Samospráva
Cesta:

RK-22-2022-40: Energetický management kraje

RK-22-2022-40.pdf, RK-22-2022-40pr01.xlsx

Číslo materiálu 40
Číslo jednací RK-22-2022-40
Název Energetický management kraje
Zpracoval I. Fryšová, D. Vichr
Předkládá Z. Berka, I. Fryšová
Počet příloh 1
Popis problému

Územní energetická koncepce Kraje Vysočina, aktualizovaná v roce 2017 a schválená Zastupitelstvem Kraje Vysočina v červnu 2018 usnesením č. 0544/04/2018/ZK („Zastupitelstvo kraje schvaluje Územní energetickou koncepci Kraje Vysočina – aktualizace 2017 - 2042 při zohlednění podmínek uvedených v souhlasném stanovisku SEA dle materiálu ZK-04-2018-82, př. 1“), zahrnuje zavedení systému managementu hospodaření s energií dle normy ČSN EN ISO 50001:2012.  

Součástí zavedení systému managementu hospodaření s energií dle této normy bylo i schválení Energetické politiky Kraje Vysočina a Pravidel Rady Kraje Vysočina k systému managementu hospodaření s energií („Rada kraje schvaluje Energetickou politiku Kraje Vysočina dle materiálu RK-35-2018-82, př. 1; Pravidla Rady Kraje Vysočina k systému managementu hospodaření s energií dle materiálu RK-35-2018-82, př. 2; jmenuje Ing. Martina Kuklu, náměstka pro oblast ekonomiky a majetku politikem pro energetiku.“). Energetická politika Kraje Vysočina byla dále aktualizována v červenci 2019 usnesením č. 1194/20/2019/RK („Rada kraje schvaluje Energetickou politiku Kraje Vysočina dle materiálu RK-20-2019-91, př. 1.“) a jejím cílem je plné využití potenciálu energetických úspor v organizacích kraje, jehož výše je odhadována na min. 10 % ze stávající celkové spotřeby energií.

Ve vazbě na tyto základní dokumenty je každoročně nastavován akční plán k systému managementu hospodaření s energií. Aktuální znění akčního plánu pro rok 2022 je obsahem materiálu RK-06-2022-38, př. 2. Akční plán je vždy zaměřen na sledování spotřeb, jejich evidenci, investiční opatření na majetku kraje s cílem snižování spotřeb energií a nastavení měkkých aktivit - práce s uživateli objektů v majetku kraje s cílem snižování spotřeb energií.

Snižování spotřeb energií je vysoce aktuálním tématem nejen z důvodu ochrany životního prostředí, ale především z důvodu současných a budoucích cen energií. Spotřeby elektřiny a plynu na majetku kraje a predikce jejich cen jsou uvedeny v materiálu RK-22-2022-40, př. 1.

Návrh řešení

Za současné situace je nezbytné se ještě důsledněji zaměřit na snižování spotřeb jednotlivých energií / komodit (elektřina, plyn, teplo, voda). Jako možná řešení se jeví:

  • Investiční opatření
    • Fotovoltaika - mimo již realizovaná opatření / opatření v přípravě / probíhající stavby / projekty v udržitelnosti  na řadě objektů v majetku kraje z pohledu jejich zateplení či výstavby nových objektů v pasivním energetickém standardu, odbor regionálního rozvoje (dále „ORR“) doporučuje zaměřit se na využití obnovitelných zdrojů energie (fotovoltaika) na objektech, kde to bude vhodné. Jako první objekty v majetku kraje doporučuje ORR řešit areály Nemocnice Třebíč a Nemocnice Nové Město na Moravě.  Dále ORR doporučuje analýzu vhodnosti využití fotovoltaiky ve všech areálech v majetku kraje se spotřebou vyšší než 100 MWh.
  • Měkká opatření – dne 9. 6. 2022 proběhlo poslední školení energetických manažerů KrÚ a příspěvkových organizací, které bylo mimo jiné zaměřeno na úspory energií a správné užívání budov.

I ve vazbě na výstupy tohoto školení ORR doporučuje ve spolupráci s hospodářskou správou KrÚ a všemi příspěvkovými organizacemi zaměřit se opětovně na:

