RK-22-2022-40.pdf, RK-22-2022-40pr01.xlsx
Číslo materiálu | 40 |
---|---|
Číslo jednací | RK-22-2022-40 |
Název | Energetický management kraje |
Zpracoval | I. Fryšová, D. Vichr |
Předkládá | Z. Berka, I. Fryšová |
Počet příloh | 1 |
Popis problému |
Územní energetická koncepce Kraje Vysočina, aktualizovaná v roce 2017 a schválená Zastupitelstvem Kraje Vysočina v červnu 2018 usnesením č. 0544/04/2018/ZK („Zastupitelstvo kraje schvaluje Územní energetickou koncepci Kraje Vysočina – aktualizace 2017 - 2042 při zohlednění podmínek uvedených v souhlasném stanovisku SEA dle materiálu ZK-04-2018-82, př. 1“), zahrnuje zavedení systému managementu hospodaření s energií dle normy ČSN EN ISO 50001:2012. Součástí zavedení systému managementu hospodaření s energií dle této normy bylo i schválení Energetické politiky Kraje Vysočina a Pravidel Rady Kraje Vysočina k systému managementu hospodaření s energií („Rada kraje schvaluje Energetickou politiku Kraje Vysočina dle materiálu RK-35-2018-82, př. 1; Pravidla Rady Kraje Vysočina k systému managementu hospodaření s energií dle materiálu RK-35-2018-82, př. 2; jmenuje Ing. Martina Kuklu, náměstka pro oblast ekonomiky a majetku politikem pro energetiku.“). Energetická politika Kraje Vysočina byla dále aktualizována v červenci 2019 usnesením č. 1194/20/2019/RK („Rada kraje schvaluje Energetickou politiku Kraje Vysočina dle materiálu RK-20-2019-91, př. 1.“) a jejím cílem je plné využití potenciálu energetických úspor v organizacích kraje, jehož výše je odhadována na min. 10 % ze stávající celkové spotřeby energií. Ve vazbě na tyto základní dokumenty je každoročně nastavován akční plán k systému managementu hospodaření s energií. Aktuální znění akčního plánu pro rok 2022 je obsahem materiálu RK-06-2022-38, př. 2. Akční plán je vždy zaměřen na sledování spotřeb, jejich evidenci, investiční opatření na majetku kraje s cílem snižování spotřeb energií a nastavení měkkých aktivit - práce s uživateli objektů v majetku kraje s cílem snižování spotřeb energií. Snižování spotřeb energií je vysoce aktuálním tématem nejen z důvodu ochrany životního prostředí, ale především z důvodu současných a budoucích cen energií. Spotřeby elektřiny a plynu na majetku kraje a predikce jejich cen jsou uvedeny v materiálu RK-22-2022-40, př. 1. |
Návrh řešení |
Za současné situace je nezbytné se ještě důsledněji zaměřit na snižování spotřeb jednotlivých energií / komodit (elektřina, plyn, teplo, voda). Jako možná řešení se jeví:
I ve vazbě na výstupy tohoto školení ORR doporučuje ve spolupráci s hospodářskou správou KrÚ a všemi příspěvkovými organizacemi zaměřit se opětovně na:
|
Stanoviska |
Grémium ředitele Grémium ředitele podporuje navrhované řešení a doporučuje radě kraje usnesení schválit. Aktuální vývoj cen energií je dynamický a důsledkem mohou být i velmi vážné hospodářské potíže jednotlivých občanů, rodin a výrobních i nevýrobních organizací, veřejnou správu nevyjímaje. O to je důležitější hledat možné úspory ve spotřebě a přijímat k tomu účinná opatření, a to nejen v oblasti investiční, ale také provozní. Usnesení rady kraje může být následně využíváno mimo jiné i jako impuls k žádoucímu zvyšování provozní kázně. V případě schválení z něj vyplynou povinnosti, ale stane se i oporou managementu krajského úřadu a všech jednotlivých příspěvkových organizací. Odbor dopravy a silničního hospodářstvíKrajská správa a údržba silnic Vysočiny (KSÚSV) má připraveny projekty ke snižování energetické náročnosti budov v jejich správě. Realizace těchto projektů je podmíněna přidělením finančních prostředků do rozpočtu KSÚSV. Vzhledem k aktuálním finančním možnostem KSÚSV realizuje pouze části projektů. S předloženým materiálem souhlasíme. Odbor ekonomickýEkonomický odbor podporuje hledání úsporných řešení za účelem snižování spotřeb energií. Současné a budoucí ceny energií totiž budou mít výrazně negativní dopad do rozpočtového hospodaření kraje, a to jak v tomto roce, tak zejména v rocích následujících. Při návrhu rozpočtu na rok 2023 je nutno v příslušných kapitolách nárokovat finanční prostředky odpovídající predikovaným cenám energií. Investiční opatření by měly zohledňovat finanční možnosti kraje. Odbor personální a hospodářské správynemá připomínky k návrhu usnesení. Podporuje hledání úsporných řešení a zvýšeny dohled v uvedených tématech. Je připraven poskytnout maximální součinnost. Odbor zdravotnictvíOdbor zdravotnictví souhlasí s návrhem usnesení. Odbor školství, mládeže a sportuStanovisko OŠMS bude předloženo na jednání rady kraje. Odbor sociálních věcíStanovisko OSV bude předloženo na jednání rady kraje. Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchuStanovisko OKPPCR bude předloženo na jednání rady kraje. |
Návrh usnesení |
ukládá
ředitele KrÚ a ředitelky a ředitele příspěvkových organizací kraje ke snižování spotřeb energií v maximální možné míře a dle provozních možností dané organizace. |
Odpovědnost | Odbor majetkový, Odbor personální a hospodářské správy, Odbor regionálního rozvoje |
Termín | 31. 12. 2022 |