RK-38-2023-87.pdf, RK-38-2023-87pr01.pdf
Číslo materiálu | 87 |
---|---|
Číslo jednací | RK-38-2023-87 |
Název | Změny ve školském rejstříku |
Zpracoval | J. Hadravová, R. Kölblová |
Předkládá | O. Králík |
Počet příloh | 1 |
Popis problému |
1) Střední škola stavební Jihlava: zápis oboru 64-41-L/51 Podnikání s kapacitou 50 žáků, denní forma vzdělávání, výmazy oborů 33-42-L/51 Nábytkářská a dřevařská výroba, kapacita 60 žáků, denní forma vzdělávání a 36-44-L/51 Stavební provoz, kapacita 60 žáků, denní forma vzdělávání.
Stanovisko Odboru školství, mládeže a sportu: OŠMS souhlasí se změnou 1A - zápis oboru Podnikání. Škola podává žádost na základě požadavků a zájmu ze strany žáků, konzultace s pedagogickými pracovníky školy, konzultace ředitelky školy s vedoucím odboru školství a radním pro školství nad strategií školy. Rovněž vychází z oborové skladby středních škol v Kraji Vysočina a zejména v Jihlavě, demografického vývoje v dalších letech v Kraji Vysočina, obsazenosti a počtu přihlášek na různých nástavbách v Kraji Vysočina, konzultace s Úřadem práce (dále také "ÚP"), se zaměstnavateli a dalších analýz (MŠMT, PAQ research).
V současné době má Střední škola stavební Jihlava v rejstříku škol zapsané tyto nástavby: Nábytkářská a dřevařská výroba 33-42-L/51 a Stavební provoz 36-44-L/51. Žákům školy, kteří jsou zapsáni v oboru H/ - elektrikář a klempíř - škola nástavbu nabídnout nemůže. Podle vyjádření školy má pouze minimum žáků zájem o oborové nástavby, žáci mají zájem spíše o obor podnikání, protože ví, že v budoucnu chtějí pracovat jako OSVČ a svůj obor během tří let odborné přípravy zvládli dostatečně. Škola spolupracuje se zaměstnavateli a dokládá podporu firem – Terni Jihlava, Plynoservis Dobrovolný, FORTIS Jihlava. Škola doložila stanovisko ÚP, které podporuje záměr zápisu oboru Podnikání. Míra nezaměstnanosti absolventů oboru Podnikání 64-41-L/51 má v rámci ČR klesající tendenci, v dubnu 2023 dosahovala v rámci ČR nezaměstnanost absolventů 6,1 %, zatímco v dubnu 2022 to bylo 6,7 %. Škola dokládá také přehled zájmu žáků 2. a 3. ročníku o nástavbu podnikání, která by mohla být otevřena pro školní rok 2024/25. Žáci 3. ročníků vyjádřili zájem na otevření nástavby počkat a po roce se do vzdělávání vrátit, případně rok překlenout v jiném (druhém) učebním oboru, který by za rok dokončili. V rámci rejstříku škola žádá o vymazání obou současných oborových nástaveb (Stavební provoz; Nábytkářská a dřevařská výroba). Podle vyjádření ředitelky má škola velkou kapacitu a zápis nového oboru nijak neovlivní schopnost přijmout žáky do denní formy studia učebních a maturitních oborů, kteří splní kritéria. Pro teoretickou výuku je kapacita dostačující a žáci z nástavby Podnikání by se účastnili jen teoretické výuky. V rámci změn kapacit kraje je nabízena reciproční kapacita jiného oboru. OŠMS souhlasí se změnami 1B a 1C - výmaz oborů Nábytkářská a dřevařská výroba a Stavební provoz. Škola uvádí, že zájem o tyto oborové nástavby je minimální, po dobu více jak 3 let nebyly z důvodu nízkého počtu přihlášek tyto obory otevřeny.
DZ ČR 2019-2023, viz kapitola A 3. 2. bod f) V oborech nástavbového studia, v nichž míra dlouhodobé nezaměstnanosti absolventů v krajích přesahuje průměr míry nezaměstnanosti absolventů, nezvyšovat oborové kapacity.
