbor nemá připomínky k navrhovanému rozpočtovému opatření.

Usnesením 1546/32/2007/RK svěřila rada kraje Krajskému úřadu Kraje Vysočina – ekonomickému odboru rozhodování ve věci nabytí peněz v souladu s § 59 odst. 2 písm. e) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Ekonomický odbor rozhoduje o nabytí peněz ve formě účelové dotace z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v celkové výši 29 291 000 Kč z Národního plánu obnovy určenou na pořízení učebních pomůcek využitelných pro rozvoj informatického myšlení žáků a jejich digitálních kompetencí (ÚZ 33087).

Návrh usnesení schvaluje
  • rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení příjmů (položka 4116 - Ostatní neinvestiční přijaté transfery ze státního rozpočtu) a výdajů (kapitola Školství, mládeže a sportu) rozpočtu kraje o účelovou dotaci z MŠMT v celkové výši 29 291 000 Kč z Národního plánu obnovy určenou na pořízení učebních pomůcek využitelných pro rozvoj informatického myšlení žáků a jejich digitálních kompetencí základním školám a gymnáziím dle materiálu RK-16-2022-36;
  • změnu závazných ukazatelů příspěvku na provoz základním školám a gymnáziím, které zřizuje kraj o účelovou dotaci z MŠMT z Národního plánu obnovy určenou na pořízení učebních pomůcek využitelných pro rozvoj informatického myšlení žáků a jejich digitálních kompetencí dle materiálu RK-16-2022-36, př. 1;
doporučuje

zastupitelstvu kraje vzít na vědomí rozpis účelové dotace z MŠMT z Národního plánu obnovy určené na pořízení učebních pomůcek využitelných pro rozvoj informatického myšlení žáků a jejich digitálních kompetencí základním školám a gymnáziím, které zřizuje kraj dle materiálu RK-16-2022-36, př. 1 a základním školám a gymnáziím, které zřizují obce dle materiálu RK-16-2022-36, př. 2.

Odpovědnost Odbor ekonomický (31. 5. 2022), Odbor školství, mládeže a sportu (14. 6. 2022)
Termín 14. 6. 2022