    • Vytápění budov - spotřeba energie pro vytápění budov tvoří 30 – 70 % nákladů spojených s provozem budovy. Je tedy nutné se dále zabývat nejen investičními opatřeními, popsanými výše, ale i opatřeními v podobě správné regulace vytápění založené na pravidelném sledování a vyhodnocování naměřených teplot v budovách apod.
    • Ohřev teplé vody - teplá voda může tvořit až 50 % spotřeb energie v budově. Ohřev teplé vody je energeticky velice nákladný a je třeba věnovat zvýšenou pozornost správnému nastavení cirkulace teplé vody v čase v jednotlivých objektech. Úspor lze dále dosáhnout i pouhým uvážlivějším ohřevem vody např. v rychlovarných konvicích, tj. neohřívat větší množství, než které uživatel v daném okamžiku reálně spotřebuje.
    • Větrání v budovách - větrání v budovách vytváří cca 30 % dodatečnou spotřebu energie. Je proto nutné uživatelům připomenout principy správného větrání v budovách, kterými se minimalizují tepelné ztráty a možnosti vzniku plísní.
    • Osvětlení - dle druhu provozu může osvětlení tvořit 10 – 40 % spotřeby elektřiny. Instalace moderních osvětlovacích soustav může přinést rychlou a významnou úsporu energie. Ovšem obyčejným zhasínáním tam, kde v daném okamžiku není třeba svítit, lze docílit úspory energie ihned i bez investic.
Stanoviska Grémium ředitele

Grémium ředitele podporuje navrhované řešení a doporučuje radě kraje usnesení schválit. Aktuální vývoj cen energií je dynamický a důsledkem mohou být i velmi vážné hospodářské potíže jednotlivých občanů, rodin a výrobních i nevýrobních organizací, veřejnou správu nevyjímaje. O to je důležitější hledat možné úspory ve spotřebě a přijímat k tomu účinná opatření, a to nejen v oblasti investiční, ale také provozní. Usnesení rady kraje může být následně využíváno mimo jiné i jako impuls k žádoucímu zvyšování provozní kázně. V případě schválení z něj vyplynou povinnosti, ale stane se i oporou managementu krajského úřadu a všech jednotlivých příspěvkových organizací.

Odbor dopravy a silničního hospodářství

Krajská správa a údržba silnic Vysočiny (KSÚSV) má připraveny projekty ke snižování energetické náročnosti budov v jejich správě. Realizace těchto projektů je podmíněna přidělením finančních prostředků do rozpočtu KSÚSV. Vzhledem k aktuálním finančním možnostem KSÚSV realizuje pouze části projektů.

S předloženým materiálem souhlasíme.  

Odbor ekonomický

Ekonomický odbor podporuje hledání úsporných řešení za účelem snižování spotřeb energií. Současné a budoucí ceny energií totiž budou mít výrazně negativní dopad do rozpočtového hospodaření kraje, a to jak v tomto roce, tak zejména v rocích následujících. Při návrhu rozpočtu na rok 2023 je nutno v příslušných kapitolách nárokovat finanční prostředky odpovídající predikovaným cenám energií. Investiční opatření by měly zohledňovat finanční možnosti kraje.

Odbor personální a hospodářské správy

nemá připomínky k návrhu usnesení. Podporuje hledání úsporných řešení a zvýšeny dohled v uvedených tématech. Je připraven poskytnout maximální součinnost.

Odbor zdravotnictví

Odbor zdravotnictví souhlasí s návrhem usnesení.

Odbor školství, mládeže a sportu

Stanovisko OŠMS bude předloženo na jednání rady kraje.

Odbor sociálních věcí

Stanovisko OSV bude předloženo na jednání rady kraje.

Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu

Stanovisko OKPPCR bude předloženo na jednání rady kraje.

Návrh usnesení ukládá
  • odboru regionálního rozvoje a odboru majetkovému ve spolupráci s příspěvkovými organizacemi zřizovanými Krajem Vysočina prověřit možnost realizace investičních opatření na využití obnovitelných zdrojů energie (fotovoltaika) na objektech v majetku kraje v areálech  se spotřebou vyšší než 100 MWh;
  • odboru regionálního rozvoje a odboru majetkovému ve spolupráci s příspěvkovými organizacemi zřizovanými Krajem Vysočina a hospodářskou správou KrÚ opětovně prověřit správnost nastavení vytápění budov,  cirkulaci teplé vody v čase v jednotlivých objektech, zavedené větrání v budovách apod.;
  • odboru regionálního rozvoje ve spolupráci s příspěvkovými organizacemi zřizovanými Krajem Vysočina a hospodářskou správou KrÚ opětovně proškolit zaměstnance zařazené do KrÚ a jednotlivých krajem zřizovaných příspěvkových organizací o principech hospodárného a efektivního využívání energií;
  • odboru regionálního rozvoje a odboru majetkovému předložit Radě Kraje Vysočina výstup z realizovaných opatření přijatých v materiálu RK-22-2022-40 nejpozději do 31. 12. 2022;
vyzývá

ředitele KrÚ a ředitelky a ředitele příspěvkových organizací kraje ke snižování spotřeb energií v maximální možné míře a dle provozních možností dané organizace.

Odpovědnost Odbor majetkový, Odbor personální a hospodářské správy, Odbor regionálního rozvoje
Termín 31. 12. 2022