DZ KV uvádí v úkolu A 3: "Zachovat dostatek míst pro vzdělávání a výchovu kvalifikovaných
odborníkův maturitních i učebních odborně zaměřených oborech v návaznosti na dlouhodobé potřeby trhu práce i aktuální potřeby zaměstnavatelů.
Úkol A. 3, Opatření 2, 3:
2. Nezvyšovat kapacity odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů středních škol, u
kterých nezaměstnanost absolventů dlouhodobě překračuje republikový, resp. krajský průměr nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah.
3. Zařazení nových odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů do školského rejstříku nebo zvýšení kapacity bude doporučováno pouze v případě, že dojde ke snížení nebo zrušení kapacity existujícího příslušného (čtyřletý x nástavbový) maturitního oboru."
Žádost je v souladu se strategickými dokumenty.
Ekonomický dopad:
Škola nebude vyžadovat investiční či neinvestiční prostředky na úpravu prostor, investiční či neinvestiční prostředky na vybavení a nebude vyžadovat zvýšení prostředků na provoz. Dojde k
navýšení o 1,8 úvazku – finanční výdaje na mzdy jsou od 1.9.2024 do 31.12.2024 v případě schválení zápisu oboru vyčísleny na 440 000 Kč.
2) Střední průmyslová škola stavební akademika Stanislava Bechyně, Havlíčkův Brod, Jihlavská 628: zápis oboru střední školy 18-20-M/01 Informační technologie, s kapacitou 70 žáků, denní forma vzdělávání
Stanovisko Odboru školství, mládeže a sportu:
OŠMS souhlasí se změnou 2A - zápis oboru střední školy. Škola uvádí, že již několik let zaznamenává zvýšený zájem žáků zvláště o maturitní obory. Na škole funguje od roku 2002 obor technické lyceum a zvýšený zájem o informatiku na tomto oboru vede školu k žádosti o otevření nového oboru - Informační technologie. Podle vyjádření ředitele školy, Havlíčkův Brod je v oblasti IT jediným okresním městem v Kraji Vysočina, kde tento obor není otevřen. Žáci, kteří tento v současnosti velmi žádaný obor absolvují v jiných městech, pak většinou zůstanou pracovat ve městě, protože svoji činnost spojují s firmami již během svého studia a kvalitní odborníci v Havlíčkově Brodě a okolí schází. Žádost školy je podpořena stanovisky firem z oblasti IT (AUTOCONT a.s., just4web.cz s.r.o.), se kterými škola spolupracuje a které školu v tomto záměru podporují a nabízejí spolupráci při praxích během studia, eventuálně v budoucnu možnost zaměstnání pro absolventy. Míra nezaměstnanosti absolventů oboru 18-20-M/01 Informační technologie má v rámci ČR klesající tendenci, v dubnu 2023 dosahovala v rámci ČR nezaměstnanost absolventů 6 %, zatímco v dubnu 2022 to byly 6,2 %. V rámci změn kapacit kraje je nabízena reciproční kapacita jiného oboru.
DZ ČR 2019-2023, viz kapitola A 3. 2. bod c) „V rámci kraje může být do struktury oborů vzdělání s maturitní zkouškou (vyjma oborů vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a oborů čtyřletého gymnázia) nově zařazen nebo kapacitně posílen jen obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým potřebám trhu práce a který bude nahrazovat ve stejné kapacitě a stejné formě jiný aktivní obor vzdělání s maturitní zkouškou v rámci kraje."
DZ KV uvádí v úkolu A 3: "Zachovat dostatek míst pro vzdělávání a výchovu kvalifikovaných
odborníkův maturitních i učebních odborně zaměřených oborech v návaznosti na dlouhodobé potřeby trhu práce i aktuální potřeby zaměstnavatelů.
Úkol A. 3, Opatření 2, 3:
2. Nezvyšovat kapacity odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů středních škol, u
kterých nezaměstnanost absolventů dlouhodobě překračuje republikový, resp. krajský průměr nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah.
3. Zařazení nových odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů do školského rejstříku nebo zvýšení kapacity bude doporučováno pouze v případě, že dojde ke snížení nebo zrušení kapacity existujícího příslušného (čtyřletý x nástavbový) maturitního oboru.
Úkol A 7, Opatření 2, 3: „Rozšiřovat nabídku vzdělávání na středních školách ve formě večerní,
dálkové, distanční a kombinované; v souladu s poptávkou, zejména v oborech skupin 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 28 Technická chemie a chemie silikátů, 37 Doprava a spoje, 53 Zdravotnictví, 36 Stavebnictví, geodézie a kartografie. V ostatních oborech zvyšovat kapacity pouze v případech, že se obor v kraji nenabízí nebo u kterých nezaměstnanost dlouhodobě nepřekračuje republikový, resp. krajský průměr nebo jejich oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah.“
Žádost je v souladu se strategickými dokumenty.
Ekonomický dopad:
První rok fungování nového oboru je škola schopna realizovat v současných prostorách. V prvním roce tedy škola nebude požadovat od zřizovatele žádné další prostředky investičního či neinvestičního charakteru nebo zvýšené prostředky na provoz. Ke zvýšení provozních prostředků dojde až po dokončení plánované stavby, kdy se zvětší prostory školy zhruba o 20 % - v oblasti podkrovních prostor se škola chystá vybudovat další odborné multifunkční učebny. Realizace stavby by měla probíhat v období březen 2024 až květen 2025. V rámci vestavby a přístavby školy se počítá s financováním z evropského projektu IROP (projekt je již schválen) a prostředků zřizovatele jak v oblasti stavby, tak v oblasti vnitřního vybavení.
Personální oblast: první ročník je podle vyjádření ředitele školy schopna škola zvládnout se stávajícími učiteli, od druhého ročníku bude třeba částečné doplnění o odborníky pro další ročníky studia. V prvním roce bude zvýšený počet hodin oproti běžné třídě vyšší jen v řádu 6 hodin (tedy za období září – prosinec zhruba 30.000,- na platy) v celkových počtech, v odborných předmětech se bude jednat o 14 hodin. Konkrétní vyčíslení nákladů škola nedoložila.
3) Střední škola řemesel a služeb Moravské Budějovice: změna zápisu místa, kde se poskytuje školská služba - Domov mládeže: výmaz místa na adrese "č.p. 219, 675 44 Litohoř"; změna zápisu místa, kde se poskytuje školská služba - Školní jídelna-výdejna: výmaz školského zařízení "Školní jídelna-výdejna, č.p. 219, 675 44 Litohoř"
Stanovisko Odboru školství, mládeže a sportu:
OŠMS souhlasí se změnami 3A a 3B - výmaz míst, kde se poskytují školské služby - Domova
mládeže (č.p. 219, 675 44 Litohoř) a výmaz Školní jídelny-výdejny (č.p. 219, 675 44 Litohoř). Škola tato zařízení od 19. 11. 2023 nevyužívá z důvodu dokončení rekonstrukce domova mládeže na adrese Tovačovského sady 79, Moravské Budějovice. Návrh změny je s účinností od 1. 1. 2024. Změny jsou v souladu se strategickými dokumenty.
Ekonomický dopad:
Výše uvedená žádost o výmaz nemá vliv na personální, majetkové ani finanční zajištění.
4) Montessori střední škola, základní škola a mateřská škola Polná: zápisu oboru 78-42-M/05 Přírodovědné lyceum s kapacitou 40 žáků v denní formě vzdělávání; navýšení kapacity školy ze 60 na 80 žáků u střední školy
Stanovisko Odboru školství, mládeže a sportu:
OŠMS souhlasí se změnami 4A a 4B - zápisu oboru Přírodovědné lyceum a navýšení kapacity školy ze 60 na 80 žáků. Důvodem žádosti o zápis oboru je podle vyjádření školy dlouhodobý zájem rodičů a žáků v kraji o tento druh vzdělání a také rozšíření portfolia nabízených oborů střední školy o obor se všeobecným základem. Přírodovědné lyceum vhodným způsobem doplňuje současné aktivity školy (aktuálně již nabízený obor Ekologie a životní prostředí), uchazečům o studium na střední škole tak umožní zvolit požadovanou náročnost vzdělávání podle vlastních preferencí a záměru navazujícího studia. Škola nabízí možnost individuálního sociálního stipendia tak, aby byl obor dostupný všem zájemcům bez rozdílu. Škola kraji nedoložila zájem rodičů a žáků o tento obor, ani vyjádření potenciálních zaměstnavatelů, případně organizací, kde mohou žáci vykonávat praxi. Rámcový popis personálního a majetkového zajištění a financování činnosti nemáme k dispozici. V rámci navýšení kapacity školy je třeba doložit stanovisko KHS. O zápisu oboru rozhoduje MŠMT, škola má možnost doložit tyto informace přímo ministerstvu. V rámci změn kapacit kraje je nabízena reciproční kapacita jiného oboru. Míra nezaměstnanosti absolventů oboru 78-42-M/05 Přírodovědné lyceum má v rámci ČR klesající tendenci, v dubnu 2023 dosahovala v rámci ČR nezaměstnanost absolventů 1,2 %, zatímco v dubnu 2022 to byly 4,3 %.
DZ ČR 2019-2023, kapitola A 3. 1. bod b): "Navyšování kapacit středních škol bude vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů středního vzdělání a neobsazeným kapacitám škol do rejstříku škol a školských zařízení zapisováno pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, a to s ohledem na stávající naplněnost dané školy a kvalitu školy s přihlédnutím k uplatnitelnosti absolventů školy na trhu práce a potřeb trhu práce."
Kapitola A 3. 2. bod c) „V rámci kraje může být do struktury oborů vzdělání s maturitní zkouškou (vyjma oborů vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a oborů čtyřletého gymnázia) nově zařazen nebo kapacitně posílen jen obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým potřebám trhu práce a který bude nahrazovat ve stejné kapacitě a stejné formě jiný aktivní obor vzdělání s maturitní zkouškou v rámci kraje."
DZ KV uvádí v úkolu A 3: "Zachovat dostatek míst pro vzdělávání a výchovu kvalifikovaných
odborníkův maturitních i učebních odborně zaměřených oborech v návaznosti na dlouhodobé potřeby trhu práce i aktuální potřeby zaměstnavatelů.
Úkol A. 2, Opatření 2 uvádí: V oblasti oborů vzdělávání s maturitní zkouškou všeobecného zaměření nenavyšovat nejvyšší povolený počet žáků (dále také „kapacita“) gymnázií a lyceí ve školském rejstříku, ani nedoporučovat vznik nových středních škol se všeobecně nebo obecně odborně zaměřenými obory gymnázií a lyceí (netýká se nástupnických organizací).
Úkol A 7, Opatření 2, 3: Rozšiřovat nabídku vzdělávání na středních školách ve formě večerní, dálkové, distanční a kombinované; v souladu s poptávkou, zejména v oborech skupin 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 28 Technická chemie a chemie silikátů, 37 Doprava a spoje, 53 Zdravotnictví, 36 Stavebnictví, geodézie a kartografie. V ostatních oborech zvyšovat kapacity pouze v případech, že se obor v kraji nenabízí nebo u kterých nezaměstnanost dlouhodobě nepřekračuje republikový, resp. krajský průměr nebo jejich oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah.“
Změny jsou v souladu se strategickými dokumenty.
Ekonomický dopad:
Škola není zřizována krajem. Rámcový popis personálního a majetkového zajištění a financování
činnosti nemáme k dispozici. O zápisu oboru rozhoduje MŠMT, škola má možnost doložit tyto
informace přímo ministerstvu.
5) Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola Žďár nad Sázavou: změna nejvyššího povoleného počtu žáků u oborů střední školy:
Stanovisko Odboru školství, mládeže a sportu: OŠMS souhlasí se změnami 5A - 5K (změny nejvyššího povoleného počtu žáků u jednotlivých oborů střední školy). K těmto změnám dochází z důvodu každoročního poklesu zájmu o tyto obory ze strany žáků vycházejících ze základních škol a také z důvodu žádosti o zápis nového oboru (Technické lyceum, s kapacitou 60 žáků, denní forma vzdělávání) - aby nebyla překročena kapacita školy. Škola doložila přehled přihlášených/přijatých žáků (tabulky níže) za poslední tři roky na tyto obory; kapacity oborů požaduje snížit tak, aby byly vzhledem k očekávanému zájmu žáků dostačující.
DZ ČR 2019-2023, viz kapitola A 3. 2. bod c) „V rámci kraje může být do struktury oborů vzdělání s maturitní zkouškou (vyjma oborů vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a oborů čtyřletého gymnázia) nově zařazen nebo kapacitně posílen jen obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým potřebám trhu práce a který bude nahrazovat ve stejné kapacitě a stejné formě jiný aktivní obor vzdělání s maturitní zkouškou v rámci kraje."
DZ KV uvádí v úkolu A 3: "Zachovat dostatek míst pro vzdělávání a výchovu kvalifikovaných
odborníkův maturitních i učebních odborně zaměřených oborech v návaznosti na dlouhodobé potřeby trhu práce i aktuální potřeby zaměstnavatelů.
Úkol A. 3, Opatření 2, 3:
2. Nezvyšovat kapacity odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů středních škol, u
kterých nezaměstnanost absolventů dlouhodobě překračuje republikový, resp. krajský průměr nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah.
3. Zařazení nových odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů do školského rejstříku nebo zvýšení kapacity bude doporučováno pouze v případě, že dojde ke snížení nebo zrušení kapacity existujícího příslušného (čtyřletý x nástavbový) maturitního oboru."
Žádost je v souladu se strategickými dokumenty.
Ekonomický dopad:
Navrhovaná změna kapacit oborů nebude mít dopad do rozpočtu kraje.
6) TRIVIS - Střední škola veřejnoprávní a Vyšší odborná škola bezpečnosti silniční dopravy Jihlava, s.r.o.: změna nejvyššího povoleného počtu žáků u oboru střední školy - navýšení kapacity oboru 68-42-M/01 Bezpečnostně právní činnost ze 300 na 360 žáků, denní forma vzdělávání.
Stanovisko Odboru školství, mládeže a sportu:
OŠMS souhlasí se změnou 6A - navýšení kapacity oboru Bezpečnostně právní činnost ze 300 na 360 žáků. Škola žádá o toto navýšení z důvodu narůstajícího zájmu o obor Bezpečnostně právní činnost a také zajištění optimalizace výuky. Stávající kapacita oboru neodpovídala zájmu uchazečů - ve školním roce 2021/2022 bylo ze 130 uchazečů o studium přijato pouze 99 žáků, v roce 20022/2023 ze 189 uchazečů 64 žáků, v roce 2023/2024 ze 177 uchazečů 80 žáků. Provedení změny umožní optimalizovat počty žáků ve třídě a počet tříd střední školy. Počet tříd se z nynějších desíti postupně navýší na dvanáct, postupně se dle potřeby navýší počet vyučujících a materiálního a technického vybavení. Na toto je dle vyjádření ředitele škola připravena a plánuje přístavbu dvou kmenových tříd. Škola doložila podpůrné stanovisko Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina. V rámci změn kapacit kraje je nabízena reciproční kapacita jiného oboru. Ze strany Ministerstva vnitra ČR, Policie ČR, Hasičského záchranného sboru, Vězeňské služby ČR a dalších složek IZS, jakož i ostatních orgánů státní správy je stále důrazněji vznášen požadavek na dostatečný počet absolventů tohoto oboru.
DZ KV uvádí v úkolu A 3: "Zachovat dostatek míst pro vzdělávání a výchovu kvalifikovaných
odborníkův maturitních i učebních odborně zaměřených oborech v návaznosti na dlouhodobé potřeby trhu práce i aktuální potřeby zaměstnavatelů.
Úkol A. 3, Opatření 2, 3:
2. Nezvyšovat kapacity odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů středních škol, u
kterých nezaměstnanost absolventů dlouhodobě překračuje republikový, resp. krajský průměr nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah.
3. Zařazení nových odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů do školského rejstříku nebo zvýšení kapacity bude doporučováno pouze v případě, že dojde ke snížení nebo zrušení kapacity existujícího příslušného (čtyřletý x nástavbový) maturitního oboru".
Žádost je v souladu se strategickými dokumenty.
Ekonomický dopad:
Škola není zřizována krajem, navrhovaná změna nebude mít dopad do rozpočtu kraje.
7) Česká zemědělská akademie v Humpolci, střední škola: změna nejvyššího povoleného počtu žáků u oborů střední školy:
Stanovisko Odboru školství, mládeže a sportu: OŠMS souhlasí se změnami 7A-7D (snížení kapacit oborů). Škola uvádí, že tyto změny představují úpravy, které dávají do souladu možnosti školy s kapacitami oborů; uvolněná kapacita oboru Agropodnikání (ze 400 na 250 žáků) se využije pro zápis nového oboru Přírodovědné lyceum. Navržené kapacity oborů vychází z vývoje počtu žáků v jednotlivých letech, které škola doložila (tabulka níže).
DZ ČR 2019-2023, viz kapitola A 3. 2. bod c) „V rámci kraje může být do struktury oborů vzdělání s maturitní zkouškou (vyjma oborů vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a oborů čtyřletého gymnázia) nově zařazen nebo kapacitně posílen jen obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým potřebám trhu práce a který bude nahrazovat ve stejné kapacitě a stejné formě jiný aktivní obor vzdělání s maturitní zkouškou v rámci kraje."
DZ KV uvádí v úkolu A 3: "Zachovat dostatek míst pro vzdělávání a výchovu kvalifikovaných
odborníkův maturitních i učebních odborně zaměřených oborech v návaznosti na dlouhodobé potřeby trhu práce i aktuální potřeby zaměstnavatelů.
Úkol A. 3, Opatření 2, 3:
2. Nezvyšovat kapacity odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů středních škol, u
kterých nezaměstnanost absolventů dlouhodobě překračuje republikový, resp. krajský průměr nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah.
3. Zařazení nových odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů do školského rejstříku nebo zvýšení kapacity bude doporučováno pouze v případě, že dojde ke snížení nebo zrušení kapacity existujícího příslušného (čtyřletý x nástavbový) maturitního oboru."
Žádost je v souladu se strategickými dokumenty.
Ekonomický dopad:
Navrhované změny kapacit oborů nebudou mít dopad do rozpočtu kraje.
8) Obchodní akademie Dr. Albína Bráfa, Hotelová škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Třebíč: změna nejvyššího povoleného počtu žáků u oboru střední školy - snížení kapacity oboru 36-41-M/02 Obchodní akademie ze 480 na 360 žáků, denní forma vzdělávání
Stanovisko Odboru školství, mládeže a sportu:
OŠMS souhlasí se změnou 8A - snížení kapacity oboru Obchodní akademie ze 480 na 360 žáků.
Škola žádá o tuto změnu z důvodu nevyužití plné kapacity tohoto oboru a nahrazení uvolněné kapacity studijně a pracovně atraktivnějším oborem Ekonomické lyceum.
DZ KV uvádí v úkolu A 3: "Zachovat dostatek míst pro vzdělávání a výchovu kvalifikovaných
odborníkův maturitních i učebních odborně zaměřených oborech v návaznosti na dlouhodobé potřeby trhu práce i aktuální potřeby zaměstnavatelů.
Úkol A. 3, Opatření 2, 3:
2. Nezvyšovat kapacity odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů středních škol, u
kterých nezaměstnanost absolventů dlouhodobě překračuje republikový, resp. krajský průměr nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah.
3. Zařazení nových odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů do školského rejstříku nebo zvýšení kapacity bude doporučováno pouze v případě, že dojde ke snížení nebo zrušení kapacity existujícího příslušného (čtyřletý x nástavbový) maturitního oboru."
Žádost je v souladu se strategickými dokumenty.
Ekonomický dopad:
Navrhovaná změna nebude mít dopad do rozpočtu kraje.
9) Soukromá střední škola zemědělská s.r.o. - změna nejvyššího povoleného počtu žáků u oboru střední školy - navýšení kapacity oboru 41-43-M/02 Chovatelství ze 30 na 40 žáků, denní forma vzdělávání a navýšení kapacity oboru 41-04-M/01 Rostlinolékařství ze 30 na 40 žáků, denní forma vzdělávání.
Stanovisko Odboru školství, mládeže a sportu:
OŠMS souhlasí se změnou 9A a 9B - navýšení kapacit oborů Chovatelství a Rostlinolékařství. Důvodem je zvýšený zájem žáků o obory. Dle sdělení ředitelky školy se rodiče neustále dotazují na případná volná místa v druhých kolech přijímacích řízení. Místa kapacitně škola naplňuje již v prvních kolech. I během školního roku čelí škola náporu uchazečů. Škola počítá s postupným náběhem žáků v jednotlivých oborech. Tato změna nebude mít vliv na kapacitu školy. V Kraji Vysočina je Soukromá střední škola zemědělská jediná škola, která poskytuje obor vzdělávání Rostlinolékařství a obor Chovatelství poskytuje v kraji pouze Česká zemědělská akademie v Humpolci a to se zaměřením na kynologii. Navýšení kapacity umožní škole větší zajištění kvalitní multioborové výuky zemědělství v kombinaci rostlinné a živočišné výroby, která odpovídá poptávce na trhu práce.
Škola dokládá vyjádření Úřadu práce, kdy v posledních čtyřech letech podalo Žádost o zprostředkování zaměstnání 111 osob s dosaženým vzděláním v oboru chovatel zvířat, chovatelské a zpracovatelské práce a 8 osob s dosaženým vzděláním v oboru rostlinolékařství. Většina z těchto osob již má ukončenou evidenci. V posledních čtyřech letech pracoviště ÚP evidovalo necelou stovku volných pracovních míst s požadavkem alespoň na 1 osobu v profesích chovatelé a ošetřovatelé zvířat, pěstitelé a chovatelé ve smíšeném hospodářství, farmáři v rostlinné výrobě apod.
Škola dokládá rovněž zájem potenciálních zaměstnavatelů o absolventy obou oborů, např. společnost AGRO 2000 s.r.o. je schopná pokračovat ve spolupráci na realizaci praxí a s absolventy pracuje i po ukončení studia. Družstvo vlastníků půdy Ametyst rovněž deklaruje zájem o absolventy a pokračování ve spolupráci se školou v oblasti praktické výuky, stejně tak i družstvo POOSLAVÍ Nová Ves.
Nezaměstnanost absolventů Rostlinolékařství v ČR má za poslední dva roky klesající tendenci (meziročně pokles z 28,6 % na 15,4 %).
Míra nezaměstnanosti absolventů Rostlinolékařství v ČR v roce 2023 vzrostla na 11.1 % (v roce 2022 dosahovala 3,1 %).
Součástí žádosti je souhlas zřizovatele školy.
DZ KV uvádí v úkolu A 3: "Zachovat dostatek míst pro vzdělávání a výchovu kvalifikovaných
odborníkův maturitních i učebních odborně zaměřených oborech v návaznosti na dlouhodobé potřeby trhu práce i aktuální potřeby zaměstnavatelů.
Úkol A. 3, Opatření 2, 3:
2. Nezvyšovat kapacity odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů středních škol, u
kterých nezaměstnanost absolventů dlouhodobě překračuje republikový, resp. krajský průměr nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah.
3. Zařazení nových odborných čtyřletých a nástavbových maturitních oborů do školského rejstříku nebo zvýšení kapacity bude doporučováno pouze v případě, že dojde ke snížení nebo zrušení kapacity existujícího příslušného (čtyřletý x nástavbový) maturitního oboru."
Žádost je v souladu se strategickými dokumenty.
Ekonomický dopad:
Škola není zřizovaná krajem.
|
Návrh řešení |
OŠMS navrhuje radě kraje posoudit a projednat změny ve školském rejstříku a vyjádřit se ke změnám uvedeným v materiálu RK-38-2023-87, př. 1. Při posuzování záměru změn vycházel OŠMS z aktuálního stavu a předpokládaného vývoje služeb, souvisejících s dostupností středního vzdělávání dle DZ ČR a DZ KV. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení |
souhlasí se změnami 1A, 1B, 1C, 2A, 3A, 3B, 5A, 5B, 5C, 5D, 5E, 5F, 5G, 5H, 5I, 5J, 5K, 7A, 7B, 7C, 7D, 8A; bere na vědomízměny 4A, 4B, 6A, 9A, 9B. |
Odpovědnost | Odbor školství, mládeže a sportu |
Termín | 31. 12. 2023